نسیم انتفاضه در قدس

علیرغم آنکه سازمان ملل از رژیم صهیونیستی برای توقف فوری عملیات تخلیه فلسطینیان از قدس شرقی درخواست کرده اما تنش‌ها نشان گویای شروع یک انتفاضه احتمالی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سالروز قدس، آنچه از قبله اول مسلمانان در رسانه‌های جهان انعکاس پیدا کرد تنها جنایت‌های دنباله‌دارصهیونیست‌ها و ادامه اشغالگری بود. یکی از تفاوت‌ اقدامات این سری اسرائیلی‌ها با جنایات رخداده در دفعات گذشته، مدل رفتاری آن‌ها بوده است. به عبارت ساده‌تر این بار برخلاف اینکه ابتدا کنش اعتراضی از سوی فلسطینیان رخ دهد و سپس صهیونیست‌ها با پوشش تقابل و کنترل در مقام واکنش به جنایات همیشگی دست بزنند، قبل از بروز و ظهور هرگونه اقدام اعتراضی از سوی فلسطینی‌ها و با توجه به تقارن تنش‌های موجود با روز قدس، صهیونیست‌ها با حمله و رفتار وحشیانه ساکنان مناطق قدس شرقی را هدف اشغالگری و جنایات همیشگی خود قرار دادند.

اعتراض ملل متحد

این در حالی است که رابرت کولویل، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته (شنبه) در نشست مطبوعاتی در ژنو در خصوص اقدامات اسرائیل در بخش شرقی قدس گفت که دستور تخلیه، در صورت صدور و اجرا، نقض تعهدات اسرائیل در قوانین بین‌المللی است. وی با اشاره به تهدید فلسطینیان ساکن و همچنین اخراج اجباری ۸ خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح در قدس شرقی، مدعی شد که انتقال به سرزمین‌هایی که اشغال شده، طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع است و این می‌تواند یک جنایت جنگی تلقی شود. کولویل خواستار توقف فوری عملیات تخلیه منازل فلسطینیان شد و افزود: «با توجه به صحنه‌های نگران کننده شیخ جراح طی روزهای گذشته، ما می‌خواهیم تأکید کنیم که بیت المقدس شرقی همچنان بخشی از خاک فلسطین اشغالی است و قوانین بشردوستانه بین‌المللی در مورد آن اعمال می‌شود».

پس از خشونت‌هایی که در حق صدها فلسطینی انجام شد و در ادامه بازگشایی درب‌های مسجد الاقصی توسط نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در بامداد دیروز (شنبه) که به دنبال آن فلسطینی‌ها توانستند نماز صبح را در مسجد ادا کنند، اکنون آرامشی شکننده در شهر قدس و صحن‌های مسجد الاقصی برقرار شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی در خصوص وخامت اوضاع در قدس و ادامه این شرایط نگران کننده در مورد فلسطینیان مدعی شد، در پی یورش شب گذشته سربازان اسرائیلی به صحن‌های مسجد الاقصی و آغاز درگیری‌های شدید با نمازگزاران و شلیک گلوله‌های جنگی و بمب‌های صوتی، بیش از ۲۰۰ فلسطینی زخمی شدند.

با افزایش درگیری ها در سرزمین‌های اشغالی آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش در رأس نشست امنیتی قرار گرفت که نشست اضطراری با حضور فرماندهان ارتش و نمایندگان پلیس ‌و شاباک برگزار شد. در همین راستا رئیس ستاد ارتش  صهیونیستی دستور داد افزایش نیرو و توان نظامی در دستور کار قرار گیرد و بعد از استراحت نیروهای نظامی، آنها با سازوبرگ جنگی بیشتر به منطقه اعزام شوند و برای افزایش درگیری‌ها و سلسله گام‌های دیگر در شرایط آماده‌باش جنگی باشند».

از سوی دیگر شبکه خبری عبری زبان کان اسرائیل با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت نگران کننده در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که پلیس رژیم صهیونیستی به همراه بخشی از نیروهای واکنش سریع ارتش اسرائیل در واپسین شب‌های ماه رمضان که در مسجد الاقصی به نیایش مشغول‌ند و نیز دادگاه پرونده محله شیخ جراح و تهدیدهای محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و نیز حملات هوایی بامداد پنج‌شنبه این رژیم در استان قنیطره سوریه، حالت آماده‌باش را در اطراف این مسجد افزایش داده است.

واکنش تند جامعه ملل

اما تحولات جاری در قدس از دید خبرنگاران و رسانه‌های اروپایی دور نماند و آن‌ها در بخش‌های مختلف خبری و همچنین سرمقاله‌های روز گذشته به بخشی از این وقایع اشاره داشتند. در همین رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به رشد روزافزون تنش در قدس نوشت: «ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای یک هفته پرتنش آماده کرده و در کنار یگان‌های ویژه، نیروهای پشتیبان را در کرانه باختری مستقر کرده و تدابیر بیشتری را برای جلوگیری از هرگونه تنش در پیش خواهد گرفت. علاوه بر این پلیس رژیم صهیونیستی عصر جمعه نیز به نمازگزاران در داخل مسجد الاقصی، محله شیخ جراح و باب العامود در قدس یورش برد که طبق آمار اولیه و غیر رسمی این اقدام ۲۰۵ زخمی برجای گذاشت».

در این خصوص جمعیت هلال احمر فلسطین شب گذشته (شنبه) در بیانیه‌ای با اشاره به وخامت وضعیت در مسجد الاقصی طی روز جمعه اعلام کرد که تعداد کل زخمی‌هایی که تا این لحظه نیروهای ما به آنها رسیدگی کرده‌اند به ۲۰۵ تن رسیده است. این افراد به بیمارستان‌های قدس منتقل شده‌اند اما مابقی زخمی‌ها در محل درمان شدند، و بیشتر جراحات از ناحیه صورت، چشم و سینه و اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی بودند.

خبرنگار آسوشیتدپرس نیز در گزارشی مدعی شد، دلایل واقعی رشد روزافزون تنش که منجر به درگیری‌های کنونی در سرزمین‌های اشغالی شده را در تقابل فلسطینی‌ها با نظامیان اسرائیلی  نباید جستجو کرد؛ بلکه ریشه این قبیل اقدامات خصمانه و جنایتهای رخداده علیه ملت فلسطین را باید در اوضاع بی‌ثبات حاکم بر ساختار سیاسی اسرائیل و همچنین ترس این رژیم از انتخابات فلسطین و پیروزی حماس که گزینه ایران در فلسطین اشغالی به شمار میرود پیگیری کرد.

بر اساس آنچه خبرنگار آسوشیتدپرس منتشر کرده و به نقل از منابع میدانی این رسانه، نظامیان صهیونیست نمازگزاران را اعم از پیر و کودک با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور مورد هدف قرار داده و در ادامه با افزایش شدت درگیری بمب‌های صوتی متعددی را به سوی نمازگزاران شلیک کردند.

اما آنچه باعث شد توجه برخی رسانه‌های بین‌المللی و تحلیلگران به مساله قدس و واکنش صهیونیست‌ها معطوف گردد، رفتار جامعه بین‌الملل و برخورد بعضاً تند سیاستمداران همسو با تل‌آویو علیه اقدامات اسرائیلی‌ها بود. این در حالی است که امارات نیز پس از بحرین و عربستان به درگیری‌ها و خشونت‌های قدس شرقی واکنش نشان داد و از رژیم صهیونیستی خواست تنش در مسجد الاقصی و محله الشیخ جراح را کاهش دهد.

اما واکنش‌های این چنینی به همین جا ختم نگردید و در حالی که توجه رسانه‌های جهان به واکنش شرکاء رژیم صهیونیستی در حاشیه خلیج فارس معطوف بود، صدای واشنگتن هم در خصوص جنایت‌های شریک اسرائیلی‌شان درآمد.  در همین راستا جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از تنش‌های چند روزه در قدس اشغالی میان اهالی این شهر و نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیستی که تلاش داشتند خانواده‌های فلسطینی را از قدس اخراج کنند، خواهان برقراری آرامش شد. پورتر به روزنامه نگاران گفت که آمریکا در مورد تشدید تنش در قدس در خصوص عملیات تخلیه احتمالی خانواده‌های فلسطینی بسیار نگران است و بالطبع بسیاری از این فلسطینی‌ها نسل به نسل در منازلشان زندگی می‌کنند.

در آخر باید تاکید کرد که به اعتقاد اغلب کارشناسان مسائل فلسطین، ادامه بحران داخلی در اسرائیل به علاوه رشد جایگاه مقاومت در میان فلسطینی‌ها باعث شده تا ارتش صهیونیستی بر شدت اقدامات خصمانه خود بیافزاید و همین مساله میتواند آتش بحرانی فراگیر را در سرزمین‌های اشغالی روشن سازد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =