ادامه مذاکرات وین برای توافق نزدیک

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید ایران در مذاکرات وین جدی است اما اینکه آن‌ها حاضرند چه کارهایی برای این امر انجام دهند و تا چه اندازه در این خصوص جدیت دارند، موضوع متفاوتی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اولین روز از دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، که با حضور غیرمستقیم آمریکا انجام می‌شود، به پایان رسیده و همه طرف‌ها می‌گویند به دنبال آن هستند که "در کوتاه‌ترین زمان ممکن" گفتگوها را به نتیجه برسانند.

در همین زمینه سخنگوی کاخ سفید، مذاکرات وین را دارای پیشرفت دانست و گفت: «داشتن تعامل دیپلماتیک حتی به صورت غیرمستقیم با ایران علامت خوبی است هرچند که از ابتدا چالش‌ها و طولانی بودن مذاکرات را می‌دانستیم.» جن ساکی افزود: «نخست آنکه ما از ابتدا هم می‌دانستیم که مذاکرات برای بازگشت به برجام همراه با چالش و طولانی خواهد بود. با این حال، احساس می‌کنیم که علامت خوبی است که در چند هفته گذشته تعامل دیپلماتیک غیرمستقیم با ایران داشته‌ایم. پیشرفت‌هایی حاصل شده است و هر دو ایده بهتری داریم که برای حرکت به جلو، ما چه کاری باید انجام دهیم و ایران هم ایده بهتری دارد که چه کاری باید برای پایبندی به تعهداتش انجام دهد.» سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «بازگشت به توافق نیازمند آن است که ایران برنامه هسته‌ای خود را به عقب برگرداند و هر مسیری برای دستیابی به سلاح اتمی را مسدود سازد.»

هدف گفتگوها رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام است. محدودیت‌هایی که ایران در واکنش به خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای نقض کرده است.  یکی از اقداماتی که ایران در واکنش به برآورده نشدن منافعش در قالب برجام انجام داده محدود کردن دسترسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ایران و آژانس ترتیبات موقت سه ماهه‌ای داده‌اند تا همچنان دوربین‌های آژانس در تاسیسات ایران فعال باشند، اما آژانس تنها در صورت رفع تحریم‌ها به محتوای آن دسترسی خواهد داشت و گرنه ایران ویدئوهای ضبط‌شده را پاک خواهد کرد. در همین زمینه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، درباره پیامدهای به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین ابراز نگرانی کرده و گفته در صورتی که مهلت توافق سه ماهه آژانس و ایران پیش از احیای برجام منقضی شود، شخصا دوباره به تهران می‌رود تا تدبیری اتخاذ شود.

گفتگوهای ایران و ۴+۱ از یک طرف و ایالات متحده در طرف دیگر در حالی در وین در حال پیگیری است که دقیقا سه سال پیش ایالات متحده با تصمیم دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. ترامپ در ۸ مه سال ۲۰۱۸ در مقابل دوربین‌های تلویزیونی با اشاره به اینکه این بدترین توافقی بوده که تاکنون دیده، رسما اعلام کرد که ایالات متحده دیگر در برجام حضور نخواهد داشت. بعد از آن واشنگتن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به تصویب رساند. حالا بعد از گذشت سه سال از آن روز و سپری شدن حدود ۳ ماه و نیم از زمان روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید، مذاکرات بر سر احیای برجام در وین ادامه دارد و طرفین می‌گویند پیشرفت‌های خوبی در این مسیر حاصل شده و حتی ممکن است تا چند هفته دیگر، ایران و آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات، می‌گوید طرفین توافق کرده‌اند که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تشدید شود. آقای اولیانوف گفته: "به نظر می‌رسد هیات‌های دیپلماتیک آماده هستند که هر قدر لازم است در وین بمانند تا به نتیجه برسیم." یک منبع دیپلماتیک هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوهای کنونی آخرین دور مذاکرات برای احیای برجام باشد.

عراقچی: مذاکرات وین ربطی به انتخابات ندارد


سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه عصر جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: «آنچه از جلسه امروز می‌توان استنباط کرد، جدیت همه طرف‌ها در رسیدن به یک راه‌حل و احیای مجدد برجام است.» عراقچی گفت: «اخباری که از سوی آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود اینکه آن‌ها نیز برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون اعلام کردند که آماده‌اند بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که ما به همه خواسته‌های خودمان برسیم.»

وی افزود: اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران هم جدی است که به تمام تعهدات خودش در برجام برگردد. این اراده جدی جمهوری اسلامی است و اصلاً ربطی به مسائلی همچون انتخابات ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می‌شود و اهداف و منافع ملی را، در چارچوب سیاست‌های قطعی نظام، در نظر دارد.

کد خبر: 15102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =