افول راستگراهای تل‌آویو

پایان مهلت نتانیاهو برای تشکیل دولت و انتخاب یائیر لاپید به جای او برای تشکیل دولت نشان از افول راستگراهای تل‌آویو دارد که به معنای دور جدید تحولات در سرزمین‌های اشغالی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چندی قبل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی روون ریولین، رئیس این رژیم به عنوان نخست‌وزیر مکلف، مامور تشکیل دولت و ایجاد کابینه در تل‌آویو شد. این در حالی است که با انقضاء مهلت مقرر، نخست‌وزیر ۷۱ ساله صهیونیست‌ها موفق نشد تا ماموریت تشکیل کابینه را با موفقین به پایان برساند. بر همین اساس شامگاه سه‌شنبه و همزمان با انقضای مهلت ۲۸ روزه قانونی، نتانیاهو در پیامی به ریولین اعلام کرد با وجود رهبری حزب راستگرای لیکود اما نتوانست ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که برای تشکیل دولت الزامی است کسب کند.

بحران، پشت بحران

شکست نخست وزیر مکلف در شرایطی در اسرائیل رقم خورد که اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی در حوزه سیاسی و اقتصادی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. در همین راستا برخی تحلیلگران مسائل بین‌الملل بر این باورند که سومین شکست نتانیاهو در تشکیل دولت آ هم طی دو سال متوالی بیانگر واقعیت‌هایی در داخل ساختار سیاسی در اسرائیل و عدم رقبت راستگراها به ائتلاف با وی است.

در شرایطی که طبق قانون اساسی مهلت مقرر می‌تواند برای مدت دو هفته با تایید رئیس رژیم صهیونیستی تمدید شود اما دفتر ریولین با انتشار بیانیه‌ای، در سه‌شنبه شب اعلام کرد که وی از صبح روز چهارشنبه مذاکرات در مورد ادامه روند تشکیل دولت را ادامه خواهد داد.

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است، مدت ۲۸ روز مقرر در قانون اساسی که در اختیار نخست وزیر برای تشکیل دولت قرار گرفت، نیمه شب سه‌شنبه به پایان رسید و اندکی قبل از نیمه شب، نتانیاهو اعلام کرد که قادر به تشکیل دولت نبوده است.

این در حالی است که شبکه خبری کان در تل‌آویو با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع رسمی در لیکود مدعی شد که حتی با وجود مهلت مقرر دو هفته‌ای و با استناد به متن قانون اساسی، شانس تشکیل دولت برای ما وجود ندارد و این درحالی است که نتانیاهو و مرکزیت حزب لیکود خواهان تمدید مهلت مقرر نیستند.

برخلاف آنچه رسانه‌های داخلی رژیم صهیونیستی در خصوص استیصال نتانیاهو و عدم همراهی احزاب راستگرا برای ائتلاف با لیکود و شخصِ نخست‌وزیر در راستای تشکیل دولت منتشر کردند، روزنامه تایمز اسرائیل با انتشار یک گزارش تحلیلی آنچه در رسانه‌ها دست‌ به دست شد را یک سناریوی سیاسی خوانده و نوشت، نخست وزیر مکلف تا آخرین لحظات نیز فعال بوده و در همین راستا از نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا خواست به وی در دولتی چرخشی بپیوندد. این روزنامه برای صحت ادعای خود به توئیت نتانیاهو در مورد نفتالی بنت اشاره داشت. نخست‌وزیر ۷۱ ساله اسرائیل در آخرین روز برای تشکیل کابینه در توئیتی خطاب به نفتالی بنت نوشت: «نفتالی، ثابت کن که تو یک مرد راست‌گرا هستی».

درهمین رابطه حزب لیکود نیز در توئیتی نوشت: «پس از مخالفت بنت که قطعاً منجر به تشکیل دولت می‌شد، نتانیاهو اختیار تشکیل دولت را به ریولین بازگرداند». در این میان برخی کارشناسان مسائل اسرائیل معتقدند با وجود سابقه طولانی مدت نتانیاهو در جایگاه نخست وزیری که قریب به ۱۵ سال عنوان میشود، مهمترین عوامل شکست وی برای تشکیل دولت، طرح برخی اتهامات از جمله نقض اعتماد عمومی، کلاهبرداری و رشوه‌ در سه پرونده فساد در کنار عدم ائتلاف احزاب راستگرا ارزیابی می‌شوند.

همه چیز روی میز چپگراها

حالا روون ریولین، رئیس این رژیم اعلام کرده که یائیر لاپید، رقیب و مخالف نتانیاهو و رهبر حزب یش عتید (آینده‌ای هست) برای تشکیل دولت جدید اسرائیل مامور شده است.

نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا پیشتر در یک نشست خبری ابراز تمایل کرد که به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات پنجم، در مسیر تشکیل کابینه با لاپید گام بردارد. در هفته‌های اخیر مذاکراتی میان لاپید و بنت برای تشکیل کابینه ائتلافی شکل گرفته است. این دو سیاستمدار اسرائیلی قصد دارند مقام نخست وزیری را به صورت چرخشی میان یکدیگر تقسیم کنند.

دلیل بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی عمدتاً مشکلات قانونی نتانیاهو است؛ به ‌طوریکه برخی از متحدان احتمالی می‌گویند آنها تحت رهبری نخست وزیری که مورد محاکمه قرار دارد، فعالیت نخواهند کرد اما باید توجه داشت که بحران جاری موجب نمی‌شود نتانیاهو فوراً از سمتِ خود به عنوان نخست‌وزیر کنار گذاشته شود. در این میان برخی گزارش‌ها نیز از رایزنی رقبای نتانیاهو برای آماده کردن چارچوب تقسیم قدرت حکایت دارد.

طبق قوانین رژیم صهیونیستی در صورت عدم موافقیت دومین فرد در تشکیل دولت، رئیس این رژیم می‌تواند ظرف سه هفته از پارلمان بخواهد که کاندیدایی را از کنست انتخاب کند و اگر پارلمان قادر به این کار نباشد، انتخابات جدید در پاییز سال جاری برگزار می‌شود و به معنی ادامه بحران سیاسی در ماه‌های پیش رو است. طی دو سال گذشته اراضی اشغالی شاهد برگزاری چهار انتخابات پارلمانی بود. برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز پیش از این برگزاری انتخابات پنجم را پیش‌بینی کرده‌اند.

باید خاطر نشان کرد رژیم صهیونیستی به دلیل عدم تشکیل دولت و تصویب بودجه با مشکلات مالی جدی دست و پنجه نرم میکند. مشکلاتی که میتواند در کنار بحران‌های جاری در سرزمین‌های اشغالی از جمله افزایش تنش میان گروه‌های مقاومت فسطینی با تل‌آویو و همچنین رشد روزافزون مشکلات سیاسی میان راستگراها به علاوه رشد جریان‌های سیاسی چپگرا در این رژیم، خطر آفرین باشد. حالا حضور لاپید و همسویی بنت با تقسیم چرخشی قدرت شاید آخرین معبر برای خروج ساختار سیاسی اسرائیل از بحران موجود به شمار آید.

از سوی دیگر آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رهبر حزب یسرائیل بیتنا (اسرائیل خانه ما) که از مخالفان جدی نتانیاهو به شمار می‌آید، صراحتاً اعلام کرده که فصل جدیدی از مناسبات سیاسی در سختار این رژیم در حال شکل‌گیری است. باید توجه کرد که کسانی مانند لیبرمن یا نفتالی بنت، روزی در کابینه نتانیاهو عهده‌دار وزارت جنگ و وزارت آموزش و پرورش بودند ولی یکجانبه‌گرایی نتانیاهو به حدی تشدید شد که دیگر هیچکدام از آنها مایل به همکاری و هم‌نشینی با او نشدند.

به همین جهت ماموریت یائیر لاپید برای تشکیل دولت در اسرائیل پس از شکست نتانیاهو در دستیابی به تفاهماتی برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز شد که از برگزاری پنجمین انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته جلوگیری می‌کرد و این به مثابه شکل‌گیری دور جدیدی از مناسبات و دیدگاههای سیاسی در اسرائیل است .

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =