یک تورنمنت پر مدال اما پرُحاشیه

حضور دوندگان ایرانی در تورنمنت بین المللی دوومیدانی ترکیه حواشی و جنجال زیادی به همراه داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این روزها بازار انتقادات به حضور تیم‌های ملی دوومیدانی زنان و مردان ایران در تورنمنت بین‌المللی ترکیه، به فدراسیون دوومیدانی بسیار داغ است. این هجمه‌ها بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که هرچند ملی‌پوشان دونده ایران توانستند با کسب هفت مدال طلا، پنج نقره و برنز از این مسابقات دست پر برگردند، اما حاشیه‌هایی که برای آن درست شده آن‌قدر زیاد بود که توجهات از موضوع کسب مدال ها برداشته و بیشتر معطوف شد به این حواشی و جنجال‌ها.

مهم‌ترین اتفاق در این بین که سیل انتقادات را به همراه داشت موضوع ثبت رکوردها از سوی دوندگان ایرانی بود که خیلی تعریفی نداشت و حتی می‌توان گفت نگران کننده بود. در واقع رکوردهای ضعیفی که دوومیدانی‌کاران در  این تورنمنت بین المللی از خود به جا گذاشته‌اند به هیچ عنوان از منظر هیچ کارشناسی قابل دفاع نبود. رکوردهایی که در حد و اندازه یک رویداد بین‌المللی نیست و بیشتر به حدنصاب‌های مسابقات کشوری نزدیک است.

موضوع این است که چرا باید تیم به مرسین می‌رفت و در مسابقه‌ای سطح پایین شرکت می‌کرد. آیا بهتر نبود هزینه‌ای که صرف این اعزام بی‌کیفیت شد، به جایش خرج اردوهای آماده‌سازی این ملی‌پوشان می‌شد تا حداقل بازده بهتری می‌داشت. نکته دیگری که باعث شده تا فدراسیونی‌ها درخصوص این اعزام زیر سؤال بروند حذف مهسا میرزا طبیبی رکورددار پرش با نیزه بانوان ایران در ترکیه است. دختری که در یک سال گذشته شش بار پیاپی رکورد این ماده را جابه‌جا کرد اما در تورنمنت مرسین هر سه پرشش خطا شد و از دور مسابقات حذف شد. او به خاطر نداشتن نیزه شانس یک حضور موفق را از دست داد.


حسین رسولی که فدراسیون سرمایه‌گذاری زیادی روی او کرده و مربی اختصاصی خارجی برایش استخدام کرده، یکی از نفراتی است که در این میدان رکورد دور از انتظاری از خودش به جا گذاشت. قهرمان پرتاب دیسک جوانان آسیا که همین چندوقت پیش در جام بین‌المللی امام رضا ۵۸‌ مترو ۷۶ متر پرتاب کرد، در ترکیه افت زیادی داشت و نتوانست بیشتر از ۵۷ مترو ۶۳ سانتی‌متر بیندازد. همین اتفاق برای مهدی پیرجهان هم افتاد. او که یکی از شانس‌های کسب سهمیه المپیک توکیو است و تا الان به‌نوعی خودش را به این سهمیه نزدیک کرده، در دو ۴۰۰ متر با مانع در مشهد ۵۰‌ ثانیه ‌و ۱۱ صدم ثانیه دوید اما در مرسین رکوردش ۵۰ ثانیه ‌و ۲۵ صدم ثانیه شد. پیرجهان تا پیش از این رده ۲۴ رنکینگ جهانی را در اختیار داشت و درصورتی‌که بتواند جایگاه خود را در این رده تثبیت کند یا صعود داشته باشد، می‌تواند به‌عنوان یکی از ۴۰ نفر اول رنکینگ جهانی راهی المپیک شود.


این درحالی است که در بخش بانوان هم رکوردها تنزل پیدا کرده است. ریحانه مبینی که در جام امام رضا در پرش طول شش‌متر و ۲۶ سانتی‌متر پریده بود در ترکیه هشت سانتی‌متر کمتر از رکورد قبلی‌اش را ثبت کرد. نکته درخورتوجه درخصوص نتایج به‌دست‌آمده از تورنمنت مرسین اینجاست که این دونده‌ها ضعیف‌تر از رقابت‌های بین‌المللی جام امام رضا ظاهر شدند. رقابت‌هایی که کمتر از یک‌ماه پیش با حضور ۹ کشور خارجی در مشهد برگزار شد. البته که باید به این نکته اشاره کرد که ایران به‌عنوان میزبان مسابقات نتوانست در این میدان هم درخشش خوبی داشته باشد اما نتایج هر چه بود، بهتر از رقابت‌های ترکیه بود.

فدراسیون دوومیدانی اما واکنش‌های منفی نسبت به این قضیه را قبول ندارد. آن‌ها اینطور عنوان کردند که در استارت‌لیست چند نفر بودند و فدراسیون هم به همین خاطر آشورپور را اعزام کرد ولی متأسفانه بقیه دونده‌ها سر خط مسابقه حاضر نشدند و او به‌تنهایی دوید. فیلم مسابقه هست. داور مثل همه مسابقات دیگر برای او پرچم زد و زمان برایش ثبت شد اما چون رقیب نداشت، نتیجه‌اش ثبت نشد». نکته تعجب‌آور اظهارات روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی اینجاست که می‌گوید میزبان رسم میهمان‌نوازی را در برابر آشورپور بجا آورده است: «میزبان از روی میهمان‌نوازی برای آشورپور زمان گذاشته و مسابقه برگزار کرده‌ وگرنه این مسابقه رسمی نیست.

کد خبر: 15011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =