۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 14963
اکران در اغماء

با توجه به تداوم تعطیلی سالن‌های سینما وخیز دسته جمعی سینماگران ایرانی، به سمت تولید برای وی او دی‌ها به نظر می رسد در سال ۱۴۰۰ ساختار اقتصاد سینمای ایران بیش از پیش به هم بریزد.

به گزارش آتیه آنلاین، صنعت سینما که در سال گذشته به دلیل بحران جهانی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از فیلم ها چالشی بی سابقه را تجربه کرد، امیدوار بود که در سال جدید با غلبه بر کرونا و بازگشت به زندگی عادی، فیلم دیدن تماشاگران روال عادی و طبیعی‌اش را دوباره از سر بگیرد و بسیاری از آثار سینمایی که بواسطه شیوع ویروس کرونا فرصت اکران نیافتند، در سال جدید بر پرده بزرگ سینما دیده شوند. اما داستان تکراری تعطیلی سینما در سال جدید هم ادامه پیدا کرد و بلاتکلیفی وضعیت اکران با وجود گذشت ۶ هفته از آغاز سال ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد.

حالا  شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مداوم سینماها تعداد بسیار زیادی فیلم را پشت در اکران نگه داشته و روز به روز بر حجم تولیدات اضافه و این ترافیک به مرور سنگین‌تر می  شود. فقط حدود ۲۰ فیلم از جشنواره سال ۹۸ مانده‌اند که هنوز فرصتی برای اکران نیافته‌اند، که به این تعداد باید ۶۲ فیلم حائز شرکت در جشنواره فجر ۹۹ را هم اضافه کرد و با حساب دیگر فیلم‌هایی که تولیدشان تا جشنواره تمام نشد، حدود ۳۰۰ فیلمی در صف اکران هستند.اما بر خلاف دوران پیش از کرونا   که رقابت شدیدی برای اکران فیلم‌های سینمایی وجود داشت و صف فشرده‌ای از صاحبان فیلم‌ها همواره در شورای صنفی اکران وجود داشت  اکنون صف فشرده‌ای از صاحبان فیلم‌ها وجود دارد که حاضر به نمایش فیلم‌هایشان نیستند و اکران آثارشان را به زمانی که رونق به سالن‌های سینما بازگشته است، موکول نموده اند.

اگرچه راه‌اندازی اکران آنلاین تدیبر خوبی برای برون رفت از وضعیت مبهم کرونا به نظر می‌رسید اما خیلی زمان نبرد تا پروژه اکران آنلاین فیلم‌ها هم با شکست روبه‌رو شد و انتشار نسخه غیرقانونی فیلم‌ها پس از اکران، باعث شد این طرح در ابتدای راه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شود و عملا با طرحی شکست خورده روبه‌رو شویم. حالا دیگر صاحبان فیلم‌های سینمایی اغلب روی خوشی به اکران آنلاین نشان نمی‌دهند. از طرفی شرایط فعلی نشان می‌دهد سینماها با وجود اینکه تعداد زیادی فیلم آماده اکران هستند، نمی‌توانند میزبان خوبی برای آثار باشند.

حالا با تعداد زیادی سینماگر طرفیم که به‌خاطر شرایط ویژه کرونا و اکران پرریسک، سراغ راه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت رفتند. وضعیت بغرنج پیش‌آمده در سینما که سبب شده امیدی به بهبود شرایط برای بازگشایی و فعالیت سالن‌های سینمایی و حضور مخاطب در سالن‌ها وجود نداشته نباشد، فعالان سینما را به مسیر دیگری کشانده که این روزها نانش حسابی در روغن است.

فیلیمو، یکی از پلتفرم‌هایی که از سال ۹۴ کار خودش را آغاز کرده است طبق رسم هر ساله پلتفرم نمایش خانگی، با انتشار گزارش سالانه از ساخت ۳۰ سریال جدید خبر داد که قرار است در سال ۱۴۰۰ از این وی‌اودی پخش شوند.در بین اسامی منتشرشده، در میان ۷ مهم‌ترین سریال‌هایی که قرار است از سال ۱۴۰۰ از این شبکه پخش شوند، نام سریال ماساژور به کارگردانی محسن تنابنده، جیران به کارگردانی حسن فتحی، جزیره به کارگردانی سیروس مقدم و زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان به چشم می‌خورد. یاغی به کارگردانی محمد کارت، قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی و آکتور به کارگردانی نیما جاویدی دیده می‌شوند.

با ادامه این شرایط به نظر می‌رسد این شبکه به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش علاوه بر صدا و سیما به طور چشمگیری بر سینماهم غلبه کندو سال ۱۴۰۰ آنطور که برخی اهالی سینما پیش‌بینی می‌کنند بیش از آنکه به نام سینما باشد به نام و کام سریال‌های شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

کد خبر: 14963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =