گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از مذاکرات ایران و عربستان

دو روز پیش روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی از طرف برخی مقامات ناشناس ایرانی و عراقی را مطرح کرد که مذاکرات جدیدی در ماه مه میان دو کشور انجام خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ایران و عربستان از همان زمانی که سعودی ها کشورشان را از عثمانی و انگلستان مستقل کردند با هم مشکل داشتند. اما هیچگاه وضعیت به شکل امروز نبود. در حال حاضر روابط میان ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله ۶ سال قبل معترضان به ساختمان سفارت سعودی در تهران به طور کامل قطع شده و از همان زمان روابط میان دو کشور تنش آمیز است، اما در روزهای اخیر نشانه‌هایی از کاهش تنش از سوی دو طرف دیده شده است.  عربستان یکی از اهرم‌های مهم دونالد ترامپ برای کمپین فشار حداکثری روی ایران بود و اگر وضعیت با ایران به شکل عادی بود، این کشور می‌توانست تا حد زیادی به کمک امارات فشارها را از روی ایران کم کند، همانطور که پیش از این هم کرده بود.

البته روزنامه فایننشینال تایمز چاپ لندن نیز پیش از این گفته بود "مذاکرات محرمانه‌ای میان مقامات  ایران و سعودی  در بغداد برگزار شده و در آن، نقاط اختلاف‌آمیز میان دو طرف از جمله جنگ در یمن و گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق بررسی شده‌اند. "

همچنین روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن نوشت: «با وجود انکارها، منابع عربی تایید می‌کنند که در نهم ماه جاری، نشستی در پایتخت عراق بین ریاض و تهران انجام شده است.» در ادامه این مطلب آمده است: «پیش از نشست مذکور، نخست‌وزیر عراق به عربستان سفر کرده و به‌نظر می‌رسد یک هیات امنیتی ایرانی نیز در بغداد بوده که پیامی را به طرف سعودی رسانده است و همچنین یک دیدار نزدیک نیز در همان روز در بغداد با هیات امنیتی از اردن و مصر صورت گرفته است. پیش از تمام این اتفاقات، در ابتدای سال، مذاکراتی بین مسوولان ایران و دستگاه‌های اطلاعاتی امارات انجام شده و الکاظمی پس از آن با ولیعهد سعودی محمد بن‌سلمان تماس گرفته تا موافقت ایران با برگزاری نشستی با حضور هیات سعودی در بغداد را اعلام کند.»

نیویورک‌تایمز در گزارش خود در این باره نوشت: «یک مشاور در دولت ایران که به شرط مخفی ماندن هویتش صحبت کرده، گفته است، در این مذاکرات، خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی و از طرف ایران سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی مشارکت داشتند.  در خبر روزنامه آمریکایی آمده مقامات ایرانی به دنبال راه حلی برای نزاع در یمن هستند به شرطی که حوثی‌ها نقشی در تقسیم قدرت داشته باشند.  علاوه بر این، ایران از عربستان سعودی می خواهد از تلاش‌هایش علیه گروه‌های نزدیک به ایران در عراق و سوریه دست بردارد. همچنین خواست ایران از عربستان سعودی این است که فشار برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را متوقف و از عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز خودداری کند.»

به ادعای این روزنامه، این مقامات گفتند که دو کشور موافقت کرده‌اند مذاکرات در ماه مه در بغداد و احتمالا میان سفیران این کشورها ادامه پیدا کند.  این روزنامه البته تاکید کرده که نه ایران و نه عربستان سعودی به صورت علنی مذاکرات را تایید نکرده‌اند. مقامات سعودی حتی به طور علنی آن را رد کرده‌اند. وجود این مذاکرات به طور غیر علنی توسط مقامات عراقی و ایرانی تایید شد. تحلیلگران می گویند که تغییرات اخیر در دولت آمریکا که شامل کاهش تمرکز طولانی مدت واشنگتن بر خاورمیانه می‌شود، باعث شده است سعودی‌‍ها در تعهد آمریکا به دفاع از آن تردید کنند و این موضوع موجب تضعیف جایگاه عربستان سعودی شده و آن را واداشته است موضعی در قبال ایران اتخاذ کند که کمتر خصمانه است.  
در ادامه این گزارش، نیویورک تایمز با مطرح کردن ادعای مقامات ایرانی و عراقی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، نوشت: «طبق گفته دو مقام عراقی، یک مقام ایرانی و یک مشاور دولت ایران که نمی‌خواستند نامشان فاش شود چون مجاز به ارائه اطلاعات به رسانه‌ها نبودند، در این مذاکرت که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، مقامات ارشد امنیتی ایرانی و سعودی حضور داشته‌اند. مشاور دولت ایران گفت که مذاکرات با حضور خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شده است.»

آنتونی بلینکن هم که برای شرکت در نشست گروه هفت به لندن سفر کرده بود ضمن گزارش درباره مذاکرات وین و پیشرفت در آن  در خصوص اخبار منتشر شده در زمینه مذاکرات ایران و عربستان به فایننشال تایم گفت: «مذاکرات وین پیشرفت کرده است اما ما یک راه طولانی در پیش داریم و ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای برگردد.»

کد خبر: 14941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =