صف‌آرایی قاره سبز علیه کرملین

تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا به نوعی نشان دهنده افزایش شکاف این همسایه کشورهای اروپایی است ولی هنوز مشخص نیست که دامنه آن تا کجا ادامه خواهد داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روسیه و غرب بار دیگر به جان یکدیگر افتاده‌اند. از قرار معلوم، این دو قطب دریای بالتیک بنا نیست به این زودی‌ها با یکدیگر کنار بیایند و کمتر روزی را شاهدیم که دو طرف و سیاستمداران‌شان به یکدیگر حمله نکنند.

ادامه تنش

طی روزهای اخیر، خبرهایی در رابطه با تنش میان اروپا و روسیه در خبرگزاری‌ها منتشر شد، از جمله این‌که بلغارستان اقدام به اخراج یک دیپلمات روس کرده است. خبرگزاری راشا تودی روز پنج‌شنبه گزارش داد  که دولت بلغارستان اعلام کرده یکی از دیپلمات‌های روس در این کشور را عنصر نامطلوب تشخیص داده است. وزارت خارجه بلغارستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه سفیر روسیه در صوفیا را احضار کرده و خبر اخراج یکی از دیپلمات‌های این کشور را به او اعلام کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این خبر اعلام کرد که مسکو اقدام‌های مناسب را در قبال این تصمیم بلغارستان صورت خواهد داد. این در حالی است که رسانه‌ها گزارش دادند که کشورهایی چون استونی، جمهوری چک و لیتوانی نیز در اقدامی مشابه اقدام به اخراج دیپلمات‌های روس گرفته‌اند.

در واکنش به این اقدام‌ها، سخنگوی کرملین اعلام کرد، روسیه آماده برقراری روابط خوب با همه کشورهاست اما آمریکا و اروپا تمایلی به قبول این مساله ندارند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت: «تمایل روسیه برای برقراری روابط خوب حائز اهمیت است. اما به دلایلی واشنگتن و بروکسل و کشورهای اروپایی با یک‌دندگی نمی‌خواهند به این موضوع گوش دهند.»

این در حالی است که رسانه‌های بلغارستان پیشتر گزارش داده بودند که شش شهروند روسیه به مشارکت در انفجار کارخانجات و انبارهای تسلیحاتی متهم شده‌اند؛ به طوری که سه تن از آن‌ها به تلاش برای به قتل رساندن «امیلیان گبرف»، تاجر بلغاری متهم هستند. دادستان‌های بلغارستان در حال حاضر مشغول بررسی چهار انفجار در انبارهای تسلیحاتی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی هستند. ۱۷ آوریل نیز پراگ اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روسیه به اتهام عضویت در سرویس جاسوسی مسکو از کشور اخراج می‌شوند. مسکو با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک این اقدام را تلافی کرد و باعث شد تا پراگ در واکنش دستور اخراج دیپلمات‌های روسی بیشتری را صادر کند.

پسکوف مجدداً در این‌باره اعلام کرد که «روسیه به اقدامات غیرقابل قبول و تحریک‌آمیز بلغارستان و جمهوری چک واکنش نشان خواهد داد.» وی افزود:‌ «برنامه‌های تلافی‌جویانه‌ای وجود دارند که روسیه به آن‌ها واکنش نشان خواهد داد. این اقداماتِ تحریک‌آمیز، غیرقابل قبول و این اتهامات بی‌پایه و اساس بدون پاسخ نخواهند ماند. در هر صورت هرگونه اقدام روسیه در چهارچوب منافع‌مان صورت خواهد گرفت.» وی تاکید کرد: «به رغم تمامی اختلاف نظرها در اروپا و آمریکا، تجار خارجی همچنان به کار کردن در بازار روسیه علاقه دارند و دولت مسکو نیز به حفظ یک محیط سرمایه‌گذاری جذاب علاقه‌مند است.» وی ضمن تاکید بر اینکه روسیه اقدامات کنونی جمهوری چک را تحمل نخواهد کرد، گفت: «کارهایی که اکنون جمهوری چک و بلغارستان انجام می‌دهند و کشورهای حوزه بالتیک و دیگر دولتها به اسم همبستگی به آن می‌پیوندند، قابل تحمل نیست و ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

در ادامه، روز شنبه خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که مسکو ورود «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا و هفت مقام ارشد دیگر اروپایی را به روسیه ممنوع کرده است. بنا به بیانیه کرملین، این اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به تحریم‌هایی انجام گرفته است که پیشتر از سوی اتحادیه اروپا علیه شماری از مقامات روسی وضع شده بودند. «الکساندر کالاشنیکوف»، مدیر سازمان زندان‌ها، «الکساندر بستریکین»، مسئول کمیته تحقیقات، «ایگور کراسنوف»، دادستان عمومی و «ویکتور زولوتوف»، رئیس گارد ملی روسیه، چهار مقام روس بودند که نامشان در لیست سیاه سفر به اتحادیه اروپا آمده بود. در لیستی که روز شنبه از افراد تحریم‌شده توسط روسیه منتشر شد، علاوه بر رئیس پارلمان اروپا، نام «ورا ژوروا» سیاستمدار اهل چک و معاون رئیس کمیسیون اروپا در امور ارزش‌های اروپایی، «یورگ راوپاچ»، رئیس دادستانی برلین و «ژاک مایر» عضو هیئت نمایندگی فرانسه در مجمع پارلمانی شورای اروپا دیده می‌شود. کرملین در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده گفته است: «اتحادیه اروپا به سیاست اقدامات یکجانبه و غیرقانونی محدودیت‌زا علیه شهروندان و نهادهای روسی ادامه می‌دهد.»

تشکیل اتحاد علیه روسیه

واکنش‌ها به تحریم‌های جدید روسیه علیه قاره سبز البته شدید بود. رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد، تحریم‌های روسیه علیه هشت مقام اروپایی، مانع اتحادیه اروپا از اجرای عدالت در رابطه با ناقضان حقوق بشر نخواهد شد. به گزارش رویترز، «جوزپ بوررل»، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد اقدامات روسیه مانع اتحادیه اروپا از ادامه دادن به حمایت از حقوق بشر، دموکراسی و قوانین بین‌المللی و همچنین پیگرد قانونی ناقضان حقوق بشر نخواهد شد. وی همچنین از طرف اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را محکوم کرده و با افرادی که در این لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، ابراز همبستگی کامل کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز به این اقدام واکنش نشان داد. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در محکومیت تصمیم روسیه در مورد ممنوعیت ورود هشت مقام اتحادیه اروپا و کشورهای اتحادیه اروپا تأکید کرد که کشورهای غربی هنوز خواهان روابط سازنده‌تر با مسکو هستند. بلینکن در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما همچون رهبران اتحادیه اروپا ممنوعیت ورود مقامات اتحادیه اروپا به روسیه که تلاش دیگر مسکو برای ترساندن منتقدان است را  محکوم می‌کنیم. با این حال در کنار شرکا و متحدان خود، به دنبال یک رابطه سازنده‌تر با روسیه هستیم، اما این کشور باید به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.»

این در حالی است که کشورهایی چون سوئد نیز به معرکه مقابله با روسیه پیوسته‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی رسمی وزارت خارجه این کشور گزارش داد که وزارت خارجه سوئد روز شنبه سفیر روسیه را در ارتباط با تحریم‌های مسکو علیه هشت مقام اتحادیه اروپا احضار کرده است. «ماتس ساموئلسن»، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد در این رابطه اظهار کرد: «سفیر روسیه به این وزارتخانه فراخوانده شد تا اعتراض ما در رابطه با تدابیر روسیه به وی ابلاغ شود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه سوئد معتقد است که در مقایسه با تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های روسیه بی‌اساس بوده و به لحاظ حقوقی شفاف نبوده و منعکس کننده انگیزه‌های سیاسی هستند.»

به نظر می‌رسد که روسیه و کشورهای اروپایی بنا نیست به این زودی‌ها روابط مسالمت‌آمیزی داشته باشند. باید منتظر ماند و دید که این تحولات به چه سمت و سویی گرایش پیدا خواهد کرد و آمریکایی‌ها تا کجا می‌خواهند اتحادیه اروپا را در این قضیه با خود هماهنگ و همراه کنند.

گزارش از: فرزاد سیف نیا

کد خبر: 14797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =