حذف خدمات بیمه‌ای از همیاران خودسر

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها برای حمایت از همیاران طبیعت که در عملیات اطفا مشارکت می‌کنند، خدمات بیمه‌ای در نظر گرفته شده است اما این خدمات فقط شامل افرادی می‌شود که با هماهنگی فرمانده یگان حفاظت به اطفاء کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، باز هم فصل حریق جنگل فرا رسید. بارش‌های کم امسال اگرچه پوشش علفی مراتع و جنگل‌ها را کاهش داده و احتمال بروز حریق در عرصه‌های طبیعی را کمی کمتر خواهد کرد اما وقوع آتش‌سوزی، به رویه ثابت تابستان‌های عرصه‌های طبیعی کشور تبدیل شده است.

عادات مردم ایران برای طبخ غذا یا آماده کردن چای با ذغال در عرصه‌های طبیعی به همراه سهل‌انگاری در خاموش کردن آتش‌های ایجاد شده، رها کردن بقایای زباله‌هایی مثل شیشه که خاصیت ذره‌بینی ایجاد می‌کند، ته سیگارهای نیمه خاموش فراموش شده در جنگل و ... دست به دست هم می‌دهند تا تابستان‌هایی جهنمی را برای عرصه‌های طبیعی ایران و نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ایجاد کنند.

احتمال وقوع حادثه برای همیاران طبیعت آموزش ندیده

در فضایی که تعداد نیروهای حفاظتی در ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند، اطفای حریق‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع، به‌ویژه در منطقه زاگرس (که نیروهای حفاظتی کمتری نسبت به شمال کشور دارد)، جز با کمک نیروهای مردمی امکان‌پذیر نیست اما متاسفانه طی یک دهه گذشته (تا تیرماه سال گذشته) بر اساس آمار مسئولان، دست کم ۱۴ تن از همیاران طبیعتی را که برای کمک به اطفای حریق به عرصه‌های طبیعی کشور رفته بودند، از دست داده‌ایم. به این تعداد نیروی فوت شده، باید همیارانی که دچار سوختگی‌هایی با درصدهای مختلف شده‌اند را هم اضافه کنیم. اما چرا برای همیاران طبیعت مشکل ایجاد می‌شود؟ امید سجادیان، دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس به ایسنا گفت: عملیات اطفای آتش‌سوزی جنگل‌ها کاری تخصصی است. بسیاری از حوادثی که سال گذشته برای نیروهای داوطلب مردمی رخ داد به‌دلیل نداشتن آموزش‌های لازم و امکانات و تجهیزات کافی مانند لباس ضد حریق و سایر تجهیزات انفرادی بود و این داوطلبان در بسیاری از مواقع مجبور بودند با استفاده از شاخه‌های درختان اقدام به اطفای حریق کنند.

او به دبیران تشکل‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مردم نهاد توصیه کرد: فراخوان‌های عمومی جهت اطفای حریق صادر نکنند و پیش از آن، برای اعضای داوطلب خود که از آمادگی جسمانی کافی برخوردارند، کارت همیار طبیعت از سازمان‌های مربوطه تهیه کنند.

سجادیان با اشاره به مشکلات حقوقی به وجود آمده برای داوطلبان مصدوم و خانواده‌ داوطلبانی که سال گذشته هنگام عملیات اطفای حریق جان خود را از دست داده بودند، عنوان کرد: خانواده برخی از این افراد هنوز بیمه یا حتی دیه دریافت نکرده‌اند همچنین قرار بود داوطلبانی که در این راه جان باختند، شهید نامیده شوند اما با این موضوع مخالفت شد.

اعلام جزئیات حمایت بیمه‌ای از سوی سازمان جنگل‌ها

آن‌طور که سجادیان اعلام کرده است، حمایت بیمه‌ای از برخی فعالان منابع طبیعی و محیط زیست که در حریق دچار مشکل شده‌اند، با اخلال مواجه شده است. چگونه می‌توان جلوی بروز این اختلالات را گرفت و همیاران طبیعت را که بدون چشم‌داشت و به دلیل علاقه به طبیعت به عملیات اطفاء مشغول می‌شوند، تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار داد. در این رابطه اصغر احمدی مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شروط حمایت بیمه‌ای از همیاران طبیعت و نیروهای داوطلب مردمی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی را اعلام کرد.

او افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، همیاران طبیعت و نیروهای مردمی اگر در حین حفاظت از عرصه‌های طبیعی مصدوم شوند هزینه پزشکی، غرامت صدمه جسمی و نقص عضو به آنان تعلق خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول، پیش‌بینی شده است که همیاران طبیعت و نیروهای مردمی درصورت فوت حین حفاظت از عرصه‌های طبیعی ازجمله اطفای حریق و... لقب «فداکاران خدمت» بگیرند.

او البته حمایت بیمه‌ای از نیروهای داوطلب را مشروط اعلام کرد و افزود: همیاران طبیعت برای اینکه مشمول قوانین موجود در این رابطه شوند، حتما باید در سامانه همیاران طبیعت ثبت نام کنند و دارای شناسنامه همیاران طبیعت باشند.

احمدی گفت: کلیه داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آدرس www.frw.ir نسبت به ثبت‌ نام در سامانه همیاران طبیعت اقدام کنند.

او ادامه داد: علاوه بر این نیروهای داوطلب و مردمی باید تحت مدیریت ادارات کل منابع طبیعی یا محیط زیست در استان‌های مختلف کشور نسبت به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، خاموش کردن آتش و... وارد عمل شوند بنابراین اگر نیرویی خودسرانه و بدون اطلاع فرمانده عملیات، حین اطفای آتش وارد عمل شود مشمول حمایت بیمه‌ای نخواهد شد.

مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه نیروهای داوطلبی که پیش از تصویب این آیین‌نامه صدمه دیده‌ یا جان خود را از دست داده‌اند، مشمول این قانون نمی‌شوند، تاکید کرد: از کلیه نیروهای داوطلب و تشکل‌های مردمی درخواست می‌کنیم که هرچه زودتر نسبت به دریافت شناسنامه همیاران طبیعت اقدام کنند و برای انجام امور حفاظتی به‌ویژه اطفای آتش با ادارات استانی ما هماهنگ باشند.

کد خبر: 14450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =