ناقوس مرگ در خیابان‌ها

در میانه وضعیتی که آمریکا و برخی کشورهای غربی شاهد موج بازگشایی کسب‌وکارها و بهبود اوضاع در میانه تزریق واکسن هستند، ناقوس مرگ در کشورهایی همچو به صدا درمی‌آید و این می‌تواند زنگ خطری باشد برای جهانی که سر آن ندارد که روندی عادلانه‌تر در سازوکارهای خود پیش بگیرد. 

به گزارش آتیه‌آنلاین، اجساد روی هم تلنبار شده، کپه‌های پیکرهای بی‌جان به آتش کشیده می‌شود و بوی مرگ و گوشت سوخته فضا را پر می‌کند: اینجا نه منطقه‌ای است در میان قبایل بدوی آمریکای جنوبی و نه یک صحنه از فیلم‌های ترسناک هالیوودی. اینجا هند است، یکی از کشورهای توسعه‌یافته در آسیا که گرفتار موجی جدید از پاندمی کرونا است.

موج کشنده

طی روزهای گذشته، توجه رسانه‌های جهان به وضعیت اسفبار هند و مرگ و میر و آمار ابتلای گسترده در پی شیوع جدید کووید-۱۹ در این کشور جلب شده است. مجله تایم روز شنبه در مقاله‌ای نوشت: «اگر کسی می‌خواهد بداند آخرالزمان چه معنایی دارد، باید سری به هند بزند.» آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در هند روندی تصاعدی و ترسناک داشته است. روز شنبه، تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور به ۳۴۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسید که چهارمین روز متوالی ثبت اوج روزانه بیماری در این کشور بوده است. در حال حاضر بیمارستان‌ها در هند بیش از ظرفیت معمول خود بیمار پذیرش کرده‌اند و کمبود دستگاههای اکسیژن در تمامی مراکز درمانی وجود دارد، بسیاری از بیماران به علت نبود تخت در بیمارستان‌ها پذیرش نشده و بازگردانده می‌شوند. بیمارستان‌ها در سراسر مناطق شمالی و غربی هند از جمله در دهلی، پایتخت اطلاعیه‌هایی مبنی بر کمبود اکسیژن صادر کرده‌اند. دولت هند با استفاده از قطار و نیروهای هوایی ارتش، اقدام به ارسال مواد ضروری به نقاطی که بیشترین میزان شیوع را داشته، کرده است. «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند در واکنش به این موج فراگیر و بی‌کفایتی دولت در مهار این وضعیت بحران کنونی در هند را به طوفانی تشیبه کرده که این کشور را لرزانده است. او از تمامی شهروندان کشورش خواسته واکسن بزنند و احتیاط کنند. وی گفت: «پس از موفقیت در مهار موج اول، ما مطمئن بودیم و روحیه بالایی داشتیم، اما این طوفان هند را لرزانده است.»

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، وضعیت در دهلی، پایتخت هند به‌علت کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها و جان‌باختن مردم، بسیار وخیم است. سازمان بهداشتی جهانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هند «یادآور وضعیت ویرانگری» است که ویروس کرونا می‌تواند پدید بیاورد. تعداد جان‌باختگان کووید-۱۹ در هند روز شنبه به دو هزار و ۷۶۷ نفر رسید. در ابتدای سال جاری میلادی دولت هند تصور می‌کرد که موفق شده شیوع کرونا را کنترل کند. در میانه ماه فوریه تعداد مبتلایان به زیر ۱۱ هزار نفر رسیده بود و تزریق واکسن نیز آغاز شده بود و در ماه مارس، وزیر بهداشت این کشور گفت که «این پایان بازی» شیوع کرونا در هند است. اما پس از آن تعداد مبتلایان به شدت افزایش یافت و یک گونه جدید ویروس در هند شیوع پیدا کرد که یکی از عوامل موج اخیر تجمع‌های مردم در فستیوال‌هایی بوده که در آن میلیون‌ها نفر حاضر شده بودند. شماری از مبتلایان به کرونا در سراسر کشور در حالی که در انتظار اکسیژن هستند، جان خود را از دست داده‌اند، هر چند که تعداد دقیق این افراد مشخص نیست و شبکه‌های اجتماعی با درخواست‌ها برای اکسیژن پر شده است.

دولت هند روز دوشنبه پس از دیدار نارندرا مودی با رئیس ستاد نیروهای مسلح اعلام کرد که از ارتش برای کمک به مقابله با موج شیوع کرونا و مدیریت آن کمک می‌گیرد. بنا به اعلام دفتر نخست‌وزیر هند قرار است شماری از کادر درمانی بازنشسته نیروهای مسلح به خدمت فراخوانده شوند. از سوی دیگر قرار است تمام کارکنان بهداشتی نیروهای مسلح هند در بیمارستان های این کشور مستقر شوند. تصمیم‌های جدید مقامات هند برای مقابله با موج شیوع بیماری کووید-۱۹ در حالی اتخاذ می‌شود که رکورد موارد جدید ابتلا به این بیماری در هند روز دوشنبه بار دیگر شکسته شد. طی پنج روز گذشته موارد جدید و شناسایی شده ابتلا به ویروس کرونا در هند هر روز بیش از ۳۵۰ هزار مورد بوده است.

مرگ در می‌زند

شمار زیاد قربانیان روزانه همه گیری کرونا در هند باعث شده است که اجساد جان باختگان شبانه و بیرون از مراکز ویژه سوزاندن اجساد و در هوای آزاد سوزانده شود. کارشناسان بیماری‌های همه‌گیر در هند هشدار می‌دهند که وضعیت شیوع کرونا در این کشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده «بدتر» خواهد شد. از سوی دیگر، سی‌ان‌ان گزارش داد که «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه درباره وضعیت همه‌گیری کرونا در هند گفت که شرایط کنونی از «دلخراش» هم فراتر رفته است. وی در عین حال گفت که سازمان جهانی بهداشت تجهیزات حیاتی از جمله هزاران کپسول اکسیژن به هند ارسال کرده است. تدروس ادهانوم افزود که همه‌گیری کرونا در سطح جهان همچنان در حال گسترش است. به گفته وی، موارد ابتلای جدید به بیماری کرونا برای نهمین هفته پیاپی در سطح جهان افزایش یافته است. مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت که طی هفته‌های اخیر به اندازه پنج ماه اولیه شیوع کرونا موارد جدید ابتلا به این ویروس در سطح جهان شناسایی شده است. به گفته آدهانوم، دو هزار و ۶۰۰ نفر از طرف این سازمان در هند برای کمک به کادر درمانی این کشور مشغول به کار هستند.

واکنش‌ها به بحران پاندمی در هند با تاخیر بسیار شروع شده است؛ «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن به منظور کمک به هند که با موج سنگین شیوع کرونا مواجه شده است، مواد خام مورد نیاز برای تولید واکسن کرونا و همچنین تجهیزات پزشکی لازم را در اقدامی فوری به این کشور ارسال می‌کند. بایدن در پیامی توئیتری اعلام کرد: «همان‌طور که هند در اوایل این بیماری همه‌گیر و وقتی که بیمارستان‌های ما به تقلا درآمده بودند، کمک‌مان کرد، ما نیز مصمم هستیم که در وقت نیاز به هند کمک کنیم.» ساعاتی قبل از این «امیلی هورن»، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود که مقامات ایالات متحده بی‌وقفه تلاش می‌کنند که منابع و کمک‌های ممکن را در اختیار هند بگذارند تا این کشور بتواند واکسن‌های بیشتری برای مهار ویروس کرونا بسازد. به گفته او، ایالات متحده همچنین کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و دستگاه‌های اکسیژن به هند ارسال می‌کند. آمریکا تحت فشار فزاینده‌ای برای کمک به هند قرار دارد که بزرگ‌ترین دموکراسی جهان محسوب می‌شود. پیش از این نیز سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده بودند که می‌خواهند به هند کمک کنند. از سوی دیگر، «رو خانا»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که هندی‌تبار است از تصمیم جو بایدن استقبال کرد اما در عین حال از او خواست که گام بعدی را هم بردارد و واکسن‌های آسترازنکا را که در ایالات متحده بدون استفاده مانده است به هند ارسال کند. گفتنی است که واکسن آسترازنکا هنوز در ایالات متحده به تصویب نرسیده در حالی که این کشور میلیون‌ها دوز از واکسن آسترازنکا را ذخیره کرده است.

در میانه وضعیتی که آمریکا و برخی کشورهای غربی شاهد موج بازگشایی کسب‌وکارها و بهبود اوضاع در میانه تزریق واکسن هستند، ناقوس مرگ در کشورهایی همچو به صدا درمی‌آید و این می‌تواند زنگ خطری باشد برای جهانی که سر آن ندارد که روندی عادلانه‌تر در سازوکارهای خود پیش بگیرد. 

گزارش از: فرزاد سیف نیا

کد خبر: 14419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =