آتش برای صلح

پس از ماه‌ها درگیری و تبادل آتش میان مقاومت یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی در نهایت رزمندگان یمنی روز گذشته موفق شدند در ادامه پیشروی‌ها در استان مارب مناطق اشغالی در جبهه، الکساره را از لوث مزدوران ائتلاف عربی پاکسازی کرده و اهداف از قبل تعیین شده در این محور عملیاتی را تثبیت کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با وجود حمایت هوایی ائتلاف متجاوز عربی از نیروهای دولت مستعفی و کمک‌های نظامی ریاض و ابوظبی به این مزدوران نیروهای مقاومت شامل رزمندگان انصارالله و ارتش یمن  توانستند در ادامه سلسله عملیات‌های خود در جبهه مارب خطوط اشغالی در منطقه الکساره را آزاد و پاکسازی کنند. همچنین در حال حاضر درگیری‌ها میان دو طرف در کمتر از شش کیلومتری شهر مأرب، مرکز این استان ادامه دارد.  
این در حالی است که اغلب نیروهای قبیله‌ای در این استان با تلاش نیروهای مقاومت اقدامات خود را متوقف کرده و با ترک منطقه یا عدم ادامه تبادل آتش حاضر به تداوم این درگیری‌ها با ارتش و نیروهای مردمی نیستند. چندی پیش برخی رسانه‌های عربی با انتشار اسنادی در خصوص بمباران مناطق استقرار این قبایل و سایر قوای قبیله‌ای در یمن که در طرح آشتی ملی حاضر به ادامه جنگ نبوده‌اند، مدعی شدند عربستان و امارات با هدف قراردادن مناطق استقرار این قبایل به دنبال جلوگیری از تسلیم یا ورود آن‌ها به طرح آشتی ملی است.  
درواقع ریاض قبایلی که تا چندی پیش به دلیل دریافت مبالغ معینی از پترودالارهای سعودی سلاح به دست گرفته و در مقابل انصارالله و ارتش یمن به تبادل آتش مشغول بودند را به دلیل عدم ادامه همکاری با ائتلاف عربی نه تنها هدف قرار میدهد بلکه از عقب نشینی نیروهای در حال جنگ هم جلوگیری به عمل می‌آورد.  
با نگاهی گذرا به اخبار شش ماهه اخیر در خصوص جنگ یمن به روشنی می‌توان مشاهده کرد که ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض با تحمیل شکست‌های متوالی هزینه سنگینی را هم از لحاظ اعتبار و هم از نظر مالی و روانی متحمل شده است. این مسئله تا جایی اسباب نگرانی سران دربار پادشاهی ریاض را فراهم کرد که در ادامه سران سعودی مجبور به دخالت مستقیم تفنگداران ارتش ایالات متحده به عنوان بازوی نظامی و اطلاعاتی در یمن شدند.  
اما اعزام نمایندگانی از نهادهای حقوق بشری و انجمن های صلح جهانی در کنار حضور نمایندگان ملل متحد در حوزه یمن حاکی از استیصال ریاض در برابر اقدامات عملیاتی مقاومت یمن است. در این بین نائب رئیس هیئت اعزامی سازمان ملل به یمن در دیداری با وزیر خارجه دولت نجات ملی صنعا به گفتگو پیرامون استفاده از فرودگاه بین المللی حدیده در چارچوب عملیات هیئت سازمان ملل پرداختند.  
در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی در این خصوص با اشاره به آثار اقدامات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هدف قرار دادن عمق عربستان و همچنین ادامه پیروزی‌های مقاومت در جبهه مارب نوشت، هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی صنعا در دیدار با نائب رئیس هیئت سازمان ملل در حمایت از توافق حدیده، پیشنهاد استفاده از فرودگاه حدیده را در چارچوب عملیات این هیئت به عنوان نخستین مرحله راه اندازی فرودگاه بررسی کرد. همچنین در این دیدار فعالیت‌های این هیئت و اقدامات بعدی آن از جمله دیدار طرفین توافق استکهلم بررسی شد.
در ادامه این گزارش آمده است که وزیر خارجه دولت نجات ملی صنعا تاکید کرد، مسیر برقراری صلح مشخص است و مستلزم اتخاذ تدابیر شفاف و روشن برای اعتماد سازی از طریق اقدامات بشردوستانه از جمله ورود کشتی های حامل سوخت و گاز خانگی بدون هیچ مانعی، بازگشایی فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق و دستمزد همه کارمندان دولت است. این در حالی است که ائتلاف عربی با تداوم مصادره کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و محاصره به نقض عامدانه توافق استکهلم ادامه میدهد و این یعنی عملیات مقاومت در عمق عربستان و نقاط حیاتی این کشور نه تنها ادامه پیدا می‌کند بلکه بر حجم و توان آن نیز به صورت پلکانی افزوده خواهد شد.  
در این رابطه و در ادامه سلسله حملات انصار الله یمن به عمق خاک عربستان در ماه جاری میلادی خبرگزاری المسیره منتسب به مقاومت یمن با انتشار گزارشی از حمله پهپادی در بامداد روز گذشته به پایگاه هوایی ملک خالد در جنوب عربستان خبر داد.
خبرگزاری المسیره در این گزارش نوشت، یحیی السریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در جمع خبرنگاران گفت: در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه یک عملیات نظامی علیه پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در جنوب عربستان توسط یک فروند پهپاد نوع قاصف K۲ انجام شد.  
خبرگزاری المسیره در ادامه با اشاره به اظهارات سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطر نشان کرد که نه تنها این حمله با دقت صددرصدی و بدون هیچگونه خطا صورت گرفته بلکه این قبیل اقدامات در چارچوب حق طبیعی و قانونی ما برای پاسخگویی به تشدید تجاوزها و محاصره مداوم کشورمان است. ریاض و سایر متحدان دربار پادشاهی عربستان که در ائتلاف عربی عضو هستند باید بر این مسئله واقف باشند عملیات‌های نیروهای مقاومت یمنی تا اجرای کامل مفاد توافق استکهلم و همچنین ادامه محاصره و اقدامات خصمانه این ائتلاف برقرار است.  
پرونده یمن در حالی با افزایش تنش روبه رو است که در این میان هیئت نظامی سعودی به ریاست ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی وارد سقطری شده بود. در همین راستا خبرگزاری عربی ۲۱ در گزارشی به حضور نمایندگانی از عربستان در این منطقه اشاره کرد و مدعی شد، هیئت سعودی پس از سفر سه روزه بدون وقوع تغییر ملموسی در جزیره سقطری که از سال ۲۰۲۰ تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت امارات قرار دارد، این جزیره را ترک کرد.
عربی ۲۱ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: هیئت سعودی داخل جزیره اقدام به گشت زنی و بازدید از اماکن مختلف کرد. المالکی و هیئت همراه او که روز پنجشنبه وارد سقطری شدند با رهبران شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات که این جزیره را مدیریت می کند، دیدار نکردند. در مقابل دیداری با شخصیت‌های اجتماعی در ارخبیل صورت گرفت و آنها به همکاری با دولت مستعفی یمن تشویق شدند و این هیئت سعودی وعده‌های تازه‌ای داد و متعهد شد وضعیت سقطری را به حالت عادی برگرداند.
به گفته این سایت خبری این سفر پس از آن انجام شد که طرف‌های مختلف در ارخبیل به نیروهای سعودی مستقر در سقطری از سال ۲۰۱۸ اطلاع دادند که در سایه وخامت وضعیت امنیتی و خدماتی، دولت مستعفی یمن اداره ارخبیل را مجددا برعهده بگیرد. همچنین هیئت سعودی با هیچ مسوول رسمی دیدار نکرد و ضیافتی به میزبانی فرمانده نیروهای عربستان مستقر در سقطری با حضور معاون استاندار و مدیران امنیت سیاسی و ملی ارخبیل برگزار شد.
در آخر باید خاطر نشان کرد وضعیت ریاض و ابوظبی در پرونده یمن در شرایط اسفباری قرار دارد. با وجود اینکه ائتلاف عربی توانسته با محاصره کامل به نسل کشی ملت یمن ادامه دهد اما اقدامات مقاومت یمن چه در حوزه عملیات‌های داخلی با هدف آزادسازی و پاکسازی و چه در خصوص اقدامات موشکی و عملیات‌های عمقی در خاک عربستان باعث شده که ائتلاف عربی و به خصوص ریاض در وضعیت استیصال قرار بگیرند. به اعتقاد کارشناسان نظامی ادامه بحران یمن با شاخص‌های فعلی نه تنها می‌تواند آسیب‌های جدی بر پیکره دربار پادشاهی ریاض وارد کند بلکه این قابلیت را دارد تا طبعات جبران‌ناپذیری را برای کشورهای عضو ائتلاف عربی به دنبال داشته باشد.  
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 14400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =