دسترسی به آرشیو اسناد کتابخانه ملی با ارسال ایمیل

مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از امکان دسترسی به اسناد موجود در آرشیو ملی ایران خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام خبر ارایه خدمات غیرحضوری در ایام کرونا و امکان دسترسی به اسناد موجود در آرشیو ملی ایران با ارسال ایمیل توضیح داد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، استفاده از ایمیل و دریافت و اسکن اسناد برای کاربران بیش از گذشته شده است.

وی ادامه داد: با تلاش مجموعه این اداره کل، دسترسی به خدمات آرشیوی تسریع و تسهیل شده است و البته ملاحظاتی در ظرفیت اسکن اسناد وجود دارد که امیدواریم در سال جاری با افزایش ظرفیت دیجیتال‌سازی اسناد، مراجعان در حداقل زمان ممکن به خواسته خود برسند.

ایرانشاهی یادآور شد: کاربران می‌توانند درخواست‌های خود را به آدرس Research-room@nlai.ir ایمیل کنند و از این طریق از خدمات آرشیوی بهره‌مند شوند. استفاده از اسناد برای عموم مردم آزاد است و اسناد درخواستی پژوهشگران براساس آیین‌نامه نحوه دسترسی به اسناد آرشیوی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: سرعت ارایه خدمات آرشیوی در سال ۱۳۹۶ حدود دو ماه بود که با برنامه راهبردی جامع٬ به ترتیب در سال ۱۳۹۷ به ۱۱ روز٬ در سال ۱۳۹۸ به ۵ ساعت و در سال ۱۳۹۹ به حدود سه ساعت رسید. در سال جدید براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سرعت ارایه خدمات آرشیوی در سال ۱۴۰۰ به زیر یک ساعت خواهد رسید و پژوهشگران می‌توانند، کمتر از یک ساعت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی افزود: در سال جدید بخش رویت اصل سند نیز تقویت و مجهز به دستگاه اسکن خواهد شد و درهمین راستا کاهش زمان ارایه خدمات آرشیوی به کمتر از ۶۰ دقیقه خواهد رسید.

مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: اداره کل خدمات آرشیوی علاوه بر مسئولیت اطلاع‌رسانی و ارتباطات آرشیوی٬ مدیریت همه مخازن آرشیوی سازمان را نیز بر عهده دارد و اسناد موجود در این مخازن شامل مکاتبات ارزشمند اداری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دیگر موسسه‌های وابسته به دولت و همچنین شامل اسناد اهدایی و خریداری است.

ایرانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: بسیار امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پژوهشگران حتی برای ساعتی معطل اسناد مورد نیاز خود نشوند و توسعه سامانه دیجیتال و دسترسی‌پذیر کردن اسناد بیشتر نیز در برنامه کاری سازمان قرار بگیرد تا پا به پای توسعه خدمات حضوری٬ خدمت آنلاین و برخط نیز گسترش پیدا کند.

کد خبر: 14268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =