مذاکرات وین همچنان در جریان است

مذاکرات در وین در جریان است و به نظر میرسد مراحل نهایی دستیابی به یک توافق در روزهای آینده به وقوع بپیوندد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معاون سیاسی وزیر امورخارجه اعلام کرد که تا وقتی آمریکا تمام تحریم های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت های هسته ای ایران به ویژه در حوزه غنی سازی نه متوقف می شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند. عراقچی گفت: «نشانه‌هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند؛ ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.» عراقچی افزود: «تصور می کنم که ما مسیر طولانی تری را در پیش داریم؛ اگرچه که حرکت ما حرکت رو به جلوست و فضای مذاکرات فضای سازنده‌ای است.»

چند روز پیش وزارت خارجه آمریکا گزارشی منتشر کرد که در آن به دسته بندی تحریم ها اشاره شده بود. در بخشی از این گزارش، مقام ارشد وزارت خارجه در پاسخ به سوال فرناز فصیحی که در مورد ضمانت حضور آمریکا پرسیده بود، گفت: «چیزی به عنوان ضمانت وجود ندارد. این یک درک سیاسی است که من فکر می کنم دولت بایدن، اگر تصمیم بگیرد - اگر با ایران و دیگر ۱ + ۵ به توافق برسد که مطابق با معامله باشد ، این کار با حسن نیت عمل می کند و نه ترک بدون هیچ دلیل خوبی معامله کنید. اما چیزی به عنوان ضمانت وجود ندارد و من فکر می کنم، باز هم ما این موضوع را برای ایران روشن کردیم که این چیزی نیست که ایالات متحده می تواند یا خواهد داد. این یک درک سیاسی است که به حسن نیت همه بازیگران متکی است. ایران تجربه نه چندان دلپذیری از ایالات متحده دارد. اما مطمئناً قصد دولت بایدن در صورت بازگشت به این توافق، به دنبال حسن نیت از سوی ایران است. اگر موضع ایران این باشد که ایالات متحده برای بازگشت به انطباق خود نیاز به لغو کلیه تحریم ها دارد، ایران هم باید اقدام کند. ما فرایندی را قبول نمی کنیم که در آن آمریکا ابتدا اقدام کند و کلیه تحریم هایی را که متعهد به حذف آن است قبل از اینکه ایران اقدامی انجام دهد، از بین ببرد.»

نمایندگان آمریکا نیز در هتلی در نزدیکی محل این مذاکرات حضور دارند و برای نخستین بار در این مذاکرات روز گذشته نشستی به طور غیر رسمی با کشورهای عضو برجام، به غیر از ایران، برگزار کردند. همزمان با این گفت‌وگوها، جلسات گروه‌های کارشناسی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین اقدامات ایران برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دارد. در حال حاضر بر سر نحوه اجرای دوباره برجام اختلاف ‌نظر وجود دارد؛ آمریکا می‌گوید ایران باید تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام را اجرا کند تا تحریم‌ها را بردارد ولی ایران می‌گوید تا پیش از برداشته شدن تمام تحریم‌ها، چنین اقدامی نمی‌کند. مذاکرات کنونی در وین برای رسیدن به لیست‌ مشترک بین طرفین درباره انجام این اقدامات در حال برگزاری است.

در همین حال عباس عراقچی معاون ‌سیاسی وزارت امور خارجه گفته: «تحریم‌ها دو دسته شده‌اند، تحریم‌های که بخشی و موضوعی‌اند و تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند.تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند مثل تحریم‌های هوایی، دریایی، پتروشیمی، کشتی‌رانی، ساختمان، خودرو و بانکی و بیمه‌ای هستند و تحریم‌های خاص شامل تحریم افراد و اشخاص است.در جهت لغو هر دو نوع از تحریم‌ها تلاش می‌کنیم. در زمینه لغو کامل تحریم‌های نوع اول توافقات خوبی صورت گرفته است.»

عراقچی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور پیدا کرده بود، در توضیح نتایج مذاکرات وین و مباحث مرتبط با اختلاف نظر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «امروز جلسه مبسوط با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد و گزارش جامعی از مذاکرات وین خدمت نمایندگان مجلس ارائه کردیم. نمایندگان سوال‌های متعددی را عنوان کردند که پاسخ داده شد. نقطه نظرات نمایندگان که بعضا می‌تواند به روند مذاکرات کمک کند نیز مطرح شد، درباره ابعاد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و غنی سازی ۶۰ درصدی نیز به طور مفصل صحبت شد.»

رییس تیم مذاکره کننده ایران در وین یادآور شد: «چالش‌هایی در مذاکرات وجود دارد البته در مسیری قرار گرفتیم که می‌تواند به سرانجام برسد اما درباره اینکه آیا می‌توانیم بر چالش‌ها و موانع فائق آییم، زود است لذا نمی‌توان گفت که خوش‌بین یا بدبین هستیم اما ناامید نیستیم و به وظیفه خود پایبندیم. مواضع قطعی ما کاملا روشن و مشخص است، تحریم‌ها باید برداشته شود، راستی آزمایی انجام و سپس ایران به تعهدات خود بازگردد. در این خصوص ایستادگی کردیم و به نمایندگان هم توضیحات کاملی داده شد.»

کد خبر: 14214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =