۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 14106
می‌خواهم مذاکرات را به ثمر برسانم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نامه‌ای به رهبری نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها بر تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای گرفته شود تا مذاکرات وین به سرانجام برساند. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در حالیکه مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است، مخالفت‌ها در داخل به شکل جدی بروز کرده و صداوسیما مخصوصا شبکه‌های افق و پرس‌تی.وی به شدت در تلاش هستند تا ضمن تضعیف جایگاه تیم دیپلماسی، مذاکرات احیای برجام را شکست‌خورده نشان دهند که هزینه‌ای سنگینی برای کشور به جای خواهد گذاشت.

دیشب هم در گزارشی که منتشر کردیم به دو مورد از این اتفاقات اشاره شد. وزارت خارجه هم سه روز پیش با یک بیانیه شدیداللحن به این روند شدید تخریب واکنش نشان داد و  گزارش‌های صداوسیما را جعلی خواند. بیانیه مدعی بود که نیروهای تندرو عامدانه بر سر راه احیای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند. حسن روحانی نیز صداوسیما را به خاطر انتشار دوباره مستند «پایان بازی» درباره توافق هسته‌ای که مربوط به دو سال پیش بود، مورد نقد قرار داده و در جای دیگر نیز گفته بود: «‌آنها در وین تلاش کردند این تحریم را بشکنند. من نمی‌توانم هضم کنم که کسی عضو ملت ایران باشد، در ایران، ایرانی باشد و از برداشتن تحریم ناراحت شود. کسی که ایرانی باشد، مسلمان باشد،  چطور می‌تواند اعلام کند که من در ایران هستم و برای ایران کار می‌کنم اما از برداشتن تحریم‌ها ناراحت شود. تحریم ظلم عظیم و بزرگ بر ملت بزرگ ایران است و لحظه‌ای را که ببینیم طرف مقابل آماده شده برای اجرای قانون یک لحظه هم صبر نمی‌کنیم. مخالفین هر چه هم بگویند، بگویند! هرچقدر هم زور داشته باشند، هرچقدر هم بلندگو داشته باشند هر وقت ببینیم می‌توانیم حق ملت ایران را بگیریم من یک لحظه هم تعلل نمی‌کنم. حالا عده‌ای ناراحت هم شدند، ناراحت باشند.»

ظاهرا بخشی از نیروهای تندرو اصولگرا معتقدند مذاکرات احیای برجام در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به ضرر آنهاست و رفع تحریم باعث می شود مردم باز به جریان میانه رو متمایل شوند. در چنین شرایطی که تخریب و فشارها بر تیم مذاکره افزایش یافت، محمدجواد ظریف پس از حواشی حضورش در مجلس مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: «دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی (همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر) با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که "برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود." یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد. سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد. هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه و یا جناحی حق مصادره آن را ندارد. رفع تحریم‌ها به نفع مردم و هر دولتی است که ۴ ماه دیگر زمام امور کشور را به دست می‌گیرد.»

از سوی دیگر سایت خبری رویداد۲۴ خبر داده که "محمدجواد ظریف برای کاهش فشارها علیه تیم مذاکره کنندگان وین، نامه‌ای به رهبری نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها گرفته شود تا مذاکرات وین خارج از فشارهای سیاسی داخلی به سرانجام برساند. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات نخواهد شد." ظاهرا یک منبع نزدیک به محمدجواد ظریف گفته "این نامه مدتی پیش به رهبر انقلاب ارسال شده و ظریف در آن متعهد شده در انتخابات حاضر نخواهد شد." این منبع آگاه گفته «در شرایط حاضر ظریف می‌خواهد در چارچوب منافع ملی مذاکره انجام شود و موفقیت در مذاکره از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری برایش مهم‌تر است.» او به اتفاقات دوران ترامپ اشاره کرده و گفته «قبل از انتخابات آمریکا وزیر خارجه هند به ظریف گفته بود چرا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید. ظریف پاسخ داده بود ترامپ ممکن است تا ۵ - ۶ ماه دیگر رییس جمهور نباشد لذا باید مطمئن باشیم که او چهار سال دیگر هست بعد مذاکره کنیم.» اما حالا که ترامپ نیست و دموکرات‌هایی به عرصه برگشته‌اند، زمینه برای بازگشت به برجام فراهم است.

کد خبر: 14106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =