۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 13991
یک قدم تا خاموشی

هنوز فصل تابستان فرا نرسیده است که کولرهای منازل وارد مدار مصرف شده‌اند. افزایش دما و وارد شدن کولرهای آبی و چاه‌های کشاورزی به چرخه مصرف و از سوی دیگر خشکسالی و لزوم ذخیره آب در پشت سدها و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، کشور را به سوی خاموشی سوق می‌دهد. البته وزارت نیرو راهکارهایی برای مدیریت مصرف و مدیریت اوج بار تابستان در نظر گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، سال ۱۴۰۰ را با بهاری آغاز کردیم که بیشتر به تابستان شبیه است. از سوی دیگر زمستان سال آبی جاری هم به آن شکلی که هر سال تجربه می‌کردیم، نبود. پاییز کم بارش و زمستان بدون برف، سال آبی خشکی را پیش روی کشور قرار داده است. بهاری که در آن بویی از لطافت بهاری را نمی‌توان حس کرد، جهش یکباره مصرف برق را به همراه داشته است چرا که چاه‌های کشاورزی و کولرهای آبی منازل زودتر از موعد به مدار مصرف وارد شده‌اند. این شرایط زنگ خاموشی را برای تابستان امسال به صدا در می‌آورد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق که هفته گذشته برگزار شد، از کاهش حدود سه هزار مگاواتی تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش بارش‌ها خبر داد.

او گفت: گرچه این میزان تولید برق کاهش خواهد یافت اما تلاش می‌شود از روش‌های دیگر این کمبودها جبران شود تا تامین برق پایدار در شرایط کرونایی با مشکل روبرو نشود.

اردکانیان یکی از اصلی‌ترین بخش مصرف کننده برق را دستگاه‌های سرمایشی دانست که در زمان اوج بار از حدود ۵۸ هزارمگاوات برق مصرفی، ۲۴ هزارمگاوات را به خود اختصاص می‌دهند.

اردکانیان ادامه داد: به این ترتیب حدود ۴۰ درصد مصرف برق به دستگاه‌های سرمایشی اختصاص می‌یابد که سهم دستگاه‌های اجرایی، حدود ۳ هزارمگاوات است. بنابراین هر توصیه‌ای برای رعایت صرفه‌جویی باید در ابتداء به این دستگاه‌ها باشد.

راه‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی

وزیر نیرو خشکسالی را عامل کاهش تولید برق و دستگاه‌های سرمایشی را عامل افزایش مصرف معرفی می‌کند اما دلایل دیگری هم برای رشد مصرف در بهاری که بیشتر به تابستان شبیه است، از سوی دیگر دست‌اندرکاران صنعت برق اعلام شده است. برخی مدیران صنعت برق افزایش ۵ درجه‌ای دمای هوا و روشن شدن زودهنگام چاه‌های کشاورزی را زمینه‌ساز افزایش ۴۰ درصدی مصرف برق در فرودین ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته معرفی می‌کنند.

محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی نیز در گفتگو با فارس ضمن اشاره به شرایط بحرانی مصرف برق در سال جاری، گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد نجومی اوج بار نسبت به سال گذشته هستیم و این رشد با ارقام ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ رسیده است.

راهکارهای وزارت نیرو برای کاهش اوج بار

در شرایطی که گرما و خشکسالی دست به دست هم داده‌اند که تقاضا برای مصرف برق افزایش یابد، وزارت نیرو چه برنامه‌هایی برای جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی شده در تابستان دارد؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره راهکارها مورد استفاده به منظور مدیریت رشد اوج بار در سال ۱۴۰۰ بیان می‌کند: در سال جاری علاوه بر اقدامات مدیریت تقاضایی که در گذشته انجام می‌شد، برنامه کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق بخش عمومی کشور که عمده آن ادارات دولتی و بانک‌ها هستند در دستور کار قرار می‌گیرد، علاوه بر آن از مردم تقاضا داریم با مدیریت مصرف برق شرایط را برای گذر از بحران پیش رو مهیا کنند.

او احتمال خاموشی در تابستان پیش‌رو را رد نمی‌کند. سخنگوی صنعت برق در جمع خبرنگاران از مصوبه‌ای سخن می‌گوید که بر اساس آن در تابستان ۱۴۰۰ تمام ادارات دولتی باید مصرف برق خود را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند و برای عملیاتی شدن این تصمیم هم دستورات سختگیرانه‌تری برای ادارات تابعه وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.

او از افرادی که کولر گازی دارند، تقاضا کرد تا دمای این وسیله را در راستای مدیریت مصرف برق، روی ۲۶ درجه تنظیم کنند.

گذر از تابستانی بسیار سخت

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه تابستانی بسیار سخت را پشت سر خواهیم گذاشت، از برنامه‌های وزارت نیرو برای جایگزینی کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی سخن گفت.

او علاوه بر کاهش بارندگی و خروج نیروگاه‌های برق‌آبی از چرخه تولید، افزایش دما، شرایط کرونایی، استفاده غیر مجاز از برق برای استخراج رمز ارزها و ... را عواملی دانست که شرایط تابستان پیش‌رو را بسیار دشوار می‌کند.

به گفته رخشانی مهر، در تابستان ۱۴۰۰، تعدیل روشنایی معابر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد اما این به مفهوم خاموش کردن تمام روشنایی‌ها نیست و وزارت نیرو به صورت یک در میان چراغ‌های معابر را خاموش خواهد کرد.

رخشانی مهر درباره راهکارهای مقابله با بروز خاموشی عنوان کرد: از آنجا که ۲۴ هزار مگاوات از مصرف ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور در اوج تابستان به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد، در صورتی که مشترکان تنها دو نکته تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند کولرهای آبی را در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند، دچار خاموشی نخواهیم شد.

او اضافه کرد: استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات‌های گرم روز و بکار گرفتن این دستگاه‌ها در ساعت‌های پایانی شب یا ابتدایی صبح و بهره‌گیری از نور طبیعی روز را از دیگر عوامل مهمی برشمرد که می‌تواند در کاهش مصرف برق بسیار موثر باشد.

کد خبر: 13991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =