تحرکات کنگره و جمهوری خواهان برای بستن دست بایدن

بایدن نشان می‌دهد که تمایل کمتری نسبت به اسلاف خود برای نشان دادن نزدیکی با اسرائیل احساس می‌کند. به طور کلی دموکرات‌ها در سال‌های اخیر نسبت به دولت اسرائیل بیشتر بدبین شده‌اند، چرا که اساسا رهبران اسرائیل خود را با حزب جمهوری‌خواه هماهنگ‌تر می‌بینند. این موضوع یک تغییر قابل توجه در روابط ۷۳ ساله بین دو کشور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به مذاکرات ایران و آمریکا توجه نشان داده و به تحریم‌هایی پرداخته که آمریکا لغو نخواهد کرد. این روزنامه در ادامه نوشته: «ایالات متحده نمونه هایی از لغو سه دسته تحریم موجود را در اختیار ایران قرار داده است.  مواردی که برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به لغو آن‌ها احتیاج دارد. تحریم‌هایی که لغو نمی‌کند و دسته سوم که "موارد دشوار" نام گرفته و  هنوز در حال کار است.»

این گزارش اشاره می‌کند که در دور دوم مذاکرات که اوایل این هفته در وین، به پایان رسید،  مذاکره کنندگان اروپایی گفتند بحث در مورد "توالی" احتمالی مراحل انجام شده توسط هر طرف دیگر در دستور کار نیست، زیرا ایالات متحده به دنبال پیوستن مجدد به توافق است. در واقع مذاکرات اکنون معطوف به دستیابی به توافق در مورد لیست کاملی از اقدامات هر یک از طرفین است که برای انطباق با مفاد توافقنامه ۲۰۱۵ آماده شده‌اند.  این مقام ارشد که نمی‌خواست نام او فاش شود، گفت: «طرفین قرار نیست بدون دیدن یک افق بلندمدت با هر چیزی موافقت کنند و تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نخواهد شد.»
واشنگتن پست در ادامه این گزارش از خوشبینی ایالات متحده و مقامات اروپایی نوشته، اما تاکید کرده که هیچ پیشرفت اساسی وجود ندارد. یکی از دیپلمات‌های غربی به این روزنامه گفته: «این هفته بسیار مشخص‌تر بود. موارد بسیاری وجود دارد که باید حل شوند. من فکر می‌کنم در این مرحله، مساله این است که چه چیزی می‌توانیم روی میز بگذاریم تا حسن نیت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟»

گزارش نویس واشنگتن پست در ادامه نوشته: «کاری که ایران باید انجام دهد کاملاً ساده است. هدف از توافق اولیه محدود کردن فعالیت‌های ایران برای اطمینان از عدم ساخت سلاح هسته‌ای و تحمیل بازرسی و تأیید دقیق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. حدود یک سال پس از عقب نشینی ترامپ و اعمال تحریم‌های "فشار حداکثری" که برای فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده بود، تهران شروع به حرکت بسیار فراتر از این محدوده‌ها و غنی‌سازی اورانیوم بالاتر کرده است. اما برای ایالات متحده، انطباق مشکل‌تر است.»

یک دیپلمات غربی به این روزنامه گفت:  «برجام شبیه مکعب روبیک است. این توافق فقط در مورد "تحریم‌های مربوط به هسته‌ای" و حق ایران برای مشارکت در سیستم اقتصادی بین المللی صحبت کرده و این از نظر تئوری همان نقطه‌ای است که ایالات متحده باید به آن بازگردد.» اما یک مقام مهم وزارت امور خارجه آمریکا گفته، یک مشکل اساسی در مرتب‌سازی این است که "دولت ترامپ عمدا تحریم‌هایی را با برچسب تروریستی اعمال کرده که به این سادگی قابل رفع نیستند.

البته در وضعیت فعلی جمهوری خواهان نیز بیکار ننشستند. چهارشنبه گذشته زمانی که وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده یعنی مایک پمپئو اولین حضور خود را در ساختمان کنگره پس از مراسم تحلیف بایدن انجام داد،  جمهوری خواهان کنگره از آنچه "قانون حداکثر فشار" نامیده‌اند، با هدف حفظ کلیه تحریم‌های موجود علیه ایران و افزودن موارد دیگر، رونمایی کردند. در واقع پمپئو نقش اساسی در تلاش‌های ترامپ برای فشار بر ایران داشت. این قانون با حمایت مالی کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان طراحی شده است تا تلاش‌های بایدن را برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای محدود کند و یکی از مهم‌ترین بندهای آن این است که "موافقت کنگره با هر توافق بایدن با ایران" را الزامی می‌کند.

علاوه بر اینکه اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک ایالات متحده، یکی از مهم‌ترین موانع و لابی‌های بازگشت به برجام است. البته به طور کلی، بایدن نشان می‌دهد که تمایل کمتری نسبت به اسلاف خود برای نشان دادن نزدیکی با اسرائیل احساس می‌کند. به طور کلی دموکرات‌ها در سال‌های اخیر نسبت به دولت اسرائیل بیشتر بدبین شده‌اند، چرا که اساسا رهبران اسرائیل خود را با حزب جمهوری‌خواه هماهنگ تر می‌بینند. این موضوع یک تغییر قابل توجه در روابط ۷۳ ساله بین دو کشور است.  بایدن ده‌ها سال است که نتانیاهو را می‌شناسد و آنچه را که پیش از این رهبر اسرائیل برای شکست برجام انجام می‌داد فراموش نکرده است. به عنوان مثال نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ و پیش از امضای توافق هسته‌ای بدون مشورت اوباما و بایدن که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور بود علیه برجام در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.  در عین حال فراموش نکنیم که بایدن پس از پیروزی، هفته ها نتانیاهو را برای تماسی رسمی معطل نگه داشت. پیام این کار مشخص بود: خط باز نتانیاهو به کاخ سفید، دیگر بسته شده است. اما اینها مانع اقدامات خرابکارانه او و هم مسلکانش در اسرائیل و ایالات متحده نیست.

کد خبر: 13983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =