گام عملی بزرگ تأمین‌اجتماعی برای تحقق شعار سال

بیش از دو دهه است که هر سال و پس از آغاز سال نوی شمسی، چشم به رهبری انقلاب داریم تا مسیر پیمایش سال جدید را در قالب یک شعار اعلام کنند.

غالب شعارهای چند ساله اخیر (با توجه به شرایط موجود در کشور) محوریت اقتصادی داشته و حتی بر محور تولید داخلی نیز متمرکز بوده است، اما شعار امسال از نوعی دیگر بود؛ تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها که نشان از شناخت عمیق ایشان از درد و نمایش درمان آن دارد.  چرخه تولید در کشور ما به دلایل مختلف در سال‌های اخیر دچار کندی شده است. اگر عوامل بیرونی مانند تحریم‌های ظالمانه را در این مقال نگنجانیم، لاجرم باید به بند آخر شعار رهبری یعنی مانع‌زدایی‌ها بپردازیم.

اساس تولید در هر کشوری بر پایه سرمایه‌گذاری، ایجاد شرایط تولید و انتفاع سرمایه‌گذار استوار است. یعنی بسیار ساده است که شرط انتفاع تولیدکننده و عوامل زیرمجموعه وی، تسهیل شرایط کاری اوست. کشور چین در عرض چند دهه با بهره‌گیری از بالاترین ظرفیت تولیدی در جهان، از یک کشور عادی به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل شده است. راز اصلی این امر تنها و تنها بر یک اصل استوار است: «اصالت تولید». در این کشور 1.4 میلیارد نفری، همه یا تولیدکننده هستند و یا به نوعی در مسیر تولید گام برمی‌دارند؛ اما آیا صرفاً اصل تولید پاسخگوی چرایی قدرت‌یابی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است؟

آنچه توانسته اصل تولید را در کشورهای پیشرفته بدل به ابزار بالندگی کند، نه خود تولید که ایجاد بستر این کار در درازمدت است. در این کشورها، تولیدکننده مورد «پشتیبانی» قرار می‌گیرد و حاکمیت تماماً در فکر «مانع‌زدایی» از مسیر اوست. پس راه رسیدن به آن جایگاه، همین سه اصل اساسی موجود در شعار سال 1400 است. از زمان اعلام شعار سال از سوی رهبری معظم انقلاب، تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی درصدد اجرایی‌سازی منویات معظم‌له بوده‌اند، اما یکی از اصولی‌ترین گام‌های عملی در این مسیر را در همین ماه نخست سال از سوی بزرگترین نهاد بیمه‌گذار کشور شاهد بودیم. سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت از «اصل تولید» در کشور اعلام کرد که جرائم بیمه‌ای کارفرمایان مورد بخشش قرار گرفته است.  توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی این روزهای کشور، همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، این تصمیم می‌تواند تا حد زیادی به منابع سازمان ضرر وارد سازد، اما وقتی نگاه را کمی وسیع‌تر کنیم خواهیم دید که چنین تصمیمی می‌تواند در درازمدت بدل به خدمتی درخور برای تولیدکنندگان ایرانی باشد. این یعنی گامی سترگ در جهت حمایت از تولید و اجرایی‌سازی شعار مورد اشاره بالاترین مقام جمهوری اسلامی. برداشتن موانعی چون جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در طول سال می‌تواند این نوید را به همگان بدهد که دوشادوش یکدیگر می‌توانیم روند کند تولید پس از سال کرونایی را سرعت بخشیده و با نگاهی به آینده، امروزمان را با تلاش پشت ‌سر بگذاریم.

کد خبر: 13979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =