دعوت دشمن!

پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از بحران تروریستی درشامات و تلاش همه جانبه اعراب حاشیه خلیج فارس در این آتش افروزی حالا با تثبیت دولت قانونی دمشق دشمنان دیروز به دنبال دعوت و بازگشت کامل سوریه به اتحادیه عرب و عادی سازی روابط با اسد برآمدند. 

به گزارش آتیه آنلاین، سالهای زیادی از اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر اعراب متحد عربستان و امارات در شعله ور کردن آتش جنگ در شامات نمی‌گذرد. امروز کمتر کسی میتواند اقدام خصمانه دربار ریاض و حاکمان ابوظبی را در دعوت از نماینده گروه تروریستی ارتش آزاد در اتحادیه عرب به عنوان نماینده سوریه و تغییر پرچم رسمی این کشور در این اتحادیه را به خاطر نیاورد. روزهایی که پترودلارهای سعودی و اماراتی برای افزایش بحران و توزیع آن به سرتاسر شامات و در نهایت هدف قراردادن ایران در اختیار یکی از جنایت‌کارترین گروه‌های مسلح رادیکال قرار گرفت. 
این دشمنی آشکار در حالی چهره واقعی اعراب متحجر حاشیه خلیج فارس را به رخ جهانیان کشاند که درکنار اقدامات این چنینی تلاش در حوزه دیپلماسی نیز با هدف نابودی دولت قانونی دمشق و ملت سوریه با تغییر پرچم و به رسمیت نشناختن ساختار سیاسی قانونی این کشور در اتحادیه عرب در دستور کار قرار گرفت. 
قطع یکسویه روابط دیپلماتیک با دمشق در حالی توجه اغلب رسانه های جهان را به خود جلب کرد که شاید در آن روزها کمتر کارشناس و تحلیلگری این توانمندی را داشت که این روزها و ماندگاری مقاومت در شامات را پیش بینی کند. در روزهایی که سفارتخانه های عربی یکی پس از دیگری با تعطیلی و خروج پرسنل دیپلمات آن پیام روشنی را به بشاراسد و گروه های تروریستی حاضر در سوریه مخابره میکردند کمتر کسی میتوانست با قاطعیت از شرایط امروز سوریه پرئه بردارد.
 با نگاهی گذرابه تحلیل های منتشر شده در آن مقطع زمانی کمترین احتمال و کوچکترین گمانه زنی در خصوص پیروزی دولت قانونی سوریه و بقای مقاومت در غرب آسیا مشاهده نمیشود و این موضوع بدان معنی است که اعراب اتحادیه سقوط سوریه و به خصوص بشار اسد را نه در میانه جنگ بلکه در ابتدای اجرای سناریوی بحران جشن گرفته و باور کرده بودند. 
پیام تبریک با هدف ارتباط مجدد
اما حالا برخی منابع آگاه در دمشق در گفتگو با ساندی تایمز از تحرکات گسترده عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب طی نشست آتی این اتحادیه به میزبانی الجزایر خبر دادند.
 در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی به بازگشت روابط دیپلماتیک کشورهای جهان به خصوص اعراب با بشار اسد اشاره کرده و مدعی شده است، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ۱۷ آوریل پیام‌های تبریکی را از تعدادی از رهبران جهان از جمله رهبران عرب به مناسبت عید "جلاء" دریافت کرد.
این در حالی است که محمد ولد الشیخ الغزوانی، رئیس‌جمهور موریتانی در پیام تبریکی به بشار اسد بر ادامه تلاش‌ها برای تقویت روابط با سوریه تأکید کرد. بشار اسد همچنین پیام تبریکی را از هیثم بن طارق بن سلطان، پادشاه عمان دریافت کرد.
حاکمان و مقامات ارشد امارات با توجه به سابقه این کشور در آتش افروزی در سوریه نیز از این قافله عقب نمانده و بر همین اساس خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات، محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی برای بشار اسد پیام تبریک فرستادند.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع آگاه در اتحادیه عرب نوشت، برخی کشورهای عربی از جمله مصر، امارات و عراق و تعدادی دیگر از نیز به دنبال هماهنگی برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هستند.
رویترز در ادامه گزارش خود آورده است، بیشتر کشورهای عربی موافقت خود را با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند اما مواضع برخی کشورها هنوز واضح نیست.
گرگ‌هایی در لباس میش
اتخاذ مواضع این چنینی و در مواردی ضدونقیض در شرایطی واکنش‌های برخی رسانه‌های سوری و غربی را به دنبال داشته است که در این میان عمار الاسد، نماینده سوریه در جمع خبرنگاران بر لزوم فعالیت مشترک عربی تأکید کرد و گفت: اظهارات و تحرکات اخیر در مسیر درست هستند. سوریه توطئه آمریکا را که منطقه را به شکل کامل هدف قرار داده بود، متوقف کرد. بسیاری از کشورها نمی‌خواهند روابط مصر و سوریه بهبود یابد؛ چراکه این دو کشور اعتبار زیادی در منطقه دارند.  عمار الاسد در ادامه اظهارات خود از کشورهای عربی خواست در مواضع خود بازنگری کرده و به مردم سوریه در جنگ علیه تروریسم کمک کنند.
از طرفی مهند الحاج علی، نماینده سابق پارلمان سوریه در گفتگو با اسکای نیوز عربی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای عربی تماس‌های خود را با دمشق متوقف نکرده‌اند. هماهنگی میان مصر و دمشق در بالاترین سطح خود است. تماس‌هایی نیز بین سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برقرار بوده است.
وی در ادامه با اشاره به دشمنی برخی از اعراب با بشار اسد و دولت قانونی سوریه مدعی شد: پیام‌های تبریک کشورهای عربی به بشار اسد نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه هستند و این در حالی است که برخی کشورهای عربی از گروه‌های جدایی‌طلب و تروریستی طی سال‌های گذشته حمایت مالی کرده و بیش از ۱۲۴ میلیارد دلار به این گروه‌ها کمک کردند.
این نماینده سابق پارلمان سوریه با تاکید بر لزوم کمک به مردم سوریه در جنگ علیه تروریسم و مخالفت با تجزیه این کشور گفت: برخی کشورها در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کارشکنی می‌کنند اما طرف سوری به مواضع آن‌ها توجه نمی‌کند به ویژه اینکه برخی از این کشورها از تروریسم حمایت کردند.
در این میان خبر بازگشت سفیر عمان به دمشق واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. از زمان آغاز بحران سوریه عمان و کشورهای عربی روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کردند. لازم به ذکر است که عمان اولین کشور عربی بود که سفیر خود را به سوریه بازگرداند.
در آخر باید خاطر نشان کرد که آنهایی که بذر باد در سوریه و عراق کاشتند و به امید برداشت طوفان از ایران تا لبنان مدت ها به انتظار نشستند نه تنها آرزوهایشان در خصوص مقاومت د رمنطقه محقق نشد بلکه خود با بازگشت این طوفان به سرزمین های خود روبه رو شدند. بحران تروریستی سوریه نه تنها به غرب آسیا محدود نشد بلکه با درنوردیدن قاره سبز به ایالت های آمریکا هم رسید. حالا با پیروزی مقاومت علیه تروریسم تکفیری آنهایی که هیزم آتش این بحران را فراهم کرده و یکطرفه با به رسمیت شناختن تروریست های مسلح روابط خود را در هر سطحی که جاری بود با دمشق قطع کرده بودند در تلاش هستند تا برای جلوگیری از نفوذ هر چه بیشتر مقاومت و کنترل اوضاع باز هم این کشور عربی را به اتحادیه اعراب بازگردانند. مسئله‌ای که شاید بتواند کمی از آبرو و جایگاه از دست رفته اعراب را بازگرداند. 
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =