جنایت به وقت واشنگتن

طرح صلح پیشنهادی اروپا و سازمان ملل در خصوص پرونده یمن کنترل بحران و مدیریت فضای تنش‌زا میان طرف‌های درگیر را به دنبال نداشت. این در حالی است که مقاومت یمنی‌ها علاوه بر اینکه پای مارینزهای آمریکایی را به شرق این کشور جنگ زده باز کرد بلکه توانست تا شکست را به شکلی علنی به ریاض و ابوظبی تحمیل کند. 

به گزارش آتیه انلاین، تعدادی از افسران ویژه و تفنگداران دریایی آمریکا طی دو روز گذشته وارد فرودگاه الغیضه در استان المهره واقع در شرق یمن شده‌اند. بر همین اساس شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه در استان المهره یمن نوشت: شماری از تفنگداران دریایی آمریکا طی دو روز گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی الغیضه تحت کنترل نیروهای عربستان شدند. آنها هویت هواپیمایی که با آن وارد این فرودگاه شدند، مشخص نکردند. این اقدام واشنگتن نه تنها برای اولین بار در پرونده جنگ یمن رخ نداده است بلکه پس از آن صورت می‌گیرد که اواخر ماه ژانویه نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس با هدف سلسله اقدامات اطلاعاتی و امنیتی وارد فرودگاه استان المهره شده بودند.

این در حالی است که تحرک نیروهای ارتش آمریکا و بریتانیا در بخش‌های شرقی یمن به خصوص استان‌های تحت کنترل نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض در یک سال اخیر آمار رو به رشدی از خود برجای گذاشته است و این مسئله پس از سفر کریستوفر هنزل، سفیر آمریکا در یمن از اوایل دسامبر ۲۰۲۰ به فرودگاه الغیضه در استان المهره از حالت پنهان خارج و به نوعی کاملا غلنی و آشکار شده است. 

ورود مستقیم پنتاگون و تفنگداران دریایی ایالات متحده به غائله یمن در شرایطی توجه برخی رسانه‌ها و کارشناسان را به خود جلب کرده است که به اعتقاد برخی تحلیلگران مدیریت جنگ در پرونده یمن از دست ائتلاف عربی خارج شده و این مسئله اشراف 100 درصدی مقاومت یمن و ارتش این کشور را در مواجهه با متجاوزان عربی و غربی در پی داشته است.

از سوی دیگر با روی کار آمدن دمکرات‌ها در کاخ سفید و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا تغییر برخی سیاست های واشنگتن در قبال عربستان و امارات و متقابلا یمن در دستور کار مقامات آمریکا قرار گرفت. تغییراتی که با هدف تاثیرگذاری در جنگ و هدایت کف سنگین آن به سوی ریاض و ابوظبی اعمال شد. مسئله‌ای که نه تنها در تغییر صحنه جنگ و مدیریت آن موفق عمل نکرد بلکه اقدامات و واکنش محلک‌تری را از سوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هدف قرار دادن پشتوانه اقتصادی و امنیتی عربستان و امارات به دنبال داشت.

عملیات‌های لکه‌ای مقاومت یمن در عمق عربستان سعودی و امارات باعث شد با وجود اینکه در فوریه گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواهان پایان هرگونه حمایت آمریکا از عملیات هجومی در یمن از جمله فروش سلاح‌های ذی ربط شده بود اما دولت وی اخیراً از آن درخواست شانه خالی کند و با اعمال تغییراتی در سیاست های کاخ سفید نسبت به یمن تصمیم به ادامه فروش سلاح به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار به ابوظبی بگیرد.

در همین راستا افراح ناصر، پژوهشگر در امور یمن در سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی در ساندی تایمز مدعی شد: هرگونه بررسی مجدد فروش سلاح آمریکا به امارات باید خطر بالای استفاده از این سلاح‌ها را به دلیل نقض قوانین جنگی مشخص کند، به ویژه که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ائتلاف تحت امر عربستان و امارات عملاً از سلاح‌های آمریکایی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: به صورت مکرر پیام‌هایی از افرادی در جنوب یمن به دست من می‌رسد که از نقض‌های شنیع نیروهای محلی مورد حمایت امارات در یمن خبر می‌دهد.

این کارشناس حقوق بشر در گزارش خود در ساندی تایمز با اشاره به اقدامات خلاف قانون امارات به عنوان یکی از مهمترین شرکاء عربستان و عضو ائتلاف عربی در جنگ یمن خاطرنشان کرد، نقض قوانین از سوی حاکمان امارات نه تنها در یمن بلکه در لیبی نیز رخ داده است و در موارد متعددی از سوی این سازمان اعلام شده است که ابوظبی حملات هوایی غیرقانونی انجام داده و حمایت نظامی به شبه نظامیان ناقض حقوق بشر در این کشور آفریقایی ارائه داده است.

افراح ناصر با بیان اینکه اعمال این قبیل سیاست ها از سوی واشنگتن همکاری و همدستی آمریکا در جنایات جنگی و نسل کشی رخداده در یمن را در مجامع بین المللی برای بار دیگر یادآوری می‌کند تاکید کرد: اینکه فروش سلاح ازسرگرفته شده، اما این اطمینان حاصل نشده است که امارات به دلیل حملات غیرقانونی سابق بازخواست می‌شود یا خیر، فقط وضعیتی را ایجاد می‌کند که امکان وقوع آن نقض‌ها برای یک بار دیگر در آن فراهم می‌شود و هیچ کسی نیز مسؤول این اقدامات عنوان نمی‌شود. با ازسرگیری این فروش سلاح‌ها، دولت آمریکا بار دیگر ریسک تبانی در نقض‌های آتی را به جان می‌خرد.

این در حالی است که از زمان آغاز حملات ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان به یمن در مارس ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ هزار یمنی کشته شده‌اند که به اعتقاد برخی ناظران بین المللی مصداق بارز نسل‌کشی و جنایات جنگی است.

از سوی دیگر عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران برجسته جنبش انصارالله در سخنانی ائتلاف متجاوز عربی و شورای امنیت را مسئول قحطی در یمن دانست.

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی در خصوص اظهارات این عضو شورای عالی سیاسی یمن نوشت، محمد علی الحوثی با انتقاد از بیانیه شورای امنیت درباره درگیری در استان مأرب تاکید کرد، بیانیه شورای امنیت همان چیزی است که ما قبل از جلسه آن را پیش‌بینی کرده بودیم و این بیانگر عدم وجود استانداردها و رویکرد صادقانه این شورا است. چنین عملکرد سستی در تمامی زمینه‌ها درخور و شایسته شورای امنیت نیست و مطمئنا مقامات مسئول در این شورا بدانند ملت یمن و مسئولان این کشور، متجاوزان عربی و شورای امنیت را مسئول قحطی در یمن می‌دانیم.

در این رابطه شورای امنیت روز گذشته در بیانیه‌ای تشدید اقدامات نظامی در استان مأرب واقع در شمال شرق یمن را محکوم کرد و خواستار توقف این حملات از سوی انصارالله شد.

این شورا همچنین با چشم پوشی از حملات مداوم اپتلاف تحت امر عربستان سعودی به مردم بی‌گناه یمن، حملات انصارالله به مواضع نظامی در عمق خاک عربستان را محکوم کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که ورود آمریکا به نوعی به معنای ورود آخرین توان و گزینه از سوی اعراب حاشیه خلیج فارس در ادامه جنایات جنگی و اشغالگری در یمن است و این مسئله در حالی واکنش های مختلفی را به همراه داشته که به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل نظامی ورود مارینزهای آمریکایی تنها به معنای شکست عربستان و امارات و همه متحدان این ائتلاف اشغالگر در مواجهه با ملتی مستضعف و مقاومتی همه جانبه است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =