پول‌پاشی در نمایش خانگی

این روزها تولید انبوه در شبکه نمایش‌خانگی، فرایند دستمزدها و صرف پول‌های هنگفت در دو سامانه عرضه آنلاین محصولات تصویری - نمایشی جای فریاد وااسفا سر دادن دارد، در حالی که که بسیاری از بازیگران کاربلد پیشکسوت، خانه نشین و در حسرت کار هستند و اهالی تئاتر با کمترین میزان درآمد هنرنمایی می کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبکه نمایش خانگی تا پیش از سال ۹۷، رقیب قدرتمندی برای سینما و تلویزیون به‌حساب نمی‌آمد  اما در سال های اخیر به دلیل ضعف‌های متعدد موجود در سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما؛ از میزان مخاطبان تلویزیون به شدت کاسته شده و  این رسانه دیگر نتوانست در عرصه ساخت برنامه های مفرح و سریال سازی موفق عمل کند از طرفی کرونا خدمتی ماندگار برای رونق گرفتن وی‌اودی‌های ایرانی انجام داد و در روزهایی که امکان دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبود، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار در سراسر دنیا شدند و توجه بسیاری از مردم به این استارت‌آپ‌ها  معطوف شده است.

حالا  این روزها بازار تولیدات شبکه نمایش خانگی داغتر از همیشه است، بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است.بازیگران نیز به‌واسطه گسترش تعداد مخاطبان این مدیوم و البته دستمزدهای مطلوب‌تری که به‌نسبت آثار سینمایی نصیب‌شان می‌شد، به حضور در این رسانه، چراغ سبز نشان دادند، بنابراین باید دستمزدهای بالایی نیز به آنها پرداخت شود و باید بپذیریم که آن جریان پول‌پاشی در برخی آثار سینمایی، حالا به شکل کانالیزه‌شده و گسترده‌تری در شبکه نمایش خانگی مشغول فعالیت است. نکته قابل توجه و قسمت تلخ ماجرا این است که برخلاف دیگر کشورهایی که اتفاقا در عرصه فیلم سازی موفق بوده و برند محسوب می‌شوند، در ایران ملاک دستمزدها را خود بازیگران تشخیص می‌دهند و هیچ توجیه منطقی در پس این تعیین وجود ندارد. و حتی شنیده ها حاکی از آن است که برخی از تهیه کنندگان بیش از ۷۰ درصد از بودجه یک فیلم را بعنوان دستمزد به بازیگران پرداخت می کنند.

در همین راستا یکی از مدیران تولید شناخته‌شده سینمای ایران که علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نام خود نداشت، در پاسخ «فرهیختگان» مبنی‌بر میزان دریافتی بازیگران در آثار شبکه نمایش خانگی گفت: «در شبکه نمایش خانگی، بازیگران خیلی چهره و موردعلاقه مردم که تعدادشان به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد، هر ماه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرند. آنهایی که سلبریتی‌های شناخته‌شده هستند و جزء آن دسته اول قرار نمی‌گیرند، هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند. بازیگران چهره‌ای که در رده اول و دوم قرار ندارند، هر ماه ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان و دیگر بازیگران نیز بسته به میزان نقش و محبوبیتی که میان مردم دارند، هر ماه زیر ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.»

با این وجود به نظر می رسد دیگر وسوسه بازیگری تنها بخاطر شهرت و محبوبیت آن نیست بلکه بخشی از آن به دلیل آینده ای است که در صورت قرار گرفتن در این مسیر تامین خواهد شد. چراکه با ریخت و پاش هایی که  در پرداخت دستمزد بازیگران صورت می گیرد آنها هر روز فاصله بیشتری از قشر متوسط جامعه می گیرند و امروزه با وجود شرایط نامساعد اقتصادی که برخی از مردم مناطق حاشیه ای کلانشهرها حتی برای تهیه نان و پنیر ساده، کارت یارانه خود را گرو می گزارند، آنها مرفه ترین نوع زندگی را دارند.  

دربارهٔ یک دستمزد عجیب!

پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در انتقاد به پرداخت دستمزدهای نامتعارف در شبکه نمایش خانگی در صفحه شخصی خود نوشت: «از لحظه ای که شنیده ام، به مردم ایستاده در صف مرغ و زندانی شده در خانه و اسیر شده در فقر و نومیدی فکر می کنم. به آنها که از نداری به کشتن خود می اندیشند و می پرسم از خودم که چند تایشان شب ها با دیدن این برنامه خستگی و اندوه از تن می تکانند؟ اصلا چندتای شان می دانند چنین برنامه ای وجود دارد؟ از لحظه ای که شنیده ام به منوچهر نوذری می اندیشم که برخلاف مجری این برنامه هم توان اجرا و بیان گرمی داشت و هم دانشی بیش از نیاز یک مجری با سواد حتی و هم حاضرجواب و به اصطلاح سرضرب گو بود اما آنقدر نیندوخت از این حرفه که آخر عمری وقتی تصمیم به خطر کردن و سرمایه گذاری در ساختمان سازی می گیرد، در همان گام اول کم نیاورد و کارش به زندان نکشد و از فرط غصه سکته نکند پشت میله ها.

شنیده ام هجده میلیارد تومان! هفت خان را چند نفر دیده اند؟ شنیده ها می گوید کم بازدیدترین تولید پلتفرم هاست... نه برای مردم تماشا دارد و نه برای تولیدکننده بازدید. اما برای مجری اش در این زمستان اقتصادی و در کوران توصیهٔ مردم به مقاومت و صبر، هجده میلیاردتومان دستمزد داشته که همان اول هم پرداخت شده که مبادا این چکیده ترین ماست تاریخ هنر سرگرمی ما برنجد و لطف نکند به مردم و ننشیند جلوی دوربین و مفتون مان نکند با هنرنمایی اش!

چه می گذرد در این پلتفرم ها؟ واقعا هیچ رسانه و هیچ متولی و هیچ نهادی نیست که بپرسد قراردادها چرا منتشر نمی شوند و ارقام چرا اعلام نمی شوند و آمار بازدیدها چرا به رازی مکتوم بدل شده است؟ بپرسد اینجا بناست محصول فرهنگی تولید شود یا باز سفره ای پهن شده برای جمعی ده دوازده نفره که معلوم نیست پشت پرده چه کرده و با که بسته اند که باید هر روز  پروارتر شوند با پول این ملت؟ هجده میلیاردتومان؟ گران ترین مجری پربیننده ترین برنامهٔ دنیا کیست؟ اگر به ایران می آمد و دستمزد و خرج اقامتش به ریال پرداخت می شد، باز به هجده میلیاردتومان می رسید؟ انصافا در پلتفرم ها چه خبر است؟ و در رسانه ها چه خبر است که صدا ازشان در نمی آید؟»

کد خبر: 13598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =