افزایش قیمت کتاب و آب رفت شمارگان

چند سالی می شود که با بالا رفتن قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب، قدرت خرید مردم برای تهیه یک جلد کتاب دشوارتر از گذشته شده، موضوعی که بر کاهش هر چه بیشتر مطالعه در جامعه بسیار دامن خواهد زد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سالی که گذشت، مشکلات فضای فرهنگی و ادبی کشورمان مانند تمام حوزه‌های دیگر به دلیل درگیری با  مسائل و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از گذشته شد. افزایش قیمت کاغذ و رکود اقتصادی ناشی از کرونا، بالا رفتن قیمت کتاب و کاهش شمارگان آن را نیز به دنبال داشته، همچنین سبب شده تا در ماه‌های اخیر کتاب‌های زیادی منتشر نشوند و بسیاری از کتاب‌ها در نوبت چاپ باقی بمانند.از طرفی در شرایطی که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار واردات کاغذ بسیار بالاست و تضمینی برای فروش وجود ندارد، ‌ بسیاری از سرمایه‌گذاران از واردات کاغذ کنار کشیده‌اند، ‌ آن‌هایی نیز که در ماه‌های گذشته و حتی سال قبل اقدام به واردات کاغذ کرده‌اند، از عرضه آن‌ها در بازار خودداری می‌کنند. به همین دلیل ناشران ناچارند که یک سری کاغذ را از بازار آزاد تهیه کنند و همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه تمام ‌شده کتاب و گران شدن قیمت آن برای مصرف‌کننده می‌شود. به همین خاطر است که این روزها کتاب‌های چاپ جدید قیمت بالایی دارند به طوری که وقتی پشت جلد را نگاه می‌کنید با دیدن رقم‌ها و صفرهای دنباله‌دار آن سرتان سوت می‌کشد.

افزایش قیمت ۱۵ درصدی کتاب در سال ۹۹

مقایسه آماری نشر در سال ۹۹ و سال ماقبل آن نشان از افزایش ۱۵ درصدی قیمت کتاب در سال گذشته دارد. همچنین بر اساس آمارهای نشر موجود در سایت خانه کتاب‌ ومقایسه آماری انتشار کتاب در دو بازه زمانی سال ۹۹ و سال  ۹۸، حکایت از کاهش بیش از ۱۳ هزار عنوانی کتاب دارد. به گونه‌ای که در سال ۹۸ بالغ بر ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ نسخه کتاب منتشر شده است و میانگین قیمت کتاب ۳۸ هزار تومان بوده است؛ در حالی که در سال ۹۹ این رقم به ۴۴ هزار تومان رسیده است. همچنین شمارگان کتاب در سال ۹۸  هزار و ۴۰۰ نسخه بوده است که در سال ۹۹ با کاهش ۲۰۰ نسخه‌ای روبرو شده‌ایم.

زمانی مهم‌ترین دغدغه اهالی نشر فرهنگ سازی درباره کتاب و نشان داده اهمیت آن برای رشد فرهنگی جامعه بود، حالا با گسیخته شدن افسار این گرانی‌ها، اگر در گذشته  خانواده‌ها سالی چند کتاب برای کودک خود تهیه می‌کردند در حال حاضر با قیمت‌های بالای کتاب دیگر خانواده‌ای با درآمد متوسط نمی‌تواند حتی هر ماه، حداقل یک کتاب برای کودک خود تهیه کنند. حالا نه تنها اهالی صنعت چاپ که مردم نیز امیدی به بهبود این شرایط ندارند و به ناچار با کاهش خرید کتاب ماهانه سعی در هماهنگ کردن خود با آن دارند که در نهایت چنین رویکردی خطرات بسیاری برای فرهنگ به دنبال خواهد داشت.

رقابت قیمت کاغذ با قیمت طلا و ارز!

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان، در رابطه با تاثیر گرانی‌ها بر حوزه نشر و توزیع و فروش کتاب، می گوید: قیمت کاغذ پس از افزایشی که داشت، دیگر کاهش نیافت. به نوعی در بازار با نوسان قیمت کاغذ مواجه هستیم؛ یک مدت قیمت کاغذ بالا می‌رود، چند روز ثابت می‌ماند و پس از آن باز افزایش یا کاهش دارد. وضعیت قیمت کاغذ مانند طلای ۱۸ عیار شده است؛ انگار کاغذ طلا و دلار است که هر لحظه قیمتش افزایش می‌یابد و نوسان دارد، به همین خاطر تیراژ کتاب به شدت کاهش یافته است. تیراژ کتاب ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ جلدی اصلاً کتاب محسوب نمی‌شود و برای جامعه‌ای که افراد باسواد و دانشجو دارد، این میزان تیراژ کتاب خوب نیست.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: ناشران معدودی هستند که می‌توانند کتاب هایشان را با تیراژهای بالا منتشر کنند. در حالی که تیراژ کتاب اکثر ناشران پایین است. از سوی دیگر قیمت کتاب با وجود همین تیراژهای پایین روز به روز افزایش می‌یابد و بخشی از دلایل گرانی کتاب به قیمت بالای ملزومات چاپ بازمی گردد. تعدادی از ناشران یاد گرفتند در وضعیت بد اقتصاد نشر احتیاط کنند و کتاب هایشان را با قیمت بالا عرضه کنند تا اگر قیمت کاغذ افزایش یافت، متضرر نشوند. آن‌ها به گونه‌ای روی کتاب هایشان قیمت گذاشتند که اگر به مخاطبانشان تخفیف دهند، باز هم سود کنند و متضرر نشوند. برخی هم کتاب هایشان را بدون تخفیف عرضه می‌کنند.

کد خبر: 13461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =