موشک در برابر گلوله

نگاهی گذرا به تحولات جاری در رابطه با بحران یمن و تجاوز ائتلاف عربی به روشنی بیانگر اشراف صد درصدی نیروهای مقاومت در این کشور و دست برتر آن‌ها در ادامه مخاصمات با ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض است.

به گزارش آتیه آنلاین، آنچه امروز میتوان در اقصی نقاط خطوط درگیری و حتی در عمق کشورهای حاضر در این بحران مشاهده کرد راهبرد جدید یمنی ها و عدم تغییر آن تا صلح پایدار است. راهبردی که حاکی از پاسخ سخت و دردناک ارتش و کمیته های مردمی یمن در قبال هرگونه تنش و تحرک از سوی دربار سعودی و حاکمان ابوظبی است.  
حالا رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز دوشنبه در سخنرانی خود که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان انجام شد، ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان را به صلح دعوت کرده و هشدار داد: هرگونه تنش نظامی با تنش بزرگ تر پاسخ داده خواهد شد.
خبرگزاری «سبا» یمن با پوشش این سخنرانی و انتشار اظهارات مهدی المشاط نوشت: رئیس شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به نسل کشی و جنایات جنگی رخ داده از سوی ائتلاف عربی و متحدان غربی آن به خصوص واشنگتن و لندن تاکید کرد، ادامه محاصره و تجاوز خفقان آور آمریکایی-سعودی علیه مردم یمن برای هفتمین سال متوالی و مصادره کشتی‌های نفتی، به همه جهان ثابت می‌کند که کشورهای متجاوز به ویژه آمریکا، فاقد هرگونه ارزش انسانی هستند.  صحبت دشمن در مورد صلح چیزی جز سرپوش گذاشتن بر جنایات شنیع آنها علیه مردم یمن نیست.
مهدی المشاط در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدام غیرقانونی و متجاوزکارانه عربستان در بازداشت مهاجران خارج از کشور که در گذرگاه مرزی این کشور با هدف جلوگیری از بازگشت آنها به یمن رخداده است اذعان داشت: به ائتلاف عربی هشدار داده ایم که  هرگونه تشدید و تنش نظامی با شدت بیشتر پاسخ داده خواهد شد و از کشورهای ائتلاف متجاوز میخواهیم زبان جنگ را کنار بگذارند و به صلح متوسل شوند که این مسئله تنها راه رسیدن به آرامش و پرهیز از ادامه خشونت است.  


صلح یمن، از آلمان تا قاهره
 

اتخاذ چنین مواضعی از سوی رئیس شورای  عالی سیاسی یمن در حالی صورت گرفت که آلمان در شامگاه دوشنبه میزبان نشست بین‌المللی با حضور نماینده ویژه سازمان ملل و نماینده آمریکا در امور یمن بود.
در همین راستا خبرگزاری العربی الجدید در گزارشی با اشاره به این نشست نوشت: این نشست با حضور نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، مقاماتی ار اتحادیه اروپا، کویت و سوئد برای بررسی بحران یمن برگزار شد. طبق این گزارش، در این دیدار تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در یمن، مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن حضور داشتند اما طرف‌های درگیر در این کشور در این نشست حضور نداشتند. با وجود فقدان حضور نمایندگان طرف‌های درگیر در یمن لیندرکینگ به نمایندگی از واشنگتن در بحران یمن در جریان این نشست اظهار کرد: یک فرصت واقعی برای حل و فصل همیشگی بحران یمن وجود دارد و همه کشورهای درگیر باید بدانند که موفقیت آمیز بودن حل و فصل بحران یمن مستلزم همکاری همه است.
بر اساس گزارش خبرنگار العربی الجدید انتقاد به عدم حضور نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف عربی به اظهارات تیموتی لیندرکینگ ختم نگردید و این در حالی است که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در یمن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اظهار کرد: یک توافق سیاسی از طریق مذاکره که مطابق با آرمان‌های یمنی‌ها باشد تنها راه پایان دادن به جنگ شش ساله در این کشور است. در طول این شش سال یمنی‌ها به طور فزاینده و وحشتناکی فاقد غذا و دارو بوده‌اند. بیش از شش سال نبود خدمات اساسی و همچنین بیش از شش سال محروم کردن کودکان از تحصیل منجر به از دست رفتن یک نسل کامل شده است.
گریفیث در ادامه گفت: سازمان ملل متحد طرحی را برای حصول اطمینان از آتش بس سراسری، بازگشایی جاده‌ها، اجازه جابجایی آزادانه به غیرنظامیان، کالاهای تجاری و کمک‌های بشردوستانه، بازگشایی فرودگاه صنعا ارائه کرده است. ما نظرات طرف‌های یمنی را درک می‌کنیم و برای رفع اختلافاتشان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.
از سوی دیگر همزمان با نشست آلمان قاهره نیز میزبان وزیرخارجه روسیه و دبیرکل اتحادیه عرب برای بررسی روند صلح در خاورمیانه و همچنین نگاهی اجمالی به وضعیت بحران یمن بود.  
در این رابطه شبکه خبری روسیا الیوم با اشاره به دیدار سرگئی لاوروف و احمد ابوالغیط مدعی شد، طی این دیدار در قاهره وزیر خارجه روسیه و دبیر کل اتحادیه عرب درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله راه‌های تحقق حل و فصل سیاسی بحران‌ها و نزاع‌های کنونی بحث و تبادل نظر کردند. در این ملاقات دیپلماتیک درباره مهم‌ترین ابعاد موضع عربی در قبال بحران‌ها و چالش‌های منطقه و به خصوص به شکل ویژه‌ای در رابطه با یمن بحث و گفتگو شد. لازم به ذکر است که موضع اتحادیه عرب در خصوص بحران‌های جاری در منطقه حمایت از روند حل و فصل سیاسی با حفظ وحدت و حاکمیت قانونی حاکم بر کشورها است و بر همین اساس از نماینده مسکو خواست تا به ایفای نقش مثبت در این راستا ادامه بدهد.


ریاض و ابوظبی کلیدواژه مشترک در خلق بحران


ارتش یمن و کمیته های مردمی این کشور توانستند با اتخاذ راهبردی دقیق عمق عربستان و امارات را آماج حملات لکه‌ای خود قرار داده و با این استراتژی نوعی بازدارندگی در خصوص اقدامات ائتلاف عربی و به خصوص ریاض و ابوظبی ایجاد کنند. در همین راستا برخی کارشناسان مسائل نظامی براین باورند که ادامه راهبرد مقاومت یمن با هدف قرار دادن مواضعی در عمق عربستان و امارات گزینه سرمایه گذاری بر جنگ داخلی و خلق بحران در داخل با آتش افروزی میان گروه های مسلح در داخل این کشور در میان مقامات سعودی و اماراتی تقویت شود.  
بر همین اساس با رشد عملیات‌های مقاومت یمن نمودار بحران داخلی و درگیری میان دولت مستعفی این کشور و شورای انتقالی جنوب سیر صعودی پیدا کرده است. اخبار منتشر  شده از داخل یمن حاکی از ادامه درگیری و افزایش روزافزون تبادل آتش میان جریان‌های مسلح مذکور در داخل این کشور است.
از یک سو دولت انتقالی جنوب روز شنبه اعلام کرد که توافق ریاض به بالاترین سطح شکنندگی خود رسیده است. این دولت در ادامه جنبش اخوان در یمن را به آمادگی برای آغاز جنگی جدید در جنوب متهم و اعلام کرد: آنها برای آغاز نبرد جدیدی در منطقه طور الباحه در استان لحج آماده می‌شوند. دولت انتقالی جنوب سال گذشته ضمن استقبال از توافق ریاض  بر اهمیت و لزوم رعایت سلسله مراتب مندرج در آن تاکید کرده بود.
از طرفی دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب حدود چهار ماه قبل توافق ریاض را برای تشکیل کابینه‌ای متشکل از ۲۴ وزیر به صورت برابر میان استان‌های جنوبی و شمالی یمن به انتخاب رئیس جمهوری این کشور امضا کردند.
در آخر باید خاطر نشان کرد که برخی ناظران مسائل بین الملل معتقدند تنها راه برون رفت از بحران یمن رسیدن به صلحی پایدار میان ائتلاف متجاوز عربی از یک سو و ارتش و کمیتههای مردمی ازسوی دیگر است. همچنین پس از حل و فصل جنگ و تجاوز آشکار و سراسری به من که نسل کشی و سایر جنایات جنگی را به دنبال داشته است باید برای ثبات و ارامش در داخل یمن نیز برنامه ای مدون د ردستور کار داشت. برنامه‌ای که اولویت آن عدم پشتیبانی ریاض و ابوظبی از دولت مستعفی منصور هادی و سایر گروه های مسلح در داخل یمن به علاوه به رسمیت شناختن دولت قانونی این کشور است. شاید با اتخاذ چنین برنامه‌ای بتوان در آینده‌ای نه چندان دور این بخش از منطقه روی آرامش را به خود ببیند.  
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =