انتقاد کتابفروشان به تعطیلی در موج چهارم کرونا

طی روزهای اخیر به دلیل موج چهارم کرونا در کشور، کتابفروشی‌ها در زمره کسب و کارهای گروه ۱ محسوب نشده و موظف به تعطیلی شدند؛ امری که انتقادات بسیاری را در میان ناشران و کتابفروشان به همراه داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مشکلات فضای فرهنگی و ادبی کشورمان مانند تمام حوزه‌های دیگر به دلیل درگیری با مسائل و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از گذشته شده و با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و کاهش حضور مردم در کتاب فروشی‌ها به دلیل قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر رکود، مشکلات اقتصادی فراوانی پیش روی ناشران قرار گرفته است.

موج چهارم کرونا این روزها کشورها را در بر گرفته است و کتابفروشان علی رغم پیگیری­‌ها در گروه ۲ از دسته‌بندی مشاغل قرار گرفتند و در زمره کسب و کارهای گروه یک محسوب نشده و موظف به تعطیلی شدند؛ امری که انتقادات بسیاری را در میان ناشران و کتابفروشان به همراه داشت. کتابفروشان اعلام کردند در بسته‌های ارسالی برای مخاطبان هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و همراه سفارش اغلب پد الکلی و دستکش قرار می‌گرفت، اما این تعطیلی ضربه جبران‌ناپذیری بر پیکره نشر کتاب خواهد بود.

این درحالی ست که بیشتر کشورهای دنیا از جمله آلمان، سوئد، انگلستان، کره جنوبی، برزیل، فرانسه، مصر و ... که جمعیت قابل توجهی دارند، با وجود دسترسی به فروشگاه قدرتمند و بین‌المللی خرید آنلاین کتاب، پس از دومین دوره قرنطینه، کتابفروشی‌ها را در فهرست مشاغل ضروری قرار دادند و در کنار فروشگاه‌های تامین مواد غذایی و یا داروخانه‌ها به این صنف نیز اجازه فعالیت دادند. در همین راستا بیش از یکصد کتابفروشی در نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعطیلی اخیر کتابفروشی‌ها در جریان موج چهارم کرونا انتقاد کردند. آن‌ها معتقدند حالا که مردم به مطالعه کتاب‌ها رغبت نشان می‌دهند و بخشی از اوقات فراغت خود را در این روزهای خانه‌نشینی با کتاب پر کرده‌اند در این موقعیت باید بتوانند دسترسی مخاطبان به کتاب را آسانتر کنند.

بخشی از متن این نامه بدین شرح است: « با احترام و تشکر از نگاه شما به مسئله کتابفروشی و برگزاری طرح‌­های فصلی؛ خاطره تعطیلی چند هفته‌­ای کسب و کارها در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان و صدمات ناشی از آن، تجربه تلخی را برای مردم عزیز ایران رقم زد... بررسی­‌ها نشان می‌­دهد سرانه مطالعه مردم جهان در ایام کرونا رشد خوبی داشته است. مشخص است مردم در ایام قرنطینه به کتاب پناه آورده‌­اند تا درد و آلام خود را در کنارِ کتاب، این یار مهربان تسکین دهند. جنس کارِ کتابفروشی سر و کار داشتن با فکر و روان انسان‌­هاست. شاکله و ساختمان اصلی کتابفروشی بر تأمین امنیت روحی و آسایش مردم بناست. آیا تعطیلی کتابفروشی نادیده انگاشتن به آرامش روانی جامعه نیست؟ آیا مردم به غیر از غذای جسم به غذای روح احتیاج ندارند؟ لذا انجمن کتابفروشان خوشه به نمایندگی از بیش از یکصد کتابفروشی در سراسر کشور اعلام می­‌دارد، انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجه با اینگونه تعطیلی‌­ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌­های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.»

همچنین فرهاد تیمورزاده، مدیرمسئول و رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، با ابراز گلایه‌مندی از توقف فعالیت ۱۰ روزه کتاب‌فروشی‌ها به‌دلیل اوج‌گیری مجدد کرونا بیان کرد: به‌عنوان فعال حوزه نشر و پزشک، از ستاد ملی کرونا و مسئولان تشکر می‌کنم که بعد از یک‌سال، دست‌ِ کم واژه کتاب را در فهرست سطح‌بندی مشاغل وارد کرده‌اند!

مدیر انتشارات تیمورزداه افزود: خلوتی قابل‌توجه کتاب‌فروشی‌ها همواره به‌عنوان یک دغدغه اصلی مطرح بوده و نباید بابت تراکم جمعیت در این مراکز نگران بود. اما حتی اگر کتاب‌فروشی‌هایی، البته به ندرت متراکم باشند، باید معترضانه پرسید؛ آیا مردم در ایام اوج‌گیری موج چهارم کرونا در کشور، به عطاری، فروشگاه دامپزشکی، تعمیرگاه خودرو، کارواش، فروشگاه انواع قطعات خودرو و البته پاساژهای تخصصی لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر، تایپ و تکثیر و دفاتر فنی مرتبط، دفاتر آگهی تبلیغاتی نیاز مبرم دارند؟ مردم به فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی نیاز دارند، اما به کتاب‌فروشی که مرکز ارائه دهنده مصالح ساخت اندیشه است نیاز ندارند!؟

تیمورزاده با طرح این پرسش که براساس چه استدلالی تصمیم به تعطیلی کتاب‌فروشی گرفته شده است، ادامه داد: ادامه فعالیت مشاغلی که در گروه یک، فهرست شده‌اند به ‌دلیل حجم جمعیت هیچ توجیهی ندارد و باید تعطیل شوند؛ چراکه ادامه فعالیت آن‌ها هیچ توجیهی ندارد. بی‌تردید برای ادامه ارائه خدمات فرهنگی کتاب‌فروشی‌ها می‌توان مشابه شعب بانک‌ها، شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویژه و با توجه به متراژ تدوین کرد. تکرار می‌کنم؛ در حالت عادی کتاب‌فروشی‌ها خلوت است، بنابراین در شرایط کرونایی فاصله اجتماعی به‌خودی خود وجود دارد.

کد خبر: 13220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =