سیاستگذاری‌ها درباره نرخ برق مزارع بیت‌کوین

با وجود گذشت دو سال از به رسمیت شناخته شدن استخراج رمز ارز در ایران توسط دولت اما هنوز سیاست با ثبات و شفافی درباره تعرفه برق این مزارع از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته نشده است. در نخستین روزهای مصوبه دولت در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ درباره نحوه صدور مجوز مزارع بیت‌کوین تعرفه برق صادراتی برای این مزارع در نظر گرفته شد اما اخیرا با اعلام وزیر نیرو و تدوین دستورالعمل جدید، با توجه به اوقات سال، تعرفه متفاوتی برای برق مزارع بیت‌کوین در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، بر اساس آماری که محمد حسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در زمستان سال ۹۹ درباره استخراج رمز ارز در ایران اعلام کرد، ۳٫۸ درصد استخراج بیت کوین در جهان برای ایران انجام می‌شود. استخراج این میزان رمزارز به ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق نیاز دارد، اما تنها نیمی از این رقم براساس قراردادهای موجود، مجاز است.

فرصتی که نادیده گرفته شد

دولت در سال ۱۳۹۸ در قالب مصوبه‌ای سرانجام صنعت ماینینگ را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که در صورت بازگشت ارز حاصله به سیستم بانکی کشور و سامانه نیما، این صنعت معاف از مالیات خواهد بود. اما طبق مصوبه دولت، بهای برق ماینرها نه با نرخ صنعتی بلکه با نرخ میانگین «برق صادراتی» محاسبه می‌شود. به این ترتیب قیمت هر کیلووات ساعت برق برای مزارع ماینینگ ۸۰۰ تومان در آن سال اعلام شد و مزارعی که تا آن زمان به صورت غیر قانونی در ایران فعالیت می‌کردند، موظف شدند که خود را به وزارت صمت برای دریافت مجوز معرفی کنند. با اعلام نرخ برق صادراتی برای مزارع ماینینگ، بسیاری از فعالان صنعت بلاک چین از کوچ مزارع رمز ارز ایران به روسیه و ترکیه خبر دادند. آن‌ها بلاک چین را صنعتی می‌دانستند که می‌تواند نیازهای ارزی کشور را مرتفع کند اما دولت برای تامین برق آن‌ها به جای در نظر گرفتن تعرفه‌های برق صنعتی، تعرفه دیگری را جایگزین کرده است.

زمستان سال گذشته بود که با وقوع خاموشی‌های زمستانه، تصاویر یک مزرعه رمز ارز چینی خبرساز شد. علیرضا کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق درباره اثر فعالیت مزارع رمز ارز بر خاموشی‌های زمستانه به رسانه‌ها گفت: استخراج رمزارز می‌توانست به یک فرصت برای ایران تبدیل شود، اما سیاست‌گذاری نادرست باعث شده است این فرصت از دست برود.

او افزود: ما برق مازاد در ایران زیاد داریم. وزارت نیرو دارایی بیکار زیاد دارد؛ اما مشکل اینجاست که سیاست‌ها را درست نگذاشته‌اند.

کلاهی بیان کرد: صنعت استخراج بیت‌کوین می‌توانست در ایران به‌عنوان یک صنعت بزرگ از محل دارایی‌های مازاد وزارت نیرو، یک درآمد ارزی درخور توجه برای کشور ایجاد کند، ولی سیاست‌ها غلط است.

او ایجاد مزارع بزرگ و کنترل شده بیت‌کوین را عاملی برای کاهش فشار به شبکه شهری و جلوگیری از استخراج رمز ارز در منازل اعلام کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق گفت: هر زمان که شبکه برق در تامین نیازها مشکل داشت، مزارع بزرگ می‌توانند خاموش کنند و با یک سیاست بلند مدت، می‌توان به مزارع تکلیف کرد که خودشان نیروگاه تولید پراکنده احداث کنند یا سرمایه‌گذاری برای مزارع تجدیدپذیر انجام دهند.

تعیین قیمت پلکانی برای استخراج رمز ارز

با وجود گذشت دو سال از به رسمیت شناخته شدن مزارع بیت‌کوین اما هنوز وزارت نیرو به سیاست واحدی برای ساماندهی مزارع بیت کوین دست پیدا نکرده است. چندی پیش وزیر نیرو از تعریف دستورالعمل جدید برای مزارع بیت‌کوین خبر داد. پس از اعلام این خبر، مجتبی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق- نیز اعلام کرد که در دستورالعمل جدید که با اصلاحاتی ابلاغ شده است، اوقات سال به سه دسته نوع یک (اوج بحرانی)، نوع دو (محدودیت بار) و نوع ۳ (عادی) تقسیم بندی شده است که هر کدام نیز تعرفه خاص خود را دارد.

سخنگوی صنعت برق در زمینه تعرفه برق مراکز استخراج رمز ارز نیز عنوان کرد: براساس ابلاغیه جدید، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با ۱۶۵۷۴ ریال تعیین شده است که این میزان در زمان های نوع ۳ (عادی) با ضریب نیم و در زمان‌های نوع ۲ (محدودیت دار) با ضریب ۲ محاسبه خواهد شد.

وی همچنین افزود: تعرفه تعیین شده براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

مکان‌یابی برای استقرار مزارع رمز ارز

رجبی مشهدی از معرفی مناطق مناسب که تامین برق در آنجا با محدودیتی مواجه نیست، برای راه‌اندازی مزارع رمز ارز خبر داد و افزود: با هدایت مراکز استخراج رمزارزها به مناطق اولویت‌دار و تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور، امکان استفاده از تخفیف ولتاژ اتصال تا سقف ۲۰ درصد و تخفیف اتصال به استخرهای داخلی (۱۵ درصد) وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: خرده ماینرها یا افرادی که تمایل دارند سرمایه‌های خرد خود را در صنعت استحراج رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، امکان استفاده از خدمات هتلینگ و میزبانی خرده ماینرها توسط این مزارع بزرگ را خواهند داشت.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه با تعامل با وزارت صمت امکان تسهیل در ارائه مجوزهای لازم به مزارع استخراج رمزارزها در این مناطق فراهم شود، گفت: با اجرای این طرح شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور خواهیم بود.

کد خبر: 13052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =