دومین توقف نمایشگاه کتاب

سال ۱۴۰۰ نیز مطابق سال گذشته با خبرهای کرونایی و تعطیلی کسب و کارها آغاز شد  و  به نظر می رسد اهالی نشر باید بازهم در انتظار دومین اردیبهشت بدون نمایشگاه فیزیکی کتاب باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، سال گذشته همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد. پس از آن زمزمه هایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بصورت مجازی شنیده می شد اما زمان برپایی آن تا مدت ها معلق ماند، تا اینکه سرانجام طلسم برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران شکست و مقرر شد این رویداد از اول بهمن ماه به‌صورت مجازی برگزار شود تا شاید بتواند خسارت روزگار کرونایی‌ را تا حدی جبران کند. همچنان‌که بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا نیز ابن روند را طی کردند.

این شیوه برگزاری نمایشگاه در زمان طرح و آغاز جریان مطالعاتی با نقدها و دیدگاه‌هایی هم همراه بود؛ اما همزیستی یک‌ساله مردم با کرونا و تغییر شیوه خرید حضوری به اینترنتی، فروش قابل توجه یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش ۶۴۰ میلیارد و ۲۵۸ میلیون و ۷۷ هزار و ۵۶۸ ریال را ثبت کرد. هرچند استقبال از این شیوه جدید برگزاری به صورت مجازی، قابل مقایسه با حضور میلیونی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل برگزاری نمایشگاه‌ها و شهر آفتاب و مصلی نیست، اما این آمار نشان می دهد که نمایشگاه مجازی کتاب در بخش سودآوری و جبران خسارت ناشران تا حد قابل توجهی، خوب عمل کرده و استقبال از این نمایشگاه توانسته تا حد زیادی بار روانی و اضطراب ناشی از برگزاری مجازی بزرگترین رخداد فرهنگی کشور و همچنین خسارت های مالی یک سال اخیر را کاهش دهد.

حالا در حالی که کمتر از سه ماه از برپایی نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب می‌گذرد، با نزدیک شدن به  موعد برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب نیز شنیده می‌شود؛ به‌ویژه اینکه با توجه به موج چهارم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها، امسال نیز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبری نیست. با این وجود اما محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد می‌گوید زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هنوز مشخص نشده و باید جلسه‌ای برای مشخص کردن زمان دقیق آن برگزار شود.با این حال پیش‌بینی برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دور از انتظار نیست؛ چراکه ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آستانه پایان این نمایشگاه، درباره نمایشگاه‌های مجازی بعدی و وضعیت سایت نمایشگاه، ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب برای برگزاری دوره‌ بعد را ضروری دانست.

هوشنگ اعلم، سردبیر آزما در گفتگو با آتیه آنلاین با بیان اینکه به صورت صددرصدی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران حمایت می‌کند بیان کرد: «اسفند ۹۹ با بهبود وضعیت شیوع کرونا در کشور امیدهایی بود  که نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه در موعد مقرر خود  برگزار شود، اما انگار چنین اتفاقی به این زودی نخواهد افتاد و حالا دوباره کرونا اجازه هیچ تجمعی را نمی دهد حتی دورهمی های چند نفری خانوادگی،چه رسد به برگزاری نمایشگاهی که هر روز صد ها نفر در یک سالن سرپوشیده جمع شوند، قدم برنند و به تماشای غرفه ای بروند. باهم حرف بزنند و کتاب بخرنند...  به همین دلیل از همین حالا گزینه برگزاری نمایشگاه به صورت آنلاین روی میز است. اگرچه امسال علاقمندان رفتن به نمایشگاه کتاب چندان از برگزار نشدن آن خوشحال نیستند، اما چاره ای جز پذیرش این واقعیت نیست که بپذیریم کرونا زندگی ما را در ابعاد گوناگون ‌تغییر داده است و بسیاری از رویدادهایی که در واقعیت رخ می‌داد حالا به صورت آنلاین و مجازی برگزار می شود . به‌نظرم نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با وجود برخی ایرادات، یک تجربه خوب و موفق بود و حالا دیگر فروش مجازی و نمایشگاه مجازی جای خود را در میان مردم و ناشران باز کرده است.»

کد خبر: 12989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =