۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 12855
بازگشت به گذشته

داستان تکراری تعطیلی سینما در سال جدید هم ادامه پیدا کرده و بلاتکلیفی وضعیت اکران همچنان ادامه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اسفند ۹۸، هم‌زمان با اکران نوروزی، سینماها تعطیل شد و اندک آثاری که اکران شدند نیز با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو نشدند و به فروش اندک گیشه راضی و تسلیم شرایط موجود شدند. پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم  شود، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری ۱۰ روزه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند.

بنابراین، اکران فیلم‌های نوروزی پس از سه هفته به پایان رسید و این در حالی است که مجموع فروش پنج فیلم اکران‌شده به یک‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی با داشتن ۱۹۴ سالن سینما ۴,۲۷۹,۴۶۶,۵۰۰ در گیشه فروخت که توانست از سایر رقبایش در اکران نوروزی پیش بگیرد. «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نیز ۱۶۵ سالن سینما در اختیار دارد و تاکنون ۳,۶۲۴,۴۸۰,۰۰۰ فروش داشته است. «تک‌خال» به کارگردانی مجید مافی با ۱۵۷ سالن سینما،۲,۸۶۸,۸۳۶,۵۰۰ در گیشه فروش داشته است. «خون شد»، تازه‌ترین اثر مسعود کیمیایی نیز با داشتن ۱۳۲ سالن سینما، ۸۴۶,۲۷۳,۴۶۶ فروش داشت و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد نیز با ۹۴ سالن سینما، از رقبایش بازماند و به فروش ۲۷۰,۷۱۸,۰۰۰ رسید.

برهمین اساس برخی دست‌اندرکاران فیلم‌های اکران نوروزی در این فکر هستند که شاید بتوانند با ادامه‌دار بودن تعطیلی سینماها و نامشخص بودن وضعیت روی اکران آنلاین حساب کنند و حالا همان جریان سال قبل در حال تکرار است.

سال گذشته در ایران سالن‌ها گاه بسته شد و گاه بازگشایی شد اما این باز و بسته‌شدن تاثیری در اقبال مخاطبان نداشت؛ انگار که در این یک‌سال سینما همیشه بسته بود؛ اما در میان همه هیاهوهای کرونایی، اکران آنلاین توانست کمی از شدت خسارت ها را کاهش دهد. بعد از آغاز مجدد سینماها با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز مراجعه مردم به سالن های سینما بسیار کمتر از انتظار بود و  فیلم هایی که در صف نمایش بودند پس از عدم استقبال مردم از حضور در سالن های سینماها به اکران آنلاین تن دادند. اگرچه سینمای آنلاین هر چه جلوتر رفتیم به دلایل متعددی از  رونق افتاد اما اکران آنلاین فیلم «شنای پروانه» در چند وقت گذشته نشان داد اگر فیلم درخورتوجهی نمایش داده شود، می‌تواند در جذب مخاطب و جبران بخشی از سرمایه تولیدش موفق باشد.

با این حال  محمدرضا صابری - پخش‌کننده فیلم «خورشید» - به کارگردانی مجید مجیدی تاکید می‌کند که فعلا برنامه‌ای برای اکران آنلاین این فیلم ندارند. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم با غیرقابل پیش‌بینی دانستن شرایط اکران به ایسنا گفت: به زودی جلسه‌ای را با آقای رنجکشان و مسعود کیمیایی خواهم داشت و صحبت می‌کنیم چون به نظر می‌رسد با این شرایط باید چاره‌ای دیگر بیندیشیم. البته اکران آنلاین هم با توجه به امکان کپی شدن فیلم شرایط مطلوبی ندارد ولی با این حال باید با آقای کیمیایی هم مشورت کنم.

بدون شک اگر سینمای آنلاین روی دور کُند قرار نمی گرفت، می‌توانست سینمای نیمه جان ما  را نجات و یا شفا دهد اما متاسفانه این روش، جدی گرفته نشد و در نهایت شکست خورد. اگر بخواهیم از دلایل  شکست این مسیر نام ببریم بدون شک یکی از مهمترین آن ها را می توان نداشتن قانونی برای جلوگیری از کپی غیرمجاز دانست که تنها چند ساعت بعد از نمایش آنلاین یک فیلم کپی آن در سایت ها، کانال ها وشبکه های ماهواره ای دست به دست می شود. در واقع بزرگترین مشکل این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلم ها در مسئولان سینمایی  و مقام های قضایی نیست به همین خاطر است که متاسفانه یک فرصت خوب با سیاست گذاری های اشتباه سوزانده می شود.

کد خبر: 12855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =