فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است

روزنامه نیویورک تایمز درباره بازگشت آمریکا و شکست فشار حداکثری یادداشتی منتشر کرده که به بهانه آن، به این مساله پرداخته‌ایم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یادداشتی با عنوان «فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است» در روزنامه «نیویورک تایمز» به چاپ رسیده است. به نوشته این نشریه، بازگشت به توافق هسته‌ای، اولین گام برای خارج شدن از این باتلاق است. در مقاله این روزنامه آمده است: «اکنون فرصت اندکی برای ایران و ایالات متحده برای بازگشت به اصول برنامه جامع اقدام مشترک که حامیان و منتقدان آن را توافق هسته‌ای ایران می خوانند، وجود دارد. در مقطع کنونی رویکرد تندروانه با عقل سلیم جور در نمی آید. اگر آمریکا پایبندی به توافق اول را نپذیرفت چرا ایران باید به توافق دوم اعتماد کند؟

واقعیت تلخ این است که تحریم‌های فشار حداکثری پایدار نیستند. نویسنده مدعی است که این تحریم‌ها رفتار ایران را بهبود نداده و بالعکس عمل کرد. ایران برای تنبیه ایالات متحده به دلیل عدم پایبندی‌اش به توافق، نقض تعهدات تنظیم شده‌اش را به اجرا درآورد تا به واشنگتن یادآوری کند، دنیا بدون توافق هسته‌ای ایران چگونه است. مطابق با شرایط برجام ایران اجازه داشت اورانیوم را تا ۳.۶۷ درصد غنی کند که بسیار پایین‌تر از غنای ساخت تسلیحات بود. اکنون در حال غنی سازی ۲۰ درصدی است. بر اساس توافق هسته‌ای ایران به داشتن ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم محدود بود اما اکنون برآورد می شود که ایران سه تن اورانیوم داشته باشد».

عبدالرضا فرجی راد، تحلیل گر مسائل روابط بین الملل می‌گوید آمریکا از روز اولی که تیم جدید سرکار آمد بر نشست با طرف ایرانی و گفتگو اصرار داشت. آن‌ها حتی با اروپایی‌ها هم هماهنگ کرده بودند تا ماه گذشته جلسه‌ای شکل دهند. اما طرف ایرانی حاضر به شرکت در آن نشده بود. استدلال ایران هم این است که آمریکایی ها می خواهند تحریم‌ها را به مسائل دیگری وصل کنند و خرده خرده و زمانبر تحریم‌ها را بردارند و امتیاز بگیرند. تهران می‌گوید ما با طرف آمریکایی وارد مذاکره نمی‌شویم، مگر اینکه آن‌ها به برجام بازگردند و تحریم‌ها را بردارند. به همین خاطر جلسه سه شنبه هم ایران حاضر نشده تا با وجود اصرار امریکا با آن‌ها مذاکره کند. روسیه و اروپا واسطه شده‌اند تا صحبت‌ها را با طرفین انجام دهد و پیام‌ها را از یکی بگیرد و به دیگری بدهد. 

فرجی معتقد است: در این مقطع هنوز حزب دموکرات و تیمی که بر سر کار آمده از نتانیاهو شدیدا دلخورند. آن‌ها معتقدند که نخست وزیر اسراییل در انتخابات آمریکا کارهای غیر قانونی کرده. حمایتش از ترامپ را سرزنش می کنند و به خاطر سفر او به ایالات متحده برای تخریب اوباما عصبانی هستند. تیم بایدن مشابهت زیادی با تیم اوباما دارد. معاون اول او حالا رییس جمهور است. این‌ها کینه می‌آورد و من معتقدم که آرزوی تیم بایدن این است که نتانیاهو دیگر پستش را حفظ نکند. من تصورم این است که واشنگتن الان دیگر خیلی به دهان صهیونیست‌ها نگاه نمی کند که چه می گویند. در مورد عربستان هم وضعیت این چنین است.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا هم روز جمعه در یادداشت توئیتری خود نوشت: من خواهان توافق "طولانی‌تر و مستحکم‌تر" با ایران هستم اما راه رسیدن به این توافق از طریق توافق هسته‌ای ایران (برجام) است. وی با طرح این سوال که چرا ورود سریع به برجام، برای دستیابی به امتیازات دیگر از ایران ضروری است، افزود: مهمترین نکته این است که مطمئن شوید ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. این اولویت دارد. این سناتور با بیان اینکه "می‌خواهیم ایران به پشتیبانی از نیابتی‌ها و برنامه موشکی خود پایان دهد"، ادعا کرد اما اگر بمب هسته‌ای داشته باشند، تمام فعالیت‌هایی که آن را "بدخواهانه" نامید، بسیار بدتر خواهد شد.

پیش از روی کار آمدن دولت بایدن دانشمندان هسته‌ای ایران غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد رساندند و حدود دو ماه پیش، ایران دسترسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را محدود کرد. تهران در حال حاضر سه ماه به آمریکا فرصت داده تا تحریم‌ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای به برخی از تاسیسات هسته‌ای مجددا برقرار شود. پس از سه ماه هم در صورتی که آمریکا به برجام بازنگشته و تحریم‌ها را لغو نکند تصاویر دوربین‌ها پاک شده و ایران اقدامات بعدی را در دستور کار قرار خواهد داد.

کد خبر: 12774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =