خدمات غیرحضوری و الکترونیکی، مهم‌ترین اقدام تامین اجتماعی است

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی  به نوعی شاهد  توسعه سریع  خدمات الکترونیکی  در بخش های بیمه ای و درمانی است. سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند تا پایان فصل  جاری دفترچه کاغذی را حذف کند و البته این اقدام نیاز به هماهنگی و همکاری با بخش های متولی دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نصب تجهیزات پزشکی پیشرفته و به روز دنیا، افزایش تعداد پزشکان و کادر درمان، ارتقای هتلینگ و بهسازی کلینیک های درمانی و و این اواخر الکترونیکی کردن نسخه های پزشکی مانند دیگر استان های کشور و ... از جمله اقداماتی است که در در سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.  

عباس نورمحمدی، مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و گویی با خبرنگار آتیه‌آنلاین؛ تعداد بیمه‌شدگان اصلی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۷ هزار و ۷۰۰ نفر عنوان کرد و گفت این تعداد با احتساب بیمه‌شدگان تبعی ۲۷۳ هزار و ۹۰۰ می‌شوند و این میزان، ۹/۶۸ جمعیت شهری و ۴/۳۸ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. البته با احتساب مستمری بگیران باید گفت که در مجموع حدود ۴۴ درصد استان مشمول بیمه سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

در ادامه گفت‌و گوی تفصیلی خبرنگار ما را با مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌خوانید:

تعداد بیمه شدگان به تفکیک اصلی و تبعی چقدر است و چند درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند؟

بیشترین میزان پوشش بیمه‌ای از آن شهرستان گچساران با ۶۴ درصد و کمترین میزان پوشش بیمه‌ای نیز مربوط به شهرستان بهمیی با ۱۹ درصد است.

تعداد مستمری بگیران استان به تفکیک اصلی و تبعی و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری داشته است؟

بر اساس آخرین آمار، تعداد کل مستمری بگیران استان ۲۲ هزار و ۵۷۲ نفر هستند و بر اساس پرونده نیز ۱۴ هزار و ۵۳۸ مستمری بگیر در استان زیر پوشش خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی هستند که از این تعداد ۸ هزار و ۳۷۴ پرونده مربوط به بازنشستگان، ۵ هزار و ۱۶۲ پرونده مربوط به بازماندگان و و یکهراز و دو پرونده هم مربوط به ازکارافتادگان است. از نظر میزان رشد می توان گفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۷ درصد بر شمار مستمری بگیران استان افزوده شده است که نسبت به ورودی های استان یعنی بیمه پردازان یک عدم تعادل را می بینیم و بنابراین میزان مصارف نسبت به منابع در حال افزایش است.

تعداد بیمه شدگان به تفکیک شعب اصلی واقماری را مطرح کنید.

 اداره کل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر با ۷ شعبه اصلی، ۶ شعبه اقماری و ۳ واحد کارگزاری به به بیش از ۳۱۸ هزار بیمه شده و مستمری بگیر اصلی و تبعی که ۴۴ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، خدمات بیمه ای و درمانی ارایه می کند.

ضریب پشتیبانی یا تعداد بیمه پردازان نسبت به مستمری بگیران به چه میزان است؟

ضریب پشتیبانی در استان ۷۲/۶ درصد است. در واقع به ازای هر مستمری بگیر ۷۲/۶ بیمه شده وجود دارد که همان گونه که پیش از این بیان شد، از نوعی عدم تعادل در ورودی و خروجی و در نتیجه منابع و مصارف برخوردار هستیم.

بدهی معوق و هم چنین بدهی جاری کارگاه ها بابت حق بیمه چه میزان است و در آخرین طرح بخشودگی جرایم بیمه ای، استقبال کارفرمایان از این طرح چگونه بود؟

 مجموع بدهی های معوق کارگاه های استان ۱۷۷ بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۷۷ میلیارد تومان و بدهی جاری آنها نیز افزون بر ۱۶۳ میلیارد تومان است.

چه تعداد کارگزاری در استان وجوددارد؟ به طور متوسط این کارگزاری ها چه میزان از حجم کارهای شعب را کم کرده اند؟

در کنار شعب اصلی و اقماری سازمان، در حال حاضر سه واحدکارگزاری در استان، خدمات بیمه ای لازم را به بیمه شدگان و کارفرمایان ارایه می کنند که تا حدود زیادی از حجم مراجعه به شعب را کم کرده اند. کارگزاری شماره ۹۵ یاسوج در سال ۱۳۸۷، کارگزاری شماره ۲۱۵  گچساران در سال ۱۳۹۶ و کارگزاری شماره ۲۶۰ دهدشت نیز در سال ۱۳۹۷ ایجاد شد.

 به طور متوسط این کارگزاری ها نزدیک به ۸۵ درصد از حجم صدور، تعویض و چاپ دفترچه درمانی شعب، ۸۰ درصد بازرسی از مراجعه کارگران ساختمانی، ۳۰ درصد پلاک برداری وشناسایی کارگاه های جدید، ۶۰ درصد بروزرسانی اطلاعات ومشخصات بیمه شدگان در سیستم، ۷۰ درصد امور مربوط به وصول لیست حق بیمه به صورت اینترنتی، ۹۰ درصد برگ پرداخت بیمه شدگان خاص وتوافقی به صورت اینترنتی، ۶۰ درصد جذب، بازاریابی وبرقراری بیمه حرف و مشاغل آزاد وبیمه اختیاری  و ۵۰ درصد بازرسی از وضعیت اشتغال وعدم اشتغال مقرری بگیران بیمه بیکاری مربوط به شعب را به طور ماهانه انجام می دهند.

وضعیت منابع ومصارف استان چگونه است؟

منابع سازمان با توجه به وضعیت رکود تورمی حاکم بر کشور و استان و شرایط کرونایی وتعطیلی تعداد زیادی از کارگاه های استان به خصوص صنوف وشرکت های تولیدی، دارای سیر نزولی و نگران کننده است. چون ارتقای کمیت وکیفیت خدمات سازمان منوط به افزایش منابع وصول حق بیمه است.

از طرف دیگر، مصارف سازمان در استان به شدت دارای سیر صعودی است، به ویژه در بخش تعهدات کوتاه مدت حوزه بیمه بیکاری به دلیل تعطیلی اجباری برخی از کارگاه های صنوف و در بخش تعهدات بلند مدت نیز مستمری بازنشستگی این موضوع آشکارتر است.

برای دریافت بدهی معوق از کارفرمایان چه  تمهیداتی  اندیشیده اید؟

 برگزاری جلسات متعدد با حوزه مدیران ارشد استان اعم از استاندار، معاونان و مدیران حوزه استانداری، مدیران کل سازمان ها ودستگاه های دولتی از قبیل اداره کل راه وشهر سازی، شرکت مخابرات، سازمان جهاد کشاورزی، نوسازی مدارس، دانشگاه علوم پزشکی و... و مکاتبه با تمامی دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی از اقدامات ما به منظور دریافت مطالبات معوق در سطح استان بوده است. در خصوص مسائل ومشکلات بدهی بیمه ای سازمان ها ودستگاه های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی ونحوه پرداخت آن نیز اقداماتی از جمله فراهم کردن شرایط تقسیط بدهی متناسب با میزان بدهی حداکثر تا ۳۶ قسط مطابق با قانون ومقررات سازمان، مکاتبه با کارفرمایان دارای بدهی ودعوت از آنان برای تعییین تکلیف و حل وفصل مسائل بدهی بیمه ای، تماس نلفنی با کارفرمایان دارای بدهی ودعوت از آنان برای پرداخت بدهی، حل وفصل بخشی از بدهی  کارفرمایان از طریق تهاتر ودادن فرصت ۱۸ ماهه به دستگاه های دولتی و فرصت یک ساله به کارگاه های غیر دولتی برای پرداخت بدهی معوق صورت گرفته است.

مهم ترین درخواست های بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان استان چیست؟

درخواست بیمه شدگان معمولا مواردی مانند تسهیلات قرض الحسنه مسکن، ازدواج و تحصیلات فرزندان، دسترسی بهتر به خدمات سازمان، ارسال لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان با مدت کامل و بازرسی از کارگاه هاست. بازنشستگان، بیشتر درخواست هایی مانند افزایش مستمری، استفاده از تسهیلات قرض الحسنه وبلا عوض بانکی، تسهیلات قرض الحسنه مسکن، همسان سازی حقوق و دسترسی اسان تر به خدمات درمانی سازمان را مطرح می کنند وکارفرمایان هم اغلب، تقسیط بدهی با تعداد اقساط بالا، بخشودگی جرایم حق بیمه، تسریع در امر پاسخ گویی و دسترسی به اطلاعات کارگاهی را درخواست می کنند و ما نیز حداکثر تلاش خود را می کنیم که با هدف رفع موانع و ایجاد رونق در کار تولید کنندگان و همه کارفرمایان با آنان همکاری کنیم و به این درخواست ها در چارچوب کلی قوانین و مقررات پاسخ مثبت بدهیم.

نقاط ضعف وقوت کار سازمان در این استان را چه می دانید؟

 وجود همدلی میان کارکنان، همکاری بین سازمان های زیر مجموعه حوزه تعاون، کار ورفاه اجتماعی،  پاسخ گویی به موقع و تکریم ارباب رجوع، توسعه کمی وکیفی شعب اقماری و کارگزاری ها در سطح استان، برگزاری دوره های آموزشی "آشنایی با قوانین ومقررات سازمان " برای کارفرمایان  صنوف و پیمانکاران، توسعه خدمات غیر حضوری، دسترسی جامعه هدف به خدمات سازمان از طریق ایجاد  شعب اقماری و کارگزاری های رسمی و تعامل سه گانه میان حوزه بیمه، درمان و بانک رفاه کارگران از جمله نقاط قوت کار در سطح استان به شمار می رود.

در کدام بخش از خدمات با چالش مواجه هستید  وچه راه هایی برای خروج از این چالش پیشنهاد می کنید؟

 سازمان خدمات خود را در دوحوزه تعهدات کوتاه مدت و تعهدات بلند مدت ارایه می کند. در  حوزه  تعهدات کوتاه مدت، مهم ترین چالش، افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری ناشی از تعطیلی و ریزش نیرو های شاغل برخی ازشرکت ها و کارگاه های صنفی در سطح استان به لحاظ بیماری کرونا و افزایش غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان باز هم ناشی از بیماری کرونا و اما در حوزه تعهدات بلند مدت، افزایش مستمری بگیران بازنشسته  ناشی از تعدیل شاغلان در کارگاه ها را می توان مورد اشاره قرار داد.

در خصوص شرایط پیش آمده ناشی از بیماری کرونا تا ساختن واکسن نمی توان کار خاصی انجام داد، اما می توان کارفرمایان وکارگران را به رعایت توصیه های پروتکل های بهداشتی، استفاده از دستکش و ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ملزم کرد. توسعه خدمات غیر حضوری به نحوی که نیازی به مراجعه مستقیم بیمه شدگان وکارفرمایان به شعب سازمان نباشد، می تواند تا حدودی از مشکلات بکاهد.

 در راستای افزایش خدمات الکترونیک چه اقداماتی انجام داده اید؟ اکنون کدام بخش از خدمات بیمه ای استان به صورت الکترونیکی و با استفاده از فن آوری های نوین ارائه می شود؟

 دردنیای امروز، ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی از مهم ترین برنامه ها و اقدامات سازمان ها محسوب می شود. سازمان تأمین اجتماعی تلاش می کند با بهره گیری از بهترین کارشناسان و متخصصان و تامین زیرساخت های فنی در این زمینه پیشرو باشد و خدمات خود را بدون نیاز به مراجعه  مشتریان ارایه  و در پی آن ضمن کاهش هزینه ها، رضایت مخاطبان خود را کسب کند. اگر تا دیروز ارائه خدمات بدون حضور و مراجعه مردم یک ضرورت بود، امروز در شرایطی که جهان با اپیدمی کرونا مواجه است و تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آحاد مردم  را تحت تاثیر قرار داده است،   ارائه این نوع خدمات نه تنها اختیاری  نیست، بلکه این گونه سرویس دهی یک نوع اجبار است. در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی  به نوعی شاهد  توسعه سریع  خدمات الکترونیکی  در بخش های بیمه ای و درمانی است. سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند تا پایان فصل  جاری دفترچه کاغذی را حذف کند البته این اقدام نیاز به هماهنگی و همکاری با بخش های متولی دارد.

وضعیت پوشش بیمه ای در استان چگونه است؟ چه راه هایی برای گسترش چتر حمایتی سازمان دارید؟

حدود ۴۴ درصد جمعیت استان را بیمه شدگان و افراد زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی تشکیل می دهند که نزدیک به ۷۵ درصد را بیمه شدگان اجباری و ۲۵ درصد را سایر بیمه های خاص وتوافقی تشکیل می دهند. با توجه به اینکه حدود به ۴۷ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، غالب آنها تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر  ویا فاقد هر گونه بیمه هستند.

شناسایی گروه های  جدید فاقد پوشش بیمه ای ومعرفی به سازمان برای اعلام نظر، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی همگانی برای بهره مندی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی، افزایش سرعت پاسخ گویی، کوتاه کردن فرآیندهای کاری و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر بیمه ها به منظور جذب بیمه شدگان جدید از جمله اقداماتی است که می تواند در جهت گسترش چتر حمایتی تامین اجتماعی در دستور کار قرار داد.

کرونا در فعالیت ها وخدمات سازمان تأمین اجتماعی به طور عام و بر استان به طور خاص چه تأثیری دارد و برای کاهش تأثیرات آن چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

کرونا به لحاظ تعطیلی برخی از کارگاه ها و کاهش شاغلان در بخش های مختلف موجب کاهش منابع سازمان و تأثیر منفی بر فعالیت های سازمان به ویژه خدمات لازم برای ارایه به جامعه هدف سازمان  شده است. در این زمینه با ارایه خدمات تا حد امکان به صورت غیرحضوری و ترغیب بیمه شدگان و کارفرمایان به استفاده از این خدمات و کاهش میزان حضور در مراکز بیمه ای، ضدعفونی کردن فضاهای اداری، تهیه ماسک ودستکش برای کارگنان سازمان و کاربران کارگزاری ها، الزام کارکنان مراجعه کنندگان به رعایت فاصله اجتماعی، سعی شده است تا حد امکان از تاثیرات بیشتر این بیماری کاسته و با آن مقابله شود و امیدواریم هر چه زودتر با همکاری مردم و همه بخش ها و یک عزم همگانی در رعایت و اجرای پروتکل ها و دستورهای بهداشتی، این ویروس از جامعه ما و همه جهان ریشه کن شود.

گفت‌و گو: مهین داوری

کد خبر: 1268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =