فوران خشم در ایرلند شمالی

در شرایطی که کرونا در تمام دنیا قربانی می‌گیرد، مردم خشمگین ایرلند شمالی با شورش علیه دولت محلی اعتراض خود نسبت به تبعات برگزیت را علنی کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شب‌های ایرلند شمالی طی چند مدت اخیر پرسروصدا و ناآرام است؛ آن هم در میانه پاندمی کرونا که سبب شده بیشتر شهرهای جهان بدل به بیغوله‌ای عاری از سکنه شوند و دیگر خبری از زیست و نشاط شبانه در آن‌ها نباشد. اما سروصدایی که این روزها ایرلند شمالی را فرا گرفته ارتباطی به خوش‌گذرانی مردمانی ندارد که اساساً به تلاش برای لذت حداکثری از زندگی‌شان شهره‌اند.

ادامه ناآرامی

خیابان‌های بلفاست و دیگر شهرهای ایرلند شمالی طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده بوده است. شامگاه یکشنبه گزارش شد که همزمان با بالا گرفتن خشونت طی شب دیگری از ناآرامی‌های پراکنده در بخش‌هایی از ایرلند شمالی، پلیس مورد حمله قرار گرفت. به گزارش گاردین، یکشنبه شب در مناطق پروتستان‌نشین «نیوتاون ‌ابی» و «کریکفرگوس»، به مأموران پلیس کوکتل‌ مولوتف و آجر پرتاب شد. این دومین شب متوالی بود که در میدان «کلوگ‌فرن» در نیوتاون‌ابی واقع در حومه‌ بلفاست، مشکل ایجاد شد، اگرچه خشونت مانند شنبه شب به طول نیانجامید. یکشنبه شب هم در منطقه «نورث رود» کاریک‌فرگوس نیز بی‌نظمی ایجاد شد.

این در حالی است که روز شنبه، ۳۰ کوکتل مولوتف به سوی مأموران در نیوتاون ‌ابی پرتاب شد که پلیس آن را «حمله هدایت شده» توصیف کرد. همچنین روز جمعه، صحنه‌های خشونت‌آمیزی نیز در منطقه «سندی رو» بلفاست دیده شد.

فوران خشم در ایرلند شمالی

شنبه در دومین شب متوالی آشوب در بخش‌هایی از  ایرلند شمالی خودروها به آتش کشیده شدند و افراد نقاب‌دار به سوی یک ون پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب کردند. ویدئویی که توسط فدراسیون پلیس ایرلند شمالی در توییتر منتشر شد، چهار فرد نقاب‌دار را نشان داد که از فاصله نزدیک به یک ون زره‌ای پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند و پلیس هم در مقابل به آن‌ها مشت و لگد می‌زند. روز جمعه همزمان با بدل شدن یک اعتراض کوچک محلی به شورش، ۱۵ مأمور در ناحیه «ساندی رو» بلفاست زخمی شدند. پلیس گفت شورشیان با سنگ و میله‌های فلزی به آن‌ها حمله‌ور شده‌اند. این جراحات شامل سوختگی، جراحت سر و شکستن پا بودند که به دستگیری و محکومیت هفت نفر از جمله دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله انجامید. ۱۲ مأمور پلیس نیز روز جمعه طی آشوب جداگانه‌ای در شهر «لاندن‌ دری» زخمی شدند. بنا به گزارش رویترز، جمعه شب ۲۷ مأمور پلیس در بلفاست و «دری» زخمی شدند. شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد که ۱۰۰ تن در منطقه میدان «شفتسبری» تجمع کرده بودند. «سیمون والز»، فرمانده منطقه بلفاست پس از آنکه رویدادهای جمعه را «رفتاری ترسناک» توصیف کرد، خواستار آرامش شد. وی گفت: «هشت افسر پلیس پس از هدف قرار گرفتن به وسیله اجسامی چون میله‌های فلزی، مواد آتش زا، اشیای فلزی و سنگ از سوی آشوبگران زخمی شده‌اند.» والز در ادامه افزود: «این افسران پلیس دچار سوختگی و آسیب‌هایی به سر و پاهای خود شده‌اند.»

رهبران سیاسی از جمله وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا اوایل روز شنبه (سوم آوریل) خواستار خویشتن‌داری و آرامش در منطقه شدند. احزاب سیاسی ایرلند شمالی نخست‌وزیر «آرلن فاستر» از حزب اتحادگرای دموکراتیک را متهم کردند که با مخالفت سرسختانه‌اش با مقررات جدید تجاری پسابرگزیتی، به تنش‌های موجود دامن می‌زند. «گری کلی» از گروه «شین فین»، حزب طرفدار ایرلند که عضو ائتلاف حاکم در ایرلند شمالی است در بیانیه‌ای با انتقاد از سیاستمداران رقیب گفت: «آنها با سخنان و اقدامات خود به جوانان در محله‌های طرفدار نظام بریتانیا پیام بسیار خطرناکی را ارسال کردند.» یکی از سیاستمداران عضو حزب حاکم به نام کریستوفر استالفورد با یادآوری اینکه ۲۴ نفر از اعضای برجسته شین فین به رغم مقررات کرونایی در یک مراسم تشییع جنازه شرکت کرده‌اند، گفت دادگستری این افراد را به دلیل تخلف‌شان متهم نکرد و جوانان از این موضوع سرخورده شده‌اند.

باز هم برگزیت!

ماجرا اما بر سر چیست؟ مثل همیشه، برگزیت و مرارت‌های آن! بسیاری از اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا، به شدت مخالف موانع تجاری جدیدی که به عنوان بخشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بین ایرلند شمالی و  سایر مناطق بریتانیا وضع شده، هستند و هشدار داده‌اند که نارضایتی‌های به وجود آمده ممکن است به درگیری و خشونت بیشتر منجر شود.

این در حالی است که ماه گذشته میلادی، بریتانیا اعلام کرد که خشم عمومی در جامعه اتحادگرایان ایرلند شمالی بر سر توافق برگزیت به شکلی «خطرناک» درآمده است و به اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت رفع نشدن چنین نارضایتی‌هایی، ثبات  در این ناحیه می‌تواند از بین برود.

اختلاف میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد اجرای پروتکل به اصطلاح ایرلند شمالی، که طراحی شده است تا مانع از ایجاد مانع فیزیکی در مرز ایرلند شود، نگرانی‌ها از بروز نارضایتی‌ در میان مردم محلی را برانگیخته است. مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی یکی از دلایل اصلی تنش‌ها و طولانی شدن مذاکرات چهارساله بین مقامات دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا در جریان گفتگوهای برگزیت بود. طرفین می‌خواستند به توافقی برسند که طی آن هم ایرلند شمالی در خاک گمرکی بریتانیا حفظ شود و هم بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا به حساب آید. با این حال اختلال ایجاد شده در تجارت کالا در بنادر ایرلند شمالی از ابتدای سال جاری به این معنی است که موضوع همچنان به طور کامل حل نشده است. بسیاری از ملی‌گرایان کاتولیک آرزوی پیوستن به جمهوری ایرلند را دارند، این در حالی است که اتحادگرایان پروتستان خواهان باقی ماندن با بریتانیا هستند.

فوران خشم در ایرلند شمالی

معترضان به توافق فعلی می‌گویند ایجاد سامانه‌های نظارتی در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند باعث شده تا آن‌ها به صورت موثری از بقیه بریتانیا جدا شوند و احساس کنند «هویت‌شان پاک شده است». این در شرایطی است که ایرلند شمالی در رفراندوم برگزیت در سال ۲۰۱۶ با رأی ۵۶ درصد به ۴۴ درصد به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده است. بنا به گزارش یورونیوز، در ماه گذشته میلادی، گروه‌های شبه‌نظامی وفادار ایرلند شمالی، که سابقه خشونت و به قتل رساندن اعضای ارتش جمهوری‌خواه ایرلند را در کارنامه خود دارند، اعلام کردند که تصمیم دارند از توافق ۱۹۹۸ بلفاست موسوم به «جمعه نیک» خارج شوند. امری که نگرانی‌ها درباره از سرگیری رویارویی‌های خشونت‌بار را تشدید کرده است.

«دیوید کمبل»، رئیس شورای جمعیت‌های وفادار ایرلند شمالی که یک گروه شبه‌نظامی است، می‌گوید خشم اتحادگرایان از سال ۱۹۸۵ بدین سو بی‌سابقه بوده است. این البته چندان مایه تعجب نیست. پیشتر، «سایمون کوونی»، وزیر خارجه جمهوری ایرلند، گفته بود که ایرلند شمالی با مشکلات چالش‌برانگیز در زنجیره تامین مواد غذایی مواجه شده است. به گفته این مقام ایرلندی، محموله‌های وارادتی غذا در پی نهایی شدن برگزیت از اول ژانویه سال جاری میلادی، بارها در راه مقصد مورد چک و بازبینی قرار می‌گیرند و این باعث تاخیر در انتقال و دریافت این محموله‌ها بین انگلستان و ایرلند شمالی شده است.

این تحولات نشان از آن دارد که وضعیت در ایرلند شمالی بار دیگر پرتنش شده است و انتظار می‌رود که پس‌لرزه‌های برگزیت بار دیگر در حال درنوردیدن قاره سبز است و این‌بار سراغ مردمان همیشه عصبانی ایرلند رفته است.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 12366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =