توصیه ظریف به لودریان

وزارت خارجه فرانسه از گفت‌وگوی تلفنی «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران خبر داد. ظاهرا وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران،‌ از تهران خواست از آنچه وی نقض بیشتر برجام نامید، خودداری کند. اما فرانسه کجای بازی ایستاده است؟

به گزارش آتیه آنلاین ژان ایو لودریان در گفت‌وگویی تلفنی با محمدجواد ظریف، خواهان رویکرد سازنده تهران برای پیش‌برد مذاکرات وین شد. وی گفت: «من از آغاز مجدد گفت‌وگوها درباره موضوع هسته‌ای در وین استقبال کردم. من بر نقش سازنده‌ای که تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) درباره آغاز مجدد چنین گفت‌وگوهایی ایفا کردند،‌ تاکید کرد که این اقدام در ادامه تلاش‌های قاطعی است که فرانسه، آلمان و انگلیس برای حفظ برجام از سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.»

روز جمعه وبگاه «آکسیوس»  به نقل از یک دیپلمات‌ غربی نوشت که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند. سه روز دیگر قرار است نشستی با طرفین برجام برگزار شود که هیات آمریکایی در این جلسه حضور مستقیم نخواهد داشت.

آکسیوس نوشت که نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران خواسته‌اند که با تعامل مستقیم با آمریکا موافقت کند و گفته‌اند که پیشنهادهای دولت بایدن بسیار معقول است. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که نماینده فرانسه به صورت ویژه‌ای اصرار داشته و به عراقچی گفته است که موضع ایران طرد کننده و غیر مفید می‌باشد.

بنابر اعلام سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات پیرامون برجام با محوریت لغو تحریم‌ها علیه ایران و اجرای تعهدات برجامی‌اش، سه‌شنبه ۱۷ فروردین در وین برگزار می‌شود. لودریان تصریح کرد که مقام‌های ایران قرار است طی هفته‌های آینده کمک کنند تا گام‌های مورد نیاز برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای مشخص شود.

در مقابل ظریف در یک توییت به این گفت‌وگو اشاره کرد. او در این توئیت نوشت: «امروز در تماس تلفنی با "ژان ایو لودریان" وزیر امورخارجه فرانسه از او خواستم تا در نشست این هفته در وین، موضع سازنده‌ای در قبال برجام نشان دهد. من از فرانسه خواستم تا به تعهدات خود در این توافقنامه احترام بگذارد و به تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده از سوی ایالات متحده پایبند نباشد.»

در مقابل واشینگتن که خواستار اجرای تعهدات ایران برای برداشته شدن تحریم‌ها است، بارها اعلام کرده که آماده مذاکره با ایران برای اجرای برجام در چارچوب کمیسیون مشترک است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز گذشته ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام، می‌گوید مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات اتمی در پیش است، اما این مذاکرات در مسیر درستی است. اگرچه تهران هرگونه مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا را بارها رد کرده است. 

فرانسه، برنده بزرگ برجام
شکی نیست که فرانسه یکی از برندگان برجام بود. توتال، ایرباس و پژو به عنوان شرکت های بزرگ فرانسوی در حوزه نفت، هواپیماسازی و خودرو، پس از برجام به ایران آمده و قراردادهای بزرگی را با ایران بستند. هشتم بهمن سال ۹۴ بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از امضای توافق‌نامه برجام، سفر اروپایی خود را آغاز کرد. در آن زمان، یکی از مقاصد سه گانه، فرانسه بود. این بار کاخ الیزه به میزبانی اولاند، رئیس جمهور این کشور دستکم بیست سند همکاری و توافق‌نامه را با ایران به امضا رساند که از جمله آنها، قرارداد با شرکت پژو بود که سند همکاری آن در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید. هر چند که ایران خاطره تلخ خروج فرانسوی‌ها در دوران تحریم‌های قبلی را از یاد نبرده بود. در ۲۳ دی ۱۳۹۵ نخستین هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ خریداری شده پس از رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این اولین هواپیمای نوی بود که پس از ۳۸ سال به مالکیت ایران‌ایر درآمد. همچنین این نخستین هواپیما از مجموع ۹۹ فروندی بود که شرکت ایران‌ایر پس از رفع تحریم‌ها به ایرباس سفارش داد.

اما فرانسه که از بزرگترین برندگان برجام بود، نتوانست در مقابل فشارهای آمریکا به حمایت از ایران ادامه دهد. البته شاید نتوان در یک بازار آزاد به شرکتی که توسط ایالات متحده تهدید می شود خرده گرفت، اما وقتی همین اواخر پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات جدید برجام توسط این کشور مطرح میشود، شاید بتوان بدگمانی به این کشور را توجیه کرد.

اگر تحریم ها لغو شود باز هم فرانسه به دلیل آشنایی با بازار ایران، بزرگترین برنده خواهد بود. اما باید این مساله برای این کشور روشن شود که قرار نیست بهره برداری از بازار ایران، همراه با دشمنی با کشورمان باشد. 

کد خبر: 12107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =