بلاتکلیفی در تل‌آویو

میزان آرای کسب شده از سوی هر دو اردوگاه در انتخابات سرزمین‌های اشغالی باعث شده که مجدداً بحران سیاسی حاکم شود و تنها راه برون رفت، ائتلاف‌سازی است که نتانیاهو در آن تضعیف خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نتایج نهایی چهارمین انتخابات کنست نشان داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رغم ادعای اخیرش مبنی بر «پیروزی بزرگ» نتوانست اکثریت کافی برای تشکیل دولت جدید را به دست آورد و این به معنای تداوم بحران سیاسی در اراضی اشغالی است. شبکه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به نتایج انتخابات و میزان کسب کرسی‌ها از سوی هر دو جریان فعال در کنست نوشت، نتایج نهایی چهارمین انتخابات کنست که ظرف کمتر از دو سال برگزار شده، حاکی از تداوم بن‌بست سیاسی در اراضی اشغالی است. طبق نتایج نهایی، اردوگاه بنیامین نتانیاهو با ۵۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست و همچنین اردوگاه مخالف نتانیاهو با کسب ۵۶ کرسی قادر به تشکیل دولت آتی به تنهایی نیستند و باید به ائتلاف با سایر احزاب روی بیاورند.

بحران اکثریت

از طرفی گمانه‌زنی‌ها در مورد نتایج که پس از شمارش اولیه آرا انتخابات در شامگاه چهارشنبه ۲۳ مارس تقویت شده بود با اعلام نتیجه نهایی قطعیت یافت و بدین ترتیب بن بست سیاسی که سال گذشته پس از ائتلاف شکننده لیکود با آبی و سفیدها برای تشکیل دولت به صورت موقت مرتفع شده بود، باز هم ادامه خواهد یافت و این شرایط آینده بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر را در صورت عدم موفقیت در تشکیل دولت جدید به خطر خواهد انداخت. لازم به ذکر است که تشکیل دولت تل‌آویو به حداقل ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست نیاز دارد.

بر اساس آنچه رسانه های اسرائیلی گزارش کردند، توزیع کرسی‌های احزاب در انتخابات چهارم به شرح زیر بود: لیکود ۳۰ کرسی، یمینا ۷ کرسی، یش عتید ۱۷، شاس ۹ کرسی، آبی و سفید ۸ کرسی  و احزاب کارگر، یهودیت تورات و اسرائیل بیتنا هرکدام ۷ کرسی و صهیونیسم دینی، مرتس، امید جدید و لیست مشترک نیز هرکدام ۶ کرسی و لیست متحد عربی ۴ کرسی کسب کردند. براساس این نتایج اردوگاه نتانیاهو به دلیل عدم کسب اکثریت موفق به تشکیل دولت به تنهایی نیست.

در همین راستا برخی تحلیل‌گران از احتمال همکاری احزاب میانه، راست و چپ تحت چارچوبی به نام «ائتلاف تغییر» و با مشارکت حزب «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یمینا»، «کارگر»، «امید نو»، «اسرائیل بیتنا» و «مرتس» یاد می‌کنند که می‌تواند در مجموع ۵۸ کرسی را جمع‌آوری کرده و با جلب حمایت فهرست متحد عربی ۶۱ کرسی لازم برای تشکیل دولت را از آن خود کند. در همین راستا نتایج رسمی انتخابات کنست چهارشنبه ۳۱ مارس طی مراسمی به صورت کامل به روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی ارائه و تشریح شد. بر اساس قوانین داخلی رژیم صهیونیستی وی ۷ روز برای مشاوره و تصمیم‌گیری درباره وضعیت کنونی فرصت دارد. در همین رابطه برخی تحلیلگران مسائل اسرائیل بر این باورند که نتیجه انتخابات و کسب کرسی‌های کنست آن هم کمتر از عدد قانونی خود، بیانگر نابسامانی و عدم ثبات در ساختار سیاست داخلی اسرائیل است.

کشش لیکود به سمت متحدان عربی

با اعلام نتایج انتخابات، برخی گمانه زنی‌ها در رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که نخست‌وزیر این رژیم و لیست یکپارچه عربی برای تشکیل دولت جدید تمایل دارند با هم همکاری کنند. شبکه ۲۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی با انتشار مصاحبه یک منبع آگاه در لیست یکپارچه عربی با این شبکه اعلام کرد، منصور عباس، رئیس این لیست تصمیم گرفته است از کابینه جدید اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو حمایت کند، مشروط بر اینکه ایتمار بن غفیر، رهبر حزب افراط‌گرای صهیونیست هیچ پست وزارتی در این دولت نداشته باشد. موضع لیفهرست عربی در صورت دریافت پیشنهاد بهتر یا عدم موافقت با مطالباتش ممکن است تغییر کند. این در حالی است که عباس خواستار افزایش بودجه مبارزه با جرم و جنایت در جامعه عربی، لغو قانون مربوط به ساخت و ساز، تغییر قانون ملی یا اصلاح آن و دادن اختیارات بیشتر به مقامات محلی شده است.

از طرفی دیگر برخی کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی معتقدند نتانیاهو به دنبال همکاری با لیست یکپارچه عربی است و قصد دارد شرکای خود را راضی کند تا با این موضوع موافقت کنند. با توجه به سخنرانی عباس در روز پنجشنبه که با اعلام  اهداف حزبش همراه بود این احتمال که جریان سیاسی منتسب به وی در تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی نقش خواهد داشت بیش از پیش قوت گرفته است. نتانیاهو در مذاکرات اخیر خود اعلام کرده بود، احتمال دارد دولت به نخست وزیری او به شکل موقت روی لیست عربی حساب باز کند و این لیست به صورت غیرمستقیم با دادن رأی ممتنع یا غیبت اعضایش از دولت حمایت کند. براساس نتایج نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو نتوانست اکثریت کافی یعنی ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ را برای تشکیل دولت جدید به دست آورد و همچنان بحران سیاسی در اراضی اشغالی ادامه دارد.

تحولات سیاسی در داخل مرزهای رژیم صهیونیستی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است که در این میان اظهارات بنی گانس به کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی مبدل شده است.   وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی با اشاره به اینکه مدیریت نتانیاهو میتواند طبعات بیشتری را برای این رژیم در پی داشته باشد تاکید کرد، ادامه سیاستهای اتخاذ شده از سوی نتانیاهو باعث میشود تا وی این رژیم را به سمت جنگ داخلی سوق دهد. روزنامه یدیعوت آحارونوت با انتشار گزارشی و تحلیل اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت، بنی گانتس علاوه بر انتقاد از بنیامین نتانیاهو خاطرنشان کرد، این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو اسرائیل را به سمت جنگ داخلی بکشاند؛ چراکه وی اصول حکمرانی درست و قانون را زیرپا می‌گذارد. به خاطر نتانیاهو ما توازن را از دست داده‌ایم و این احتمالاً به جنگ داخلی منجر شود. اگر دولت فعالیت خود را ادامه ندهد به ویژه اینکه نخست‌وزیر مانع اتخاذ تصمیمات مهم در تمام زمینه‌ها می‌شود، به منافع حیاتی لطمه می‌زند.

در آخر و همسو با این تحولات باید یادآوری کرد که به زودی قرار است انتخابات در فلسطین برگزار شود و امروز برگزاری و سرنوشت انتخابات در فلسطین از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سیاست داخلی رژیم صهیونیستی برخوردار است و بر همین اساس تل‌آویو بخش قابل توجهی از توان خود را برای ایجاد اخلال یا مهندسی در خصوص انتخابات فلسطین اختصاص داده است. وضعیت فعلی کسب کرسی‌های کنست بیانگر میزان بی‌ثباتی و نابسامانی در خصوص سیاست داخلی این رژیم است؛ مسئله‌ای که به عنوان محرک برای انحراف افکار عمومی در مورد انتخابات فلسطین در نظر گرفته شده تا در نهایت تل‌آویو بتواند با بزرگنمایی انتخابات در فلسطین نه تنها افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی را منحرف کند، بلکه وضعیت بحرانی داخل اسرائیل را با این ترفند پوشش دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 12042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =