تنش در شبه‌جزیره

اظهارات مقامات کره‌شمالی و همچنین اقدامات عملی دولت بایدن و هماهنگی بیشتر با سئول و توکیو نشان می‌دهد دموکرات‌ها قرار نیست به پیونگ‌یانگ امتیازی بدهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» نشان داده که بنا ندارد همچو مقام‌های پیشین کاخ سفید به مسئله شبه‌جزیره کره نگاه کند. هر چقدر که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اصرار داشت که نشان دهد رابطه‌اش با کره شمالی خوب بوده و طی مدتی کوتاه می‌تواند تنش‌ها در این کشور را کاهش دهد، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده نه علاقه‌ای به دیدار با مقام‌های کره شمالی داشته و نه تلاش دارد به راه‌حلی سریع‌الوصول برسد و به نظر می‌رسد که کاخ سفید در حال حاضر عجله‌ای برای حل‌وفصل این بحران ندارد.

پیشبرد وضعیت در شبه‌جزیره کره

یک مقام ارشد دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد، ایالات متحده روز گذشته (جمعه) طی مذاکراتی، بازبینی طولانی‌ جو بایدن درباره سیاست کره شمالی را به کره جنوبی و ژاپن گزارش خواهد داد. رویترز گزارش داد، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی بایدن یک روز کامل مذاکرات را با «شیگرو کیتامورا»، همتای ژاپنی خود و «سوه هون»، مشاور امنیت ملی کره جنوبی در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در آناپولیس واقع در مریلند، برگزار خواهد کرد. این عالی‌ترین سطح نشست بین این سه متحد (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) از زمان قدرت گرفتن بایدن در ۲۰ ژانویه است و پشت پرده آن، تنش‌هایی است که به دنبال آزمایش‌های موشکی کره شمالی در هفته گذشته، بالا گرفت.

 سالیوان گفت مذاکرات آناپولیس شامل پرتاب‌های موشکی، میزان عفونت‌های ویروس کرونا در کره شمالی و دیپلماسی اخیر بین پیونگ‌یانگ و متحد اصلی آن، چین، را پوشش خواهد داد. وی ضمن اشاره به برخی گزارش‌ها که حاکی از قرنطینه کامل کره شمالی به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ است، اظهار کرد: «هدف اصلی، کسب اطمینان از این است که درک عمیق و مشترکی از شرایط جاری در شبه‌جزیره و داخل کره شمالی داریم.»

کاخ سفید درباره بازبینی سیاست خود در قبال کره شمالی و اینکه آیا برای کشاندن پیونگ‌یانگ به میز مذاکره و صحبت درباره تسلیم تسلیحات هسته‌ای، به کره شمالی امتیازاتی خواهد داد یا خیر، اطلاعات کمی ارائه داده است. با این وجود، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت خلع سلاح در محوریت سیاست ایالات متحده و هرگونه رویکردی در قبال پیونگ‌یانگ، باید «به‌آهستگی» و با همراهی متحدان نزدیک، شامل ژاپن و کره جنوبی اتخاذ شود.

این در حالی است که دولت کره شمالی نشان داده که بنا ندارد به خاطر تغییر ساختار کاخ سفید از سیاست‌هایش در قبال واشنگتن صرف‌نظر کرده و حتی ابایی هم از افزایش تنش‌ها با آمریکا ندارد. روز شنبه، کره‌شمالی اعلام کرد که دولت جو بایدن اولین گام اشتباه را برداشته و با انتقاد از آزمایش موشکی «دفاع از خود»، خصومت عمیق خودش را فاش کرده است. به گزارش یونهاپ، پیونگ‌یانگ پیشتر، از پرتاب نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد تاکتیکی خبر داد. جو بایدن این پرتاب موشکی را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست اما گفت همچنان آماده گشایش دیپلماسی با کره‌شمالی است. «ری پیونگ چول»، دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره‌شمالی گفت که این آزمایش اقدامی در «دفاع از خود» مقابل تهدیدات کره‌جنوبی و ایالات متحده بوده که حاصل رزمایش‌های نظامی و تسلیحات پیشرفته آن‌هاست.

این مقام در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) منتشر کرد، گفت: «ما نگرانی عمیق خودمان را در رابطه با اظهارات مدیر اجرایی آمریکا درباره سرزنش کردن این شلیک‌ که حق کشورمان در دفاع از خود است، به عنوان نقض قطعنامه‌های سازمان ملل ابراز می‌کنیم و این آشکارا خصومت عمیق او را فاش می‌کند.» وی در ادامه افزود: «اظهارات بایدن تحریک‌آمیز و تجاوز آشکار به حق کشورمان در دفاع از خود است. چنانچه واشنگتن به بیان این اظهارات بی‌فکر ادامه دهد، با چیزی مواجه می‌شود که اصلا خوب نیست. ما به هیچ وجه به منظور جلب نظر کسی یا تاثیر بر سیاست او، تسلیحات تولید نمی‌کنیم. فکر می‌کنم که دولت جدید آمریکا آشکارا اولین گام را اشتباه برداشته است.»

نبود چشم‌انداز

به رغم تمامی اظهارات مقام‌های آمریکایی برای عزم راسخ در جهت حل بحران شبه‌جزیره کره، به نظر می‌رسد که در نهایت هیچ راهکار منسجم و عملی‌ تاکنون برای حل‌وفصل این وضعیت ارائه نشده است. آنچه تاکنون از زمان روی کار آمدن بایدن شاهد بودیم، بیشتر اظهارنظرهای طرف‌ها درباره یکدیگر و همچنین افزایش نسبی سطح تنش میان طرفین است. از یاد نباید برد که روز سه‌شنبه و در پی آزمایش موشکی جدید کره شمالی شورای امنیت نشستی فوق‌العاده برای بررسی اوضاع در شبه‌جزیره کره برگزار کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در حالی در پی آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی نشستی را با هدف رسیدگی به این مساله برگزار کرد که هیچ‌گونه اقدام فوری در قبال آن انجام نداد. این در حالی است که آمریکا گفته بود این شورا اقدامات تازه‌ای را مدنظر قرار داده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پس از این نشست نیم‌ساعته که پشت درهای بسته برگزار شد، نه شورای امنیت و نه کشورهای اروپایی هیچ یک بیانیه‌ای صادر نکردند. این در تناقض با اتفاق سال گذشته میلادی قرار دارد که در طی آن پنج کشور اروپایی، آزمایشات موشکی کره شمالی را «تحریک‌آمیز» خواندند و محکوم کردند. یک دیپلمات در این رابطه طی نشست روز سه‌شنبه اکثریت اعضا ابراز نگرانی کرده‌ و مجدداً خواستار خلع سلاح شده‌اند؛ گرچه هیچ بیانیه‌ای صادر نشده است. البته کره شمالی نیز بیکار ننشسته و این جلسه را که برگزاری آن به درخواست انگلیس، استونی، فرانسه، ایرلند و نروژ انجام شده بود، محکوم کرد.«جو چول سو»، مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، شورای امنیت سازمان ملل را به در پیش گرفتن «استاندارد دوگانه» متهم کرد و گفت کشورهای جهان همه پرتابه‌های مشابهی را آزمایش می‌کنند.

این در حالی است که کره جنوبی نیز در این میان همچنان بر اهمیت حل‌وفصل بحران در عین حفظ موضع تهاجمی خود تاکید دارد. وزیر دفاع کره جنوبی روز پنجشنبه خواستار یک موضع دفاعی قوی در پی آزمایش دو موشک کوتاه برد کره شمالی در دریای شرقی شد. وزیر دفاع کره جنوبی همچنین گفت، ارتش در واکنش به هرگونه تهدید و تحریک بر مبنای ظرفیت‌های دفاعی قوی و ائتلاف مستحکم آمریکا - کره جنوبی یک وضعیت آمادگی قاطع دارد. مقام عالی دفاعی کره جنوبی افزود: «کره شمالی در پی اعلام دفاع ملی قدرتمند خود و با نمایش تسلیحات جدید در جریان هشتمین کنگره حزب حاکم این کشور در ژانویه سال جاری میلادی، دو موشک کوتاه برد را در ۲۵ مارس آزمایش کرد. ما با توجه به چنین وضعیت جدی امنیتی، باید موقعیت دفاعی قوی را حفظ کنیم.»

بنابر مولفه‌های مذکور و با توجه به افزایش میزان تنش میان دو طرف، می‌توان انتظار داشت که طی روزها و هفته‌های آینده تحولات جدیدی در زمینه بحران در شبه‌جزیره کره روی بدهد، تحولاتی که می‌تواند از یک سو تعیین‌کننده بوده و از سوی دیگر می‌تواند اوضاع را به وخامت و نقطه بی‌بازگشت بکشاند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 11976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =