هدیه تلخ پیونگ‌یانگ برای واشنگتن

افشای عدم پاسخگویی به تماسهای آمریکا از سوی کره‌شمالی و تهدید خواندن پیونگ‌یانگ از سوی آمریکا دور جدید نزاع میان دو کشور را آشکار کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با گذشت چندین ماه از عمر دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» و پایان ماه عسل سیاسی او، به نظر می‌رسد که زمان رسیدگی به مسائل مهم در سیاست جهان فرا رسیده است. در بحث خاوردور و همچنین شرق آسیا، بایدن و تیمش با دو بحران عمده مواجه‌اند؛ بحران‌هایی که در دوران زمامداری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده لاینحل باقی ماند: چین و کره شمالی. رویکرد تیم جدید حاضر در واشنگتن در قبال مسئله چین طی هفته‌های گذشته شکل و شمایل بیشتری به خود گرفته اما از قرار معلوم کره شمالی همچنان موضوعی غامض برای کاخ سفید باشد.

آغاز دوباره چالش

التهاب در روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن در حال افزایش است و این روزها تحلیل‌گران با دقت این تحولات را زیر نظر دارند. روز شنبه، یک مقام ارشد دولت بایدن تاکید کرد که کره شمالی به تماس دیپلماتیک پشت پرده‌ای که از اواسط فوریه از سوی دولت جدید واشنگتن به ویژه با هیات پیونگ‌یانگ در سازمان ملل آغاز شده، پاسخی نمی‌دهد. بنا به گزارش رویترز، افشای تماس‌های آمریکا که تاکنون ناموفق مانده و قبلا هم گزارش نشده بود، سوالاتی را درباره نحوه برخورد دولت بایدن با تنش‌های روزافزون با پیونگ‌یانگ بر سر تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌ موشک‌های بالستیک آن ایجاد می‌کند.

این مقام ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، جزئیات جدیدی در رابطه با این فشار دیپلماتیک ارائه کرد. وی در عین حال افزود که «تلاش‌هایی برای دسترسی به دولت کره شمالی از طریق چندین کانال از اواسط فوریه از جمله در نیویورک بوده است.» این مقام ارشد در ادامه اظهار داشت: «‌ما هیچ پاسخی از جانب پیونگ‌یانگ دریافت نکرده‌ایم.» این مقام دولت بایدن به رویترز گفت، به نظر می‌رسد بیش از یک سال است که هیچ گفت وگوی فعالی میان ایالات متحده و کره شمالی وجود نداشته است، به ویژه در خاتمه دولت ترامپ و آن هم با وجود چندین بار تلاش در آن دوره از سوی ایالات متحده. وی البته درباره اینکه سکوت پیونگ‌یانگ چگونه می‌تواند بر سیاست‌گذاری دولت بایدن در قبال کره شمالی تاثیر بگذارد، اظهارنظری نکرد.

این اظهارات زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که چند روز عقب‌تر برویم و نگاه به مسئله شبه‌جزیره کره را از سوی مقام‌های نظامی ایالات متحده بررسی کنیم. روز چهارشنبه گذشته، فرمانده واحد فرماندهی هند - اقیانوسیه ارتش آمریکا گفت که کره شمالی تهدیدی «جدی و فوری» را متوجه آمریکا و همپیمانانش در منطقه هند - اقیانوسیه همچون کره جنوبی می‌کند. خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که دریادار «فیل دیویدسون»، فرمانده واحد فرماندهی هند - اقیانوسیه ارتش آمریکا همچنین اظهار داشته که کره شمالی به توسعه سیستم‌های هسته‌ای و تسلیحاتی با هدف حمله به خاک آمریکا ادامه می‌دهد. وی در بیانیه‌ای که قبل از یک جلسه استماع سنا نزد کمیته نیروهای مسلح این نهاد ثبت شد، گفت: «کره شمالی یک خطر امنیتی چشمگیر را متوجه آمریکا و شرکای ما در منطقه هند - اقیانوسیه می‌کند. این کشور هیچ گام معناداری در جهت خلع سلاح هسته‌ای به رغم نشانه‌های امیدوارکننده از کاهش تنش در سال ۲۰۱۸ برنداشته و به پیشبرد برنامه تسلیحات راهبردی خود ادامه می‌دهد.»

دیویدسون در ادامه عنوان کرد تا زمانی که وضعیت هسته‌ای در شبه‌جزیره کره حل نشود، کره شمالی فوری‌ترین تهدید برای آمریکا باقی خواهد ماند. بنا به اظهارات این مقام ارشد نظامی آمریکا، کره شمالی به توسعه تسلیحات کشتار جمعی به رغم وقفه تحمیل شده از سوی خودش بر آزمایش هسته‌ای و آزمایش موشک دوربرد که از اواخر ۲۰۱۷ برقرار بوده ادامه داده است. وی در ادامه متذکر شد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی بار دیگر موضع «خصمانه» در قبال آمریکا در پیش گرفته است.

دیویدسون همچنین تصریح کرد که کره شمالی به دور زدن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق نقل و انتقال کشتی به کشتی کالاهای ممنوع شده در نظام تحریم‌ها همچون نفت، در کنار کارهای دیگری همچون دزدی سایبری ادامه می‌دهد. بنا به گفته این مقام ارشد ارتش آمریکا، فقدان وجود یک توافق بر سر تدابیر ویژه میان کشورش و کره جنوبی ممکن است باعث تضعیف آمادگی مشترک نیروهای ترکیبی آن‌ها شود.

واکنش جدی پیونگ‌یانگ

از نظر بسیاری تحلیل‌گران، شیوع پاندمی کرونا برای کره شمالی که پیش از آغاز این بحران نیز با دشواری‌های بسیاری مواجه بوده، همچو تیر خلاص عمل کرد. این در حالی است که در میانه پاندمی نیز سیلی ویرانگر بخش‌های بسیاری از بخش کشاورزی این کشور را ویران کرده و همین امر سبب شد برخی متخصصان حوزه‌ سیاست بین‌الملل نسبت به انعطاف کره شمالی در قبال مذاکرات با آمریکا در سایه این تهدیدها اظهار امیدواری کنند.

با این همه، یافته‌ها حاکی از آن بوده که این وضعیت بنا ندارد به این زودی‌ها تغییر کند. روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در کره شمالی به شورای حقوق بشر این نهاد بین‌المللی گزارش کرد که اوضاع در این کشور در بحبوحه تعطیلی و قرنطینه سراسری و اقدامات شدید مقابله با کرونا از جمله کشتار غیرنظامیان در نزدیکی مرز شاهد بهبودی نبوده است. بنا به گزارش اسپوتنیک، در این گزارش آمده است که‌ با توجه به یکسری اقدامات برای جلوگیری از شیوع کرونا، کره شمالی تمامی مبادلات کالایی و رفت و آمد مردم به خارج و داخل این کشور را ممنوع کرده است و گارد مرزی اختیار تیراندازی به افرادی را دارد که به مرزهایش نزدیک می‌شوند. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که قرنطینه سراسری در کره شمالی و محدودیت دسترسی به اینترنت انزوای این کشور را از جهان تشدید کرده است.

این در حالی است که زبان پیونگ‌یانگ در قبال واشنگتن رو به تندی گذاشته است. روز گذشته گزارش شد که خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی در اظهارنظرهایی که اولین اظهارنظرهای کشورش در خصوص دولت جو بایدن محسوب می‌شود، از آمریکا و کره جنوبی از بابت برگزاری رزمایش نظامی مشترک انتقاد کرده و به آمریکا هشدار داد در صورتی که می‌خواهد «چهار سال آینده خواب آرامی داشته باشد» دست به تحریکات بیشتر نزند. آسوشیتدپرس گزارش داد که این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه آمریکا و «لوید آستین»، وزیر دفاع این کشور برای مذاکره با ژاپن و کره جنوبی، همپیمانان کشورشان، در خصوص کره شمالی و دیگر مسائل منطقه‌ای به آسیا سفر کردند.

خواهر رهبر کره شمالی در ادامه تبیین کرد که «‌میخواهم با استفاده از این فرصت به دولت جدید آمریکا که انقدر مشتاق به فرستادن بوی باروت از سمت اقیانوس به سرزمین ما است توصیه‌ای کنم؛ اگر آن‌ها می‌خواهند چهار سال آینده خواب راحتی داشته باشند برایشان خوب است از دست زدن به کارهایی که از همان اول جلوی خواب راحت‌شان را می‌گیرد اجتناب کنند.»

به نظر می‌رسد که واقعیت روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن در حال آشکارتر شدن است و نباید انتظار داشت که این اختلاف‌های ریشه‌ای به این زودی‌ها رفع و رجوع شود، چراکه وضعیت پیچیده‌تر از آن بوده که با یکی دو عکس یادگاری رو به آرامش داشته باشد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 11193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =