سیلی سبزها به مرکل

انتخابات ایالتی آلمان توانست چشم‌انداز کلی برای جانشینی آنگلا مرکل به ‌عنوان صدراعظم فراهم کند و به نظر می‌رسد که حزب سبزها کلید تشکیل دولت بعدی آلمان باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان طی یک سالی که گذشت چندان اوضاع مناسبی نداشت. از یک سو بحران کرونا و افزایش افسارگسیخته شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا جان‌مایه دولت او را تهی کرد. طی این یک سال در بسیاری از شهرهای آلمان تظاهراتی علیه اقدام‌های دولت برای مبارزه با پاندمی و همچنین انتقاد از عملکرد دولت برگزار شده بود. فاجعه دوم اما روزهای اخیر در انتخابات منطقه‌ای آلمان بر سر دولت دموکرات‌مسیحی آوار شد.

محک برای دولت محافظه‌کار

روز یکشنبه، رای‌دهندگان آلمانی به منظور شرکت در انتخابات منطقه‌ای در دو ایالت غرب این کشور به پای صندوقهای رای رفتند؛ انتخاباتی که یک آزمون زودهنگام برای چشمداشت محافظه کاران دموکرات‌مسیحی به حفظ قدرتشان در انتخابات فدرال اواخر سال جاری میلادی به حساب می‌آید. بسیاری از رسانه‌ها گزارش دادند که صدراعظم آلمان که از سال ۲۰۰۵ در قدرت قرار دارد، در انتخابات مربوط به ماه سپتامبر به دنبال پیروزی مجدد نیست و حزب او تحت عنوان حزب اتحاد دموکرات مسیحی دیگر از «پاداش مرکل» که توسط او با چهار پیروزی متوالی در انتخابات سراسری حاصل شد، برخوردار نیست.

حزب اتحاد دموکرات ‌مسیحی در حالی در رقابت انتخاباتی روز یکشنبه در دو منطقه شامل منطقه بادن-وورتمبرگ و منطقه راینلند-پالاتینات شرکت کرد که میزان محبوبیتش رو به افول بوده و رسوایی مربوط به تامین ماسک در آلمان نیز محبوبیتش را بدتر ساخته است. پیش از برگزاری انتخابات، بنا به تجربه، حزب اتحاد دموکرات مسیحی همواره به راحتی منطقه بادن - وورتمبرگ را در اختیار داشت. با این همه، نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که حزب متبوع مرکل با این ریسک روبرو شده که سوسیال‌دموکرات‌ها و حزب دموکرات‌های آزاد جانشین آن به عنوان شریک ائتلافی جزئی حزب سبزها شوند.

گفتنی است که در منطقه راینلند - پالاتینات که به اصطلاح ائتلاف «چراغ راهنمایی» از بابت رنگ‌های احزابش حاکم است، حزب اتحاد دموکرات مسیحی تا همین اواخر فوریه در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما حالا پشت سر حزب چپگرای سوسیال دموکرات قرار گرفته است. نگرانی رهبران حزب اتحاد دموکرات ‌مسیحی این بود که سرنگونی ائتلاف چراغ راهنمایی سبب شود که رقابت برابر مربوط به انتخابات این منطقه در انتخابات فدرال ماه سپتامبر نیز قوت بگیرد و این حزب در سطح کشوری تبدیل به یک حزب اپوزیسیون شود.

این در حالی است که بر اساس آخرین نتایج انتخابات در دو ایالت بادن‌وورتمبرگ و راین‌لندفالتس، سبزها و سوسیال‌دموکرات‌ها بیشترین آرا را کسب کردند. آرای اعلام ‌شده نشان از آن دارد که حزب دموکرات‌ مسیحی با ریزش آرا بدترین نتایج انتخاباتی در این دو ایالت را داشته است. دویچه وله گزارش داد که کوتاه زمانی پس از بسته شدن حوزه‌های اخذ رأی در دو ایالت بادن‌وورتمبرگ و راین‌لندفالتس آلمان، نتایج آرا مشخص شدند: هر دو نخست‌وزیر ایالتی در مقام خود ابقا شدند. «وینفرید کرچمان» از حزب سبزها در اشتوتگارت، مرکز ایالت بادن‌وورتمبرگ و «مالو دریر» از حزب سوسیال دموکرات در ماینتس، مرکز ایالت راین‌لندفالتس می‌توانند سکان قدرت ایالتی را همچنان در اختیار داشته باشند.

آنچه توجه بسیاری از صاحب‌نظران را جلب کرد ریزش چشمگیر آرای حزب مرکل بود. مساله‌ای که به نظر بسیاری از تحلیل‌گران، ریشه در شیوه مدیریت پاندمی کرونا دارد. بنا به گزارش رویترز، مقررات سفت و سخت مربوط به قرنطینه کرونایی و ماسک عامل اصلی این شکست بوده است. دست داشتن دو نماینده این حزب در معامله تجاری ماسک کرونا از دیگر عواملی بود که ضربه سختی به وجهه سیاسی حزب بانوی آهنین آلمان وارد کرد.

البته سبزهای آلمانی در این میان کبک‌شان خروس می‌خواند؛ نتایج انتخابات محلی در ایالت بادن وورتمبرگ در جنوب آلمان که از ایالت‌های صنعتی و مهم این کشور است، نشان می‌دهد که حزب سبز در صدر قرار دارد و پیروز انتخابات است. اما یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد که سبزها در این میان خود را به سطح سومین حزب قدرتمند در سطح آلمان فراکشیده و با پیشتازی چشمگیر خود در ایالت بادن‌وورتمبرگ، می‌رود که خود را برای کسب قدرت در برلین آماده کند.

آلترناتیوها برای آلمان

بررسی دقیق‌تر نتایج انتخابات پرده از وضعیت فعلی در چیدمان سیاسی آلمان برمی‌دارد. بنا به آرای اعلام‌شده در ایالت وورتمبرگ، حزب سبزها با کسب ۳۲ و چهار دهم درصد آرا (۵۳ کرسی) دو و یک دهم درصد بر آرای انتخابات پیشین خود افزوده است. این در حالی است که حزب دموکرات مسیحی با کسب ۲۳ و شش دهم درصد آرا (۳۸ کرسی) سه و چهار درصد از آرای خود را از دست داده است. وضعیت حزب سوسیال‌دموکرات نیز در این ایالت تعریفی ندارد و این حزب کسب ۱۱ و شش دهم درصد آرا (۱۹ کرسی) یک و یک دهم درصد آرای خود را نسبت به انتخابات پیشین از دست داده است.

 آنچه البته در این میان برای بیشتر تحلیل‌گران سیاسی خبر خوبی تلقی می‌شد، کاهش حمایت‌ها از حزب افراطی «آلترناتیو برای آلمان» بود که با کسب ۱۰ و یک دهم درصد آرا (۱۶ کرسی) و ریزش پنج درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت. شکست دیگر در صحنه سیاسی آلمان از آنِ حزب چپ‌گرای این کشور بود که با کسب سه و پنج دهم درصد آرا نتوانست حد نصاب پنج درصد را به دست آورد و بدین ترتیب از ورود به مجلس ایالتی بازماند.

اما اگر سری به نتایج آرای ایالت راین‌لندفالتس بزنیم خواهیم دید که حزب سوسیال‌دموکرات با کسب ۳۶ و یک دهم درصد آرا (۴۰ کرسی) در رأس قرار گرفت. هرچند که افت جزئی را در قیاس با سال‌های پیش شاهد بوده است. در این ایالت نیز اوضاع حزب مرکل جالب نبوده و با کسب ۲۵ و پنج دهم درصد (۲۹ کرسی) با ریزش پنج و سه دهم درصدی آرا نسبت به نتایج انتخابات پیشین روبرو شد. حزب آلترناتیو برای آلمان اما همچنان در این ایالت روندی کاهش داشته و با کسب هشت و ۹ دهم درصد آرا (۱۰ کرسی)، سه و هفتم دهم درصد آرا نسبت به انتخابات پیشین ریزش داشته است. حزب سبزها نیز با کسب هشت و هشت دهم درصد آرا (۱۰ کرسی) با یک افزایش چشمگیر سه و پنج دهم درصدی نسبت به انتخابات پیشین تنها حزبی است که در این ایالت افزایش آرا داشته است.

این انتخابات نشان داد که سمت و سوی خواسته‌های مردمی چگونه است؛ چراکه این اولین آزمون مهم سیاسی پس از یک سال درگیری با بحران کرونا در کشور آلمان به شمار می‌رفت. این انتخابات و نتایج آن توانست چشم‌انداز کلی برای جانشینی آنگلا مرکل به ‌عنوان صدراعظم فراهم کند. به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش محبوبیت حزب سبزها، آن‌ها کلید تشکیل دولت بعدی آلمان باشند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 11091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =