متهم ردیف اول

یکی از اعضای تیم فنی بررسی کننده حمله به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» موضوع دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام تروریستی را رد نکرد.

به گزارش آتیه آنلاین کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» که متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در مسیر حرکتی خود از ایران به اروپا در آبهای بین المللی دریای مدیترانه بدلیل اصابت شئ انفجاری دچار آتش سوزی شد. یکی از اعضای تیم فنی بررسی کننده حمله به کشتی در گفتگو  با نور نیوز رسانه نزدیک به جریان اصولگرا، با اشاره به برخورد اشیای انفجاری از ارتفاع بالا به تعدادی از کانتینرهایی که روی عرشه کشتی قرار داشته، خاطرنشان کرد: «پرتابه های انفجاری می تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی، یکی از احتمالات قوی این است که این عملیات تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده باشد.»

این شناور که متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بوده است. البته در جریان این انفجار به هیچ‌یک از خدمه کشتی آسیبی وارد نشده است و کشتی ایران شهرکرد پس از بررسی میزان آسیب‌دیدگی و ترمیم خسارت‌های وارد شده به مسیر خود ادامه خواهد داد.

سامانه خبری وای نت که رسانه ای صهیونیستی است روز گذشته مدعی شد که  امکان دارد اسراییل در این حمله نقش داشته باشد. کشتی «ایران شهرکرد» که در نزدیکی سواحل لاذقیه در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مورد هدف قرار گرفت، یکی از ۱۲ کشتی است که به گزارش روزنامه وال‌ستریت ژورنال، در ۳ سال گذشته از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته‌اند. این روزنامه گفته اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ را هدف قرار داده است. 

وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که این حملات از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شده  و کشتی‌های ایرانی و همچنین کشتی‌های دیگری که در دریای سرخ و مناطق دیگر حامل محموله‌های نفت ایران بودند، مورد حمله قرار گرفتند. 

تایمز هم در گزارشی به نقل از مسئولات آمریکایی گفته حداقل ۱۲ کشتی که اکثر آنها نفت به سوریه می‌بردند، به روش‌های گوناگونی از جمله مین دریایی، از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند. ۳ کشتی در سال ۲۰۱۹، ۶ کشتی در سال ۲۰۲۰ و ۳ کشتی در سال جاری در دریای سرخ و دریای مدیترانه و احتمالا نقاط دیگری با این حملات مواجه شدند.

واکنش وزارت خارجه
در پی انتشار این گزارش‌ها، وزارت خارجه از آغاز تحقیقات برای شناسایی عوامل این حادثه خبر داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، دیروز (شنبه) در جریان یک کنفرانس خبری ‌حمله به یک کشتی کانتینربر متعلق به ایران در آب‌های بین المللی را محکوم کرد و در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «گزارشات دریافتی حمله خرابکارانه به این کشتی که در تناقض آشکار با حقوق بین الملل و حقوق دریا ها قرار دارد را تایید می کند.»

آقای خطیب زاده در ادامه تاکید کرد تحقیقات برای شناسایی عوامل این «اقدام خرابکارانه» در بخش‌های مختلف آغاز شده و پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

درگیری‌های پنهان در منطقه
حمله به کشتی ایران، حدود دو هفته پس از آن صورت گرفت که یک کشتی متعلق به اسرائیل در دریای عمان منفجر شد. نتانیاهو پس از این واقعه به صراحت انگشت اتهام را به سوی تهران به عنوان عامل اصلی حمله نشانه رفت؛ اما از پاسخ به سوالی در باره اقدام متقابل خودداری کرد.

نخست وزیر اسرائیل که ساعاتی پس از حملات موشکی یکشنبه شب اسرائیل به مناطقی در حومه جنوبی دمشق سخن می‌گفت در گفتگویی رادیویی ضمن اشاره به انفجاری که هفته گذشته در کشتی تحت مالکیت اسرائیل در خلیج عمان روی داد به صراحت تاکید کرد: «روشن است که این عملیات را ایران انجام داده است.» اتهامی که وزارت امور خارجه آن را رد و البته روزنامه کیهان آن را تایید کرد! سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه با رد اتهام مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل گفت: «وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی مسئله جدیدی نیست ولی حاکی از آشفتگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است که حاصل رفتارهای ماجراجویانه این رژیم است.» اما روزنامه کیهان این حمله را کار نیروهای مقاومت در منطقه دانست و نوشت: «اقدامات محور مقاومت در سوریه و عراق در کنار پیشروی‌های سریع انقلابیون یمن در مارب و این روزها، حمله به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی که در پوشش کشتی باربری و با پرچم کشوری دیگر در حال تردد بود، نشان می‌دهد، اینکه می‌گویند دوران بزن در رو گذشته، حرف دقیقی است.» اظهاراتی هزینه ساز که مشخص نیست با چه منظوری در مغایرت با موضع رسمی کشور بیان می‌شود. 

حالا با روشن شدن ابعاد تازه‌تر از حمله به کشتی ایران، باید دید در ماههای آینده مناسبات کشورمان با کشورهای منطقه به چه شکل پیش خواهد رفت.

کد خبر: 10889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =