یواس‌ای تودی از مردم آمریکا خواست به بایدن رای بدهند

روزنامه یواس‌ای‌تودی (USA TODAY) که پرتیراژترین روزنامه آمریکا هم محسوب می‌شود، در اقدامی بی‌سابقه وارد بحث انتخاباتی در آمریکا شده و از مردم خواسته که به «جو بایدن» رای بدهند.

به گزارش آتیه آنلاین این روزنامه در مطلب «بحث امروز» که به قلم «هیئت تحریریه» منتشر شده، ‌ با تیتر «Elect Joe Biden. Reject Donald Trump» رای‌دهندگان در آمریکا را تشویق به انتخاب بایدن کرده است.  در ابتدای این مطلب آمده که:‌ «چهار سال پیش، هیئت تحریریه که گروهی متنوع از روزنامه‌نگاران هستند، سنت‌شکنی کرده و برای اولین بار از زمان تاسیس در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) ‌وارد رقابتهای انتخاباتی شد. ما از خوانندگان خواستیم که به دونالد ترامپ رأی ندهند و نامزد جمهوری‌خواه را برای این  پست نامناسب دانستیم.  وی فاقد خلق و خو، دانش، ثبات و صداقتی است که برای روسای جمهور آمریکا  مورد نیاز است.  اما امسال، هیئت تحریریه به اتفاق آرا از انتخاب جو بایدن حمایت می‌کند.»

نویسندگان این مطلب تاکید می‌کنند که هدف این بحث و خواهش مردمی نیستند که کاندیدای موردنظر را انتخاب کرده و به او رای خواهند داد. چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد مردم کاندیدای خود را انتخاب کرده و به او رای خواهند داد. اما هیئت تحریریه این روزنامه نوشته:‌ «این مقاله برای شمایی است که هنوز مطمئن نیستید به کدام نامزد رأی دهید یا اینکه اصلا رأی دهید. این مقاله همچنین برای کسانی است که با وجود این‌که ترامپ را انتخاب کرده‌اند، ممکن است در آخرین لحظه شک کرده باشند.»

در ادامه این مقاله، ‌خطاب به حامیان ترامپ آمده که: «شاید آخرین بار که از ترامپ حمایت کردید امیدوار بودید که اوضاع در واشنگتن بهتر شود یا او بتواند مشاغل یقه آبی (یقه‌آبی اصطلاحی برای اعضای طبقه کارگر است که به کارهای یدی اشتغال دارند و به صورت ساعتی حقوق می‌گیرند)  ‌را بازگرداند. شاید هم پیام پوپولیستی و ضد نخبه‌گرایی او را دوست داشته باشید.»

این مطلب سپس خوانندگان را به یادآوری انتخابات ریاست جمهوری در دوره رونالد ریگان تشویق کرده و با مقایسه آمریکای کارتر و ترامپ نوشته: «حالا، دو هفته مانده به روز انتخابات، پیشنهاد می‌کنیم سوالی که رونالد ریگان هنگام نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) از رأی‌دهندگان پرسید را در نظر بگیرید: آیا اکنون وضعیت آمریکا بهتر از چهار سال پیش است؟ ‌آمریکا مملو از بیماری، رنج‌های اقتصادی، تبعیض نژادی و بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی است و کشور به شکل خطرناکی خارج از مسیر در حرکت است.»

روزنامه یواس‌ای تودی سپس در اقدامی جالب توجه چندین ویدئو در سایت خود منتشر کرده و از آن‌ها پرسیده وضعیت از چهار سال پیش بهتر شده یا خیر؟ «ما با دهها نفر در ایالات میشیگان، اوهایو و ویسکانسین به عنوان ایالتهای سرنوشت‌سازی که به ترامپ در سال ۲۰۱۶ به کمک کردند، صحبت کردیم. بسیاری از آن‌ها اظهارنظر نکردند. برخی گفتند از نظر شخصی وضعیت بهتری دارند، اما بیشتر کسانی که صحبت کردند، ابراز ناراحتی و دلهره می کنند.

این مصاحبه‌ها را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

برنامه ترامپ برای مقابله با کرونا چه بوده است؟

مقاله روزنامه سپس به صورت مورد به مورد عملکرد ترامپ را بررسی و نتیجه‌گیری کرده است. اولین موردی که این روزنامه در عملکرد ترامپ مورد مداقه قرار داده «مدیریت بحران» است. این روزنامه با مقایسه عملکرد رئیس ‌جمهور و یک خلبان نوشته:‌ «چه خلبان باشید، چه رئیس ‌جمهور، مهمترین قسمت کار شما مدیریت بحران است. اما وقتی ترامپ با یک وضعیت اضطراری (کووید-۱۹ بزرگترین تهدید سلامت عمومی در بیش از یک قرن گذشته) روبرو شد، هواپیما را به سلامت فرود نیاورد. عملکرد وی، باعث افزایش تعداد درگذشتگان شد. عددی که معادل سقوط بیش از ۱۰۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ -۷۳۷ است. ایالات متحده، با 4٪ از جمعیت جهان، 20٪ از مرگ بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده است (بیش از 8.2 میلیون مورد COVID-19 و بیش از 220،000 مورد مرگ). ترامپ در ماه مارس اعلام کرد "من رئیس جمهور آمریکا در جنگ علیه COVID-19 هستم. حالا این دشمن نامرئی در حال پیروزی است و اکنون به کاخ سفید نیز نفوذ کرده است.

یواس‌اس تودی عملکرد ترامپ در مورد کرونا را فاجعه دانسته است
یواس‌ای تودی عملکرد ترامپ در مورد کرونا را فاجعه دانسته است

شکی نیست که بایدن توانایی بیشتری در کنترل این داشت. او حتما به یک انتشاردهنده اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا تبدیل نمی‌شد. در ژانویه، معاون پیشین رئیس ‌جمهور هشدار داد که ترامپ بدترین فرد ممکن برای هدایت کشورمان در مقابل ویروس کروناست. بایدن در مبارزات انتخاباتی از ماسک استفاده می‌کند و سایر توصیه‌های بهداشت عمومی را جدی گرفته است. در حالی که ترامپ هیچ دستوری را جدی نمی‌گیرد. دولت بایدن برای ایجاد اعتماد و ساخت واکسن تلاش خواهد کرد.»

ارزش‌ها و شخصیت فردی
این روزنامه برای این‌که‌ نشان دهد مساله برای هیئت تحریریه شخصی نیست و به چیزهایی فراتر از قدرت و کاخ سفید فکر می‌کند به مساله‌ای مهم‌تر پرداخته و نگرانی خود از آینده دموکراسی در آمریکا با انتخاب ترامپ را اظهار داشته است. این روزنامه در ادامه این مطلب نوشته:‌ «اصلا پنهان نیست که هیئت تحریریه نه تنها در مورد رویکرد ترامپ به ویروس کرونا، بلکه در موضوعات اساسی‌تر، یعنی مراقبت‌های بهداشتی و تغییرات آب و هوایی تا مهاجرت و تجارت با ترامپ مخالف است. اما اختلافات سیاسی، دلیل حمایت ما از یک کاندیدا  نیست.  زیرا دیدگاه‌های متنوع، حتی آن‌هایی که به نظر ما اشتباه است،  جزء اصلی سیاست آمریکا و اتفاقا باعث خوشحالی است.  اگر این یک انتخاب بین دو کاندیدای مهم حزبی با عقاید مخالف بود، ما وارد پروسه انتخاب نمی‌شدیم. رای‌دهندگان مختلف، نگرانی‌های مختلفی دارند. اما ما عقیده داریم این یک انتخابات عادی در یک زمان عادی نیست. مساله شخصیت، صلاحیت و اعتبار در انتخابات است. با توجه به امتناع ترامپ از تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت (در صورتی که شکست بخورد)، آینده دموکراسی آمریکا نیز در خطر است.

بسیاری از رسانه‌های مخالف ترامپ به زیر پا گذاشتن ارزش‌های آمریکایی توسط او اشاره می‌کنند
بسیاری از رسانه‌های مخالف ترامپ به زیر پا گذاشتن ارزش‌های آمریکایی توسط او اشاره می‌کنند

برای نزدیک به چهار دهه، هیئت تحریریه برای برخی از ارزشهای اصلی ایستاده است.  حقیقت، پاسخگویی، مدنیت در گفتمان عمومی، مخالفت با نژادپرستی، راه حل‌های مشترک برای مشکلات کشور و حمایت قاطع از حقوق متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا (ممنوعیت یک دین به عنوان دین رسمی، آزادی اعتقاد به ادیان، آزادی بیان،  حق تجمع صلح آمیز، حق شکایت به منظور جبران خسارت). اینها مسائل حزبی نیستند، یا حداقل نباید باشند.  دونالد ترامپ هر یک از این اصول را زیر پا گذاشته و بیش از 20،000 دروغ یا حرف گمراه‌کننده گفته است. او بی‌امان مطبوعات آزاد را مورد حمله قرار می‌دهد.  فعالیت سیاسی تقریبا نیم قرن بایدن نشان می‌دهد که وی به این ارزش‌ها احترام بسیار بیشتری خواهد گذاشت. نامزد حزب دموکرات در سخنرانی اخیر خود در گتیسبرگ (پنسیلوانیا) گفته باید روحیه دو حزبی و روح کار کردن با یکدیگر را در این کشور احیا کنیم.»

بایدن پادزهر ترامپ

روزنامه یواس‌ای تودی در ادامه این مقاله به تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی بایدن و ترامپ پرداخته و نوشته:‌ «بایدن پادزهر شایسته‌ای برای خودشیفتگی بی حدومرز و هرج‌ومرج‌طلبی ترامپ است. او همسر و دختر یک ساله‌اش را در یک تصادف رانندگی و پسرش را در اثر سرطان مغز از دست داده است.  آیا تصور می‌کنید جو بایدن تلاش می‌کند به یک رهبر خارجی برای آلوده کردن حریف سیاسی‌اش فشار بیاورد؟  ‌

این روزنامه با اشاره به فشار ترامپ برای به دست آوردن مدرکی علیه جو بایدن نوشته او به این کار دست نخواهد زد
ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود پرونده مربوط به «جو بایدن» در اوکراین را پیگیری کند.

البته همه سیاستمداران ایراداتی دارند و بایدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. او مخالف جنگ اول خلیج فارس در 1991 برای اخراج نیروهای صدام حسین از کویت بود. از جنگ سال 2003 علیه عراق حمایت کرد. او همچنین گاف‌های زیادی می‌دهد. اما او دارای ریشه‌های کارگری است و رویای آمریکایی را درک می‌کند. او اهرم‌های قدرت و نحوه استفاده از آن‌ها را می‌داند. وی دارای سابقه در موضوعاتی مانند مراقبت‌های بهداشتی، عدالت نژادی و محیط زیست است. او از دانش و شخصیت لازم برای شروع اصلاح چهره مخدوش شده آمریکا در سراسر جهان برخوردار است.»

به بایدن کمک کنید ایالات متحده را از این باتلاق بیرون بیاورد

یکی از نگرانی‌ها در آمریکا این است که بایدن به شکل سوسیالیستی کشور را اداره کند. این‌که اساسا چرا این موضوع نگران کننده است، ‌خیلی موضوع بحث نیست اما معمولا جمهوری‌خواهان تیم نزدیک به اوباما را متهم به این موضوع می‌کنند. اما روزنامه یواس‌ای تودی در مقاله خود این موضوع را بی‌اساس دانسته تا آخرین حامیان مردد ترامپ را بر سر این موضوع قانع کند. این روزنامه نوشته:‌ «شاید شما هم از جمهوری‌خواهان شنیده باشید که سعی می‌کنند بایدن را یک عروسک در دست رادیکالهای افراطی چپ نشان دهند. اما واقعیت این است که او توانسته در انتخابات مقدماتی دموکراتها در برابر ایده‌های مترقی اما غیرقابل قبول مانند "مدیکر برای همه (یک برنامه ملی بیمه اجتماعی که دسترسی بیمه درمانی را برای آمریکاییان بالای ۶۵ سال و افراد جوان‌تر دارای ناتوانی و نیز افراد دارای مشکل دیالیز تضمین می‌کند)‌" مقاومت کند.  

هیئت تحریریه یواس‌ای تودی از مردم آمریکا خواسته ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند
هیئت تحریریه یواس‌ای تودی از مردم آمریکا خواسته ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند

بایدن برای ترمیم جنازه‌ای که ترامپ از دولت ساخته،  از موقعیت خوبی برخوردار است. او به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت اوباما، نقش اصلی را در آخرین بهبود اقتصادی ایفا کرد و برای انجام دوباره این کار آماده است. این مقاله سپس به صحبت‌هایی مبنی بر رشد اقتصادی در دوره ترامپ پرداخته و با بی اساس دانستن آن‌ها گفته: «حتی قبل از کرونا، ترامپ در زمینه ایجاد اشتغال، بورس و رشد اقتصادی بهتر از دولت اوباما-بایدن نبوده است. قول وی برای پرداخت بدهی ملی (نوعی از قرض که توسط دولت مرکزی گرفته شده است)  در مدت هشت سال را به خاطر دارید؟ اکنون بیش از 7 تریلیون دلار بیشتر از چهار سال پیش شده است.  بایدن می‌داند که روند بهبودی، قبل از هر چیز به یک پاسخ ملی به کرونا نیاز دارد. بحرانی که زندگی آمریکاییها را نابود و بخش‌های بزرگی از اقتصاد را متلاشی کرده است.  این لحظه خارق‌العاده در تاریخ ما نیاز به پاسخی خارق‌العاده دارد. جو بایدن با برنامه‌های خود، انتخاب پرسنل، تجربیات و انسانیتش می تواند به بیرون راندن ایالات متحده از این باتلاق بی‌انجامد و رای شما به تحقق آن کمک خواهد کرد.»

کد خبر: 1068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =