اعلام مجدد آمادگی واشنگتن برای مذاکره با تهران

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا با اعلام موضع کشورش پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تاکید کرد آمریکا خواهان در پیش گرفتن دیپلماسی با تهران است و منتظر پیشنهادی سازنده از سوی ایران است. پیش‌تر وزیرخارجه ایران تاکید کرده بود به‌زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خود را برای برجام ارائه خواهیم کرد. همزمان با این تحولات وزیرخارجه روسیه از تهران و واشنگتن خواسته برای احیای برجام گام‌های همزمان بردارند.

به گزارش آتیه آنلاین پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا کنفرانس خبری «ند پرایس» سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور را منتشر کرده و نوشت که او در پاسخ به این سوال که نظرش درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران غنی‌سازی اورانیوم با مجموعه سوم سانتریفیوژهای پیشرفته را در نطنز آغاز کرده است، چیست گفت: «ما در این باره گفته‌ایم که صبر ما نامحدود نیست و صبرمان به‌خاطر ماهیت این چالش نمی‌تواند نامحدود باشد. به‌خاطر ماهیت این چالش است که هر روزی که می‌گذرد و به آن پرداخته نمی‌شود، نگرانی‌مان افزایش می‌یابد.»

ابراز نگرانی دولت آمریکا درباره احتمال وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران درحالی مطرح می‌شود که طبق فتوای مقام معظم رهبری ایران، تولید، نگهداری و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای حرام است و مقامات ایران بر این اساس تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران صرفا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا علاوه بر این درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما درباره اقداماتی که ایران در دو سال گذشته در فاصله گرفتن از توافق هسته‌ای انجام داده است، صحبت کرده‌ایم. طبعا، این اقدامات نگران‌کننده هستند.

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در توییتی مدعی شد که امروز ۱۴ سال از ''دزدیده شدن باب لوینسون در ایران'' می‌گذرد. او گفته: «من افتخار صحبت با خانواده باب را داشتم و قول دادم که ایران را برای گرفتن پاسخ‌هایی که لایق‌شان هستند و آزادی تمام آمریکایی‌هایی که ناعادلانه در ایران حبس شده‌اند، تحت فشار قرار دهم.»

دولت جدید آمریکا، تلاش دارد در عین دعوت ایران به مذاکره، فشارهای معمول بر کشورمان را کم نکند و در زمینه های دیگر، همچنان ایران را زیر فشار نکه دارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه ایران روز یکشنبه درباره تصمیم ایران برای عدم مشارکت در مذاکراتی در چارچوب گروه ۱+۵، به میزبانی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند. هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات‌متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه‌تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز هفته گذشته در مورد برجام و مذاکرات هسته‌ای در صفحه توییتر خود اعلام کرد: «به‌زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد؛ البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک. تعهد-اقدام- جلسه.»

توصیه کیسینجر به بایدن: مثل ترامپ رفتار کن!
اخیرا هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز ترامپ را با نیکسون مقایسه کرده است البته از موضعی متفاوت، کسینجر سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ ستوده است و به جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا توصیه کرده که راه ترامپ را ادامه دهد.

او که پیش از این در دوران ریاست جمهوری ترامپ، از منتقدین سیاست خارجی او بود، حالا در چرخشی عجیب گفته دولت ترامپ موفق شد ائتلافی بین اسراییل و دیگر کشورهای عربی منطقه علیه ایران تشکیل دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. کیسینجر هشدار داد نباید آمریکا متحدان سنتی خود در منطقه را تنها بگذارد و در دقایق آخر به آنها خیانت کند. او این اصل را از اساسی‌ترین اصول سیاست خارجی دولت نیکسون و در قالب دیپلماسی آمریکایی توصیف کرد. 

البته بیان چنین سخنانی از وزیر خارجه اسبق آمریکا چندان عجیب نیست او توهم و ترسی عجیب نسبت به قدرت ایران دارد و پیش از این نیز پیش‌بینی‌های غلط در مورد ایران کرده است.

 کیسینجر  که سمت مشاوره در دستگاه سیاست خارجی آمریکا داشت و توسط ترامپ اخراج شد، چند سال پیش در مقاله ای با عنوان «هرج و مرج و نظم در جهان در حال تغییر» درباره نقش آینده ایران در خاورمیانه به رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داد و مدعی شد که در صورت شکست داعش ایران نباید جای خالی این گروه را در سرزمین‌های آزاد شده پرکند. او با اشاره به آزادی مناطق شمالی عراق و پیشروی ارتش سوریه به سمت مناطق تحت تصرف داعش نوشت در چنین شرایطی "ایران نباید به یک امپراتوری در خاورمیانه تبدیل شود."

کد خبر: 10621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =