ماجراجویی در آسمان خاورمیانه

گشت‌زنی مشترک آمریکا با اسرائیل، عربستان و قطر در آسمان خاورمیانه نوید دهنده ماجراجویی و شیطنت‍هایی است که تیم بایدن با بهره‌گیری از رسانه‌ها به دنبال بزرگنمایی آن هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فرماندهی مرکزی آمریکا روز گذشته (یکشنبه) با صدور بیانه‌ای مدعی شد که دو بمب افکن بی ۵۲ ارتش این کشور با اسکورت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و قطر در آسمان خاورمیانه گشت‌زنی کرده و هدف از اجرای چنین عملیاتی، اطمینان بخشیدن به متحدان واشنگتن در منطقه بوده است.

این در حالی است که خبرگزاری آر.تی روسیه با انتشار گزارشی نوشت، به دنبال عملیات گشت‌زنی گروه پروازی جنگده‌های آمریکایی و اسرائیلی، فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گشت‌زنی با هدف «بازدارندگی دشمن و اطمینان بخشی به هم‌پیمانان و شرکا با تعهد ارتش آمریکا به حفظ امنیت منطقه» انجام شده است. فرماندهی آمریکا اشاره کرد که هواپیماهای وابسته به دولت‌های شریک از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر این دو بمب‌افکن و نیز جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا را در این گشت‌زنی همراهی کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده است، این گشت‌زنی چهارمین حضور بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در منطقه از ابتدای سال جاری میلادی است.

راه طول و دراز

از طرفی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این اقدام مشترک غربی-عبری-عربی خاطرنشان کرد، ناظران هوانوردی آمریکایی و انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که دو بمب افکن استراتژیک بی-۵۲ که قادر به حمل بمب هسته‌ای هستند، یکشنبه پروازی بدون توقف از ایالات متحده به خاورمیانه انجام دادند و سپس بازگشتند. گزارش شده است که این ماموریت به وضوح نشان دهنده نمایش قدرت در منطقه خلیج فارس بوده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده، دو فروند بمب افکن استراتژیک بی-۵۲ از پایگاه هوایی مینوت (واقع در ایالت داکوتای شمالی) پروازی را بر فراز اقیانوس اطلس انجام داده و با گذر از جبل الطارق، دریای مدیترانه، اسرائیل، اردن و عربستان سعودی در خلیج فارس وارد آسمان منطقه خاورمیانه شدند و پس از گشت‌زنی به مقر خود بازگشتند.

در همین راستا شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی با اشاره به بیانیه پنتاگون تاکید کرد، هدف دیگر این گشت‌زنی هواییِ دوربرد «بازدارندگی در مقابل ایران» بوده است. این شبکه خبری با اشاره به عدم وجود روابط دیپلماتیک میان تل‌آویو با ریاض و دوحه خاطرنشان کرد که همراهی جنگنده‌های اسرائیلی با سعودی‌ها و قطری‌ها در حالی که تل‌آویو با این دو کشور روابط دیپلماتیک ندارد، حائز اهمیت و قابل تأمل بوده است.

توجه داشته باشید که نیروی هوایی ایالات متحده به طور معمول هواپیماها و نیروهای جمعی این فرماندهی در داخل و خارج از منطقه خاورمیانه را برای تأمین نیازهای مأموریتی و آموزشی با شرکای منطقه‌ای بکار می‌گیرد و این چهارمین مأموریت دوربرد بی ۵۲ های آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی در منطقه به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که اولین مأموریت مشترک آمریکا و کشورهای مذکور، اواخر ماه ژانویه صورت گرفت.

این پرواز گشت‌زنی بی ۵۲ های آمریکایی چند روز بعد از حمله موشکی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق انجام شده است. در این میان ارتش رژِیم صهیونیستی با انتشار تصویری از یکی از بی ۵۲ ها به همراه ۴ جنگنده اف۱۶ در توییتر مدعی شد که این پرواز بخشی از همکاری مشترک استراتژیک با نیروهای آمریکایی است که برای حفظ امنیت حریم هوایی اسرائیل و خاورمیانه صورت گرفت.

اقدامات تنش‌زا از سوی مثلث عبری-عربی-غربی در شرایطی در دستور کار قرار گرفته است که خاورمیانه روزهای پرالتهابی را پشت سر میگذارد. برخی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه با اشاره به وضعیت منطقه غرب آسیا و به خصوص عراق به عنوان مرکز ثقل استقرار سنتکام، معتقدند که به گفته مقامهای عراقی در هفته‌های اخیر، تحرک داعش و عملیات ایذایی تروریست‌ها در مناطق درگیرِ عراق، شدت یافته است. اقدامی که با برنامه‌ریزی و پشتیبانی مادی و اطلاعاتی آمریکایی‌ها انجام شده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل امنیتی اگر ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا توانایی اقدام و تقابل را در خود دارد بهتر است به جای رجز خوانی بیهوده به وظیفه اصلی خود یعنی مبارزه با تروریسم تکفیری بپردازد.

مشتعل کردن بشکه باروت

در روزهایی که تیتر یک رسانه‌های جهان به اقدامات مشترک واشنگتن و تل‌آویو و همچنین حضور ریاض و دوحه به عنوان شرکا ی آنها اختصاص یافته، برخی از ناظران مسائل بین‌الملل بر این باورند که ائتلاف غربی-عربی-عبری به دنبال تقویت سازمان رزم تروریست‌های تکفیری در منطقه و در نهایت خلق بحران فراگیر برای چندمین بار متوالی در شامات و منطقه خاورمیانه هستند.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان امنیتی عراقی از جمله نمایندگان پارلمان این کشور از طیف‌ها و گروه‌های گوناگون سیاسی، بر این باورند که فعالیت تروریست‌ها در روزها و هفته‌های اخیر با چراغ سبز کاخ سفید افزایش چشمگیری داشته و حمایت‌ آمریکایی‌ها از گروه‌هایی مانند داعش در این کشور با هدف امتیازگیری از دولت و توجیه اشغالگری خود در عراق صورت می‌گیرد.

در همین رابطه، یکی از نمایندگان مجلس عراق از ائتلاف الفتح می‌گوید اسناد تازه نشان می‌دهد که حضور و اجتماع تروریست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها در مناطق مرزی عراق و سوریه افزایش یافته است. این مسئله بدان معنی است که ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، خود به عنوان منشاء اصلی و عامل محرک در رشد، حیات و تکثیر این پدیده در جهان عمل میکند. حالا که بستر شکل‌گیری پدیده‌ای به نام تکفیری‌ها در منطقه غرب آسیا تعیین شده، ائتلاف غربی به رهبری آمریکا با هدف تقابل و تحمیل هزینه به بازوهای مقاومت در منطقه که در نهایت با هدف  مدیریت و کانالیزه کردن ایران در دستور کار قرار گرفته است، به عنوان لجستیک و پشتیبان چنین ساختاری عمل میکند.

در این خصوص برخی از کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند اقداماتی از قبیل گشت مشترک هوایی، تنها اقدامی علنی برای انحراف اذهان عمومی و مقامات کشورهای مختلف صورت گرفته است.  آنچه مدنظر غرب و ائتلاف نانوشته عبری-عربی بوده و خواهد بود، ایجاد هزینه و تقابل آن هم به شکل نیابتی در منطقه است که به نظر می‌آید تیم سیاسی – امنیتی بایدن در صدد است تااین موضوع را به نوعی بر اساس گفتمان خود با مراهی و پوشش رسانه‌های خود به نمایش بگذارند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 10401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =