به پزشکان متخصص بیشتری نیاز داریم

بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی تأمین‌اجتماعی زاهدان، تنها بیمارستان ملکی سازمان در سطح این شهرستان است. این سازه در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۷ هزار مترمربع در مهرماه سال ۱۳۷۵ احداث شد و از همان ابتدا تا به امروز در بخش‌های مختلف، خدمات متنوع و متعدد درمانی سرپایی و بستری را ارائه می‌کند.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، استان سیستان و بلوچستان با حدود ۱۸۰ هزار کیلومترمربع مساحت، قریب به ۱۱ درصد از وسعت کشور ما را به خود اختصاص داده است. نام پیشین مرکز این استان «دزدآب» بود که بعدها به «زاهدان» تغییر یافت. این شهر از سمت شمال به شهرستان زابل، از سمت جنوب به شهرستان خاش، از سمت شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب به شهرستان فهرج منتهی می‌شود. آب و هوای زاهدان در بیشتر روزهای سال گرم و خشک است و به جهت مرزی بودن، از موقعیت استراتژیک جغرافیایی و تجاری و نظامی و شرایط خاصی برخوردار است. حلوای خرمایی چنگال، حلوای شکری بلوچی، تاس آپی، ترونچه (تنورچه) تباهک و بریانی بخشی از خوراکی‌های محلی این شهر هستند و از کتابخانه عمومی کامبوزیا، مجتمع تفریحی براسان، مجتمع سنتی شبستان، بوستان فرهنگیان و سینما اشراق می‌توان به عنوان بخشی از مراکز فرهنگی، تاریخی و تفریحی این شهر نام برد.
بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی تأمین‌اجتماعی زاهدان، تنها بیمارستان ملکی سازمان در سطح این شهرستان است. این سازه در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۷ هزار مترمربع در مهرماه سال ۱۳۷۵ احداث شد و از همان ابتدا تا به امروز در بخش‌های مختلف، خدمات متنوع و متعدد درمانی سرپایی و بستری را ارائه می‌کند. خبرنگار ما در گفت‌وگوهایی جداگانه با رئیس، مسئول پذیرش و تنی چند از بیماران مراجعه‌کننده به این بیمارستان، بخشی از چالش‌های پیش روی آنها را شناسایی، واکاوی و مطرح کرده است.
 
کمبود پزشک متخصص و فوق‌تخصص 

خانمی ‌۲۸ ساله که علت مراجعه خود به بیمارستان را ویزیت متخصص زنان مطرح می‌کند، در پاسخ به سطح رضایتمندی خود از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی می‌گوید: «خدمات‌رسانی تقریبا مناسب است. البته ویزیت روزانه پزشکان در این بیمارستان محدود و کمبود بعضی از متخصصان و محدودیت مراکز انجام سونوگرافی، چالش‌های جدی درمانی پیش روی مردم این شهر است.» وی ادامه داد: «این بیمارستان با کمبود امکانات و بخش‌هایی از قبیل آندوسکوپی، کولونوسکوپی و آنژیوگرافی و دیالیز نیز مواجه است.»
این مراجعه‌کننده افزایش خدمات فوق‌تخصصی به‌ویژه فوق‌تخصصی غدد، ریه، روماتولوژی، گوارش، نفرولوژی، اعصاب، اطفال و... را عمده‌ترین درخواست بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در این شهر می‌داند.
 
خدمات فوق‌تخصصی؛ مطالبه مردمی 
مردی میانسال که برای ویزیت دکتر متخصص به بیمارستان مراجعه کرده با ابراز رضایت از خدمات درمانی مطلوب تأمین‌اجتماعی می‌گوید: «اگرچه از خدمات درمانی این بیمارستان رضایت کاملی دارم، اما نباید از برخی کمبودها و ضعف‌های آن نیز چشم‌پوشی کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «علاوه بر اینکه مردم در دریافت نوبت از اغلب پزشکان این بیمارستان مشکل دارند، بیمارستان با کمبود جدی در زمینه تخصص گوش و حلق و بینی مواجه است و ضرورت ارائه خدمات فوق‌تخصصی از جمله آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و جراحی قلب و عروق که از درخواست‌های بیمه‌شدگان زاهدانی است، در این بیمارستان ملموس و غیرقابل انکار است.»
 
مشکل در نوبت‌دهی ویزیت پزشکان 
خانمی ‌۵۸ ساله که برای انجام آزمایش به این مرکز درمانی مراجعه کرده با متانت ضمن ابراز رضایت از خدمات درمانی بیمارستان، اما از سختی نوبت‌دهی پزشکان بیمارستان نیز شکایت می‌کند و می‌گوید: «بیمارستان امکانات و بخش‌های مجهزی دارد؛ اما کافی نیست.» وی عدم وجود دستگاه (ام. آر. آی) را یکی از نقاط ضعف این بیمارستان مطرح و اضافه می‌کند: «باید ضمن تقویت بخش‌های تخصصی موجود، بخش‌های سوختگی و دیگر بخش‌های فوق‌تخصصی در این بیمارستان ایجاد شود.»
 
کاهش ۴۳ درصدی مراجعات به بیمارستان 
کامران بهادرزهی با ۲۴ سال سابقه فعالیتی در سازمان تأمین‌اجتماعی که هم‌اکنون مسئولیت مدارک پزشکی و پذیرش بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاهدان را عهده‌دار است با اشاره به شیوه‌های نوبت‌دهی این بیمارستان می‌گوید: «نوبت‌دهی به روش‌های تلفنی، از طریق پیامک با کد دستوری (USSD)، اینترنتی و حضوری است. میانگین روزانه ویزیت و ارائه خدمات درمانی سرپایی در سال ۹۸ حدود هزار و ۱۲۹ مورد و در سال ۹۹ حدود ۴۹۱ مورد (۴۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل) با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش مراجعات ناشی از آن بوده است.» وی به بیشترین و کمترین تعداد پذیرش بیماران روزانه و ماهانه در بخش‌های مختلف بیمارستان اشاره و اضافه می‌کند: «بیشترین تعداد بستری روزانه در بخش زنان جهت انجام زایمان، سزارین و کمترین تعداد مربوط به تخصص چشم (کمتر از یک پذیرش در روز) است.»
 
سقف روزانه نوبت‌دهی محدود است
بهادرزهی در پاسخ به علل بروز برخی نارضایتی مراجعان به بیمارستان می‌گوید: «اولین مشکل مربوط به عدم دریافت شماره و نوبت‌دهی است. روش‌های موجود اگرچه متنوع هستند اما به دلیل بالا بودن آمار متقاضیان، برای ویزیت روزانه هر پزشک سقفی تعیین می‌شود و به محض تکمیل آن، نوبتی وجود ندارد و همیشه برخی پشت نوبت می‌مانند. مشکل دوم مربوط به کمبود بعضی تخصص‌ها و خدماتی نظیر سونوگرافی است که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده و در حوزه ارائه خدمات به سالمندان نیز باید اقدامات درمانی اساسی عملیاتی شود.»
 
بیمارستانی با ۱۶۱ تخت فعال 
نورالله‌ هاشم‌زهی رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاهدان با اشاره به ضریب بالای اشغال تخت و مراجعان فراوان بیمارستان می‌گوید: «در حال حاضر این مرکز درمانی دارای ۱۶۱ تخت فعال است. همچنین بخش‌های بستری بیمارستان شامل اورژانس، ارتوپدی، ارولوژی، داخلی، جراحی عمومی، چشم، جراحی زنان، اطفال، (NICU) و نوزادان، (CCU)، (ICU) و زایشگاه است.» وی در معرفی بخش‌های سرپایی بیمارستان اضافه می‌کند: «کلینیک‌های تخصصی، کلینیک دندانپزشکی، کلینیک مامایی، خدمات سنگ‌شکن، آزمایشگاه و طب انتقال خون، رادیولوژی، فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی نوزاد، واکسیناسیون نوزاد، سونوگرافی، ماموگرافی، سی‌تی‌اسکن، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی، EEG (نوار مغزی)، فلوروسکوپی، اسپیرومتری و داروخانه از بخش‌های سرپایی هستند که روزانه به بیماران سرویس می‌دهند.
هاشم‌زهی ادامه می‌دهد: «مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، تغذیه، کنترل عفونت، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، دفتر پرستاری، دفتر بهبود کیفیت، مدیریت پسماند، مدیریت اطلاعات سلامت، فناوری ‌اطلاعات، آمار، تدارکات، مهندسی پزشکی، تأسیسات مرکزی، انبارمرکزی، انبار دارویی، نقلیه، نگهبانی، مرکز تلفن، کتابخانه و رختشویخانه واحدهای پشتیبانی بیمارستان هستند.»
وی با ابراز خرسندی از موفقیت‌های بیمارستان در کسب عناوین ممتاز ارزشیابی عنوان می‌کند: «این بیمارستان موفق به کسب نشان درجه یک در ارزشیابی اعتباربخشی و همچنین به عنوان بیمارستان دوستدار کودک انتخاب شده است.»
 
پذیرش و بستری بیماران کرونایی 
وی در خصوص میزان پذیرش و ویزیت بیماران در بخش‌های مختلف در سال جاری می‌گوید: «از ابتدای سال جاری با توجه به راه‌اندازی بخش بستری بیماران کرونایی تعداد ۳۷۶ نفر با علائم مشکوک تا ابتدای شهریور سال جاری پذیرش و از این تعداد ۱۶۰ نفر نیز بستری شده‌اند. در بخش اورژانس نیز تعداد پذیرش ماهیانه به طور متوسط ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در تمام سطوح بود و در حال حاضر پذیرش روزانه بیماران بستری حدود ۳۲ مورد و مراجعات سرپایی حدود ۶۱۰ مورد است.»
هاشم‌زهی در پاسخ به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر روند و گستره فعالیت‌های بیمارستان تأکید می‌کند: «شیوع کرونا باعث شد تمامی ‌اعمال جراحی الکتیو در بیمارستان به طور مقطعی کنسل انجام نشود. همچنین تعداد مراجعه سرپایی به حدود ۴۳ درصد کاهش یابد. ما در بخش‌های بستری در میانگین بستری روزانه در سال گذشته حدود هزار و ۱۲۹ مورد و در سال جاری با ۶۱۰ مورد بیمار، با کاهش ۳۸ درصدی همراه بوده ایم.»
وی با تأکید بر نقش ارجاع داخلی در ساماندهی و کاهش مراجعات غیرضروری به متخصصان می‌گوید: «ارجاع داخلی تا حدودی از تعداد نوبت‌دهی ویزیت روزانه پزشک متخصص می‌کاهد و از سوی دیگر بیمار را برای گرفتن نوبت از پزشک متخصص بی‌نیاز می‌کند.»  هاشم‌زهی با اشاره به مزایای نسخه الکترونیک در کاهش تداخلات دارویی گفت: «الکترونیکی شدن نسخه تجویز شده، دوز و روش مصرف داروها را با دقت بالا و به دور از تداخل برای پزشکان فراهم کرده  است. کاهش خطای تحویل دارو به بیمار، نسخه‌پیچی به صورت دقیق‌تر و تسریع زمان دریافت دارو نیز از ثمرات حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از نسخه الکترونیکی است.» رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاهدان با اشاره به اجرایی شدن طرح هتلینگ بیمارستانی در این مرکز می‌گوید: «اگرچه در چهار محور تجهیزات، امکانات رفاهی، بهداشت و تغذیه و همچنین ساختمان اقدامات نسبتاً مطلوبی در راستای ارائه خدمات هتلینگ بیمارستانی صورت گرفته، اما کافی نیست و در صورت تخصیص بودجه مجدد می‌توان اقدامات ارزشمندتر و مفیدتری در آینده ارائه کرد.»

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 1013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =