از تعداد بیمه‌پردازان صیاد کاسته شده است

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش «پره» انجام می شود، به این صورت که تورهایی با ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر و به طول هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم‌دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) انداخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه‌های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‌شود. سر صیاد، فوکاپوش (صیادان با چکمه‌های بلند)، تورریز، چینت‌چی (مرمت‌کار تور)، قایقران و تراکتوران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، صیادی در کنار کشاورزی و دامپروری یکی از مشاغل اصلی مردم ساحل‌نشین گلستان محسوب می‌شود. با این وجود، در سال‌های اخیر مشکلاتی همچون پسروی آب دریای خزر، کاهش ذخایر آبزیان، آلودگی آب دریا و فعالیت صیادان غیرمجاز سبب شده تا معیشت صیادان گلستانی با مشکل مواجه و این شغل برای آنها مقرون ‌به‌صرفه نباشد. علاوه بر این مشکلات، صیادان از عدم امنیت شغلی خود نیز رنج می‌برند. از آنجایی که صیادان تنها در شش ماه از سال مشغول به فعالیت هستند و در شش ماه دیگر عملأ هیچگونه فعالیتی ندارند، پرداخت کامل حق بیمه برای آنها بسیار مشکل است. به گفته صیادان، پرداخت حق بیمه حتی در فصل صید نیز برای آنها بسیار گران تمام می‌شود؛ چراکه درآمد حاصل از صید بیشتر اوقات برابر با پرداخت نرخ حق بیمه برای آنهاست.  

عاشور محمد قربان‌پور، رئیس شعبه تأمین‌اجتماعی بندرترکمن در گفت‌وگو با «آتیه‌نو» در این ارتباط گفت: «عمده مسائل مربوط به ماهیگیری استان گلستان در بندرترکمن است؛ جایی که ۲۱ کارگاه شرکت تعاونی تحت عنوان «پره» مشغول به فعالیت هستند. طی سال‌های گذشته بالای هزار و ۵۰۰ نفر در این شرکت‌ها بیمه‌پرداز بوده‌اند که به دلیل نبود صید و شرایط بد اقتصادی منطقه از این تعداد کمتر از ۴۰۰ نفر به صورت متناوب طی سال‌های اخیر حق بیمه پرداخت نکرده‌اند، به طوری که در فروردین‌ماه سال جاری تنها حدود ۵۰ نفر حق بیمه پرداخت کرده بودند. ضمناً شرکت تعاونی ماهیگیران خاویاری نیز جزو شرکت‌هایی است که به صورت پیمانکاری و با عقد قرارداد فعالیت می‌کنند.» قربانپور ادامه داد: «در شغل صیادی به دلیل اینکه ارتباط مزدبگیری میان کارفرما و کارگر وجود ندارد و همگی اعضاء به صورت سهم‌بر فعالیت می‌کنند، لذا این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.» 

رئیس شعبه تأمین‌اجتماعی شهرستان بندرترکمن تصریح کرد: «فعالیت صیادان به صورت فصلی است؛ بدین‌گونه که از اواسط مهرماه آغاز و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه پیدا می‌کند. حق بیمه ‌این افراد ۲۷ درصد است و مشمول بیمه بیکاری هم نیست.» قربان‌پور تشریح کرد: «بالا بودن نرخ حق بیمه و از طرفی شرایط بد اقتصادی صیادان سبب شد تا بسیاری از این افراد نتوانند حق بیمه‌شان را به صورت مرتب پرداخت کنند و این موضوع خود سبب سخت شدن شرایط کار و زندگی برای آنها شده است.»

وی عنوان کرد: «بیمه صیادان نیاز به پیگیری جدی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ دارد. متأسفانه ما شاهد اتفاقاتی نظیر برخورد قایق‌های موتوری با یکدیگر بودیم که بیمه نبودن آنها - که برخی سرپرست خانواده نیز بودند- سبب شد تا خانواده‌ آنها پس از فوت‌شان روزهای سختی را بگذرانند.»

رئیس شعبه تأمین‌اجتماعی بندرترکمن خاطرنشان کرد: «طی پیگیری‌هایی که توسط نمایندگان مجلس در سال ۹۵ انجام شد، تعداد ۴ هزار و ۳۱۰ نفر از صیادان استان‌های مازندران و گیلان نتایج مطلوبی جهت استفاده از تسهیلات هدفمندسازی یارانه‌ای بیمه صیادان دریافت کردند که اگر این تسهیلات شامل صیادان استان گلستان نیز شود، بخشی از مشکلات آنان را مرتفع خواهد کرد.»

کد خبر: 1004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =