تحریم‌کننده هوشمند پشت میز ایران

«جو بایدن»، «ریچارد نفیو»، نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» را به عنوان معاون «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران منصوب کرد. او به عنوان معمار تحریم‌های ایران شناخته می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، روز از پی روز، دولت های ایران و ایالات متحده پالس های متفاوتی به هم می دهند. پالس هایی که به طرف مقابل نشان دهد، دستش در حوزه مذاکره تا چه حد باز است و چه مقدار توانایی دارد. آخرین آنها امروز توسط بایدن در وزارت خارجه به کار گرفته شد. ریچارد نفیو که پژوهش‌گر ارشد مرکز سیاست‌گذاری انرژی جهانی است، به عنوان کارشناس ارشد تحریم در تیم مذاکره‌کننده دولت «باراک اوباما» در توافق هسته‌ای حضور داشت، حالا به عنوان معاون رابرت مالی، مسئول میز ایران منصوب شده است. 

او که نویسنده کتاب معروف «هنر تحریم‌ها» است، قرار است در سمت معاونت رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران انجام وظیفه کند. ریچارد نفیو، مذاکره‌کننده پیشین ایالات متحده آمریکا با ایران، محقق ارشد در دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز است. کتاب «هنر تحریم‌ها»ی آقای نفیو به فارسی ترجمه شده و از او با عنوان «معمار تحریم‌های ایران» یاد می‌کنند. نفیو بعد از فارغ‌التحصیلی طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، در وزارت انرژی مشغول به کار شد. کمی بعد در سال ۲۰۰۴ وی در شرایط برچیده شدن برنامهٔ تسلیحات هسته‌ای لیبی، به‌عنوان دستیار ویژه برای سیاست منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خدمت کرد. وی در سیاست‌گذاری برای منافع ایالات متحده در رابطه با ایران، کره شمالی، هند شرکت داشته است. او معتقد است تحریم‌ها نباید به عنوان یک ابزار اصلی در حوزه سیاست خارجی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد و تنها در صورتی می تواند مفید باشد که بخشی از یک سیاست خارجی و با یک استراتژی کامل و آن هم با در نظر قرار گرفتن جنبه‌های دیپلماسی، همکاری بین‌المللی و تقویت فشار باشد.

او پیش از پیروزی بایدن گفته بود: «از نظر قانون رئیس‌جمهور آینده آمریکا می‌تواند تصمیمات و اقدامات ترامپ را خنثی کند. مشکلی که پیش می‌آید این است که برخی تحریم‌ها، در قالب تحریم علیه تروریسم وضع می‌شود و همین مسأله رفع آنها را در آینده پیچیده‌تر می‌کند.»

خبر انتصاب ریچارد نفیو به عنوان معاون رابرت مالی با واکنش منفی «احمد نادری»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده است. این نماینده مجلس در پیامی توییتری نوشته که سیاست دولت بایدن در قبال ایران می‌تواند با سیاست جمهوری‌خواهان هم‌سو باشد. 

او پیش از این در مصاحبه ای انتقادی نسبت به سیاست های ترامپ علیه ایران داشت گفته بود: «آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بدون در نظر گرفتن مخالفت‌های بین‌المللی، در حال اعمال آشکار تحریم‌ها علیه ایران است؛ بنابراین، شرکت‌ها و بانک‌ها از ترس مجازات‌هایی که آمریکا برای آنها ( در صورت معامله با ایران) در نظر گرفته است، از انجام تجارت با ایران خودداری می‌کنند. این یک موضوع مسلم است. پس در حقیقت، تجارت بشردوستانه (دارو و اقلام پزشکی) تحت تحریم قرار نگرفته است! با این حال از آنجا که بانک‌ها وکانال‌های اعتباری مورد نیاز برای شرکت‌ها در چنین مبادله‌ای وجود ندارد، مشارکت آنها در مبادلات بشردوستانه با ایران دشوار است.»

«ریچارد نفیو» که به ‌مدت ۱۰ سال مسئول امور ایران در کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ آمریکا بوده و طراح اصلی تحریم‌های اخیر ایران هم هست در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» می‌گوید آنچه می‌تواند باعث شکست تحریم‌ها شود، میزان استقامت کشورهای هدف در برابر تحریم خواهد بود. نفیو که در زمینه سنجش اثربخشی تحریم‌ها بر کشورهای مختلف کار تحقیقی انجام می‌دهد، در مقطعی، در نوامبر سال ۲۰۱۸ از تأثیر احتمالی تحریم‌ها بر حوزه‌های انسان‌دوستانه در ایران ابراز نگرانی کرده بود. 

آماده مذاکره با ایران هستیم

در همین حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا گفت: برنامه داریم که در تماس نزدیک با شرکا در ۱+۵ باشیم. ایالات متحده آماده است درباره برجام با ایران مذاکره کند و همین که ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آمریکا هم دوباره برجام را اجرا خواهد کرد. کماکان مایل به تعامل دیپلماتیک هستیم. دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی هم می‌تواند بخشی از مذاکرات با ایران باشد.

ریچارد نفیو کارت جدید دولت بایدن علیه ایران است. تجربه او در دولت اوباما و طراحی تحریم های انرژی علیه ایران می تواند خطر جدی برای منافع کشورمان باشد. البته او در مذاکرات هسته ای حاضر بوده و از این نظر با رابرت مالی در یک جبهه واحد قرار می گیرد. اما به نظر می رسد که با پیچیده تر شدن بازی، باید منتظر کارت های جدیدی باشیم که از طرف دو دولت رو خواهد شد.

کد خبر: 10011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =