رگولاتوری مردم را به احراز هویت سیمکارت فراخواند
پدیده سیمکارتهای جعلی یا بدون هویت طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده است. این معضل موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اقدامی جدی دست بزند و اعلام کند مشترکانی که پیام احراز هویت را از سوی اپراتور خود دریافت میکنند، ملزم به اعلام کد ملی خود به اپراتور مربوطه هستند، زیرا با بهرهگیری از سیمکارتهایی که هویت جعلی دارند، کلاهبرداری صورت گرفته بود.
به گزارش ایسنا، طی سالهای گذشته و به منظور کاهش مشکلات ناشی از سوءاستفاده از سیمکارتهای دارای هویت جعلی، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به اجرای طرح احراز هویت پرداخت. در قالب پیامکهایی که از سوی اپراتورها به دست مشترکان میرسید، اعلام شد که برای تکمیل اطلاعات هویتی سیمکارت خود اقدام کنند و پس از آن سیمکارتهای احراز هویت نشده به تدریج قطع خواهند شد.
این سازمان سامانهای طراحی کرد تا افراد از طریق مراجعه به آن، از تعداد سیمکارتهایی که به نام آنها ثبت شده مطلع شوند. در این باره از سوی رگولاتوری تأکید شد که مسئولیت استفاده از سیمکارت به عهده کسی است که سیمکارت به نام او ثبت شده است. بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، افراد باید با مراجعه به سامانه www.mobilecount.cra.ir تعداد سیمکارتهای ثبتشده به نام خود را در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه دریافت کنند.
سپس با مراجعه به دفاتر اپراتورها نسبت به تعیین تکلیف سیمکارتهای ثبتشده به نام خود که مایل به ادامه فعالیت آنها نیستند، اقدام نمایند. مسئولان رگولاتوری بارها تأکید کردهاند که هر فرد در قبال تمام سیمکارتهایی که به نام او ثبت شده، اعم از آنکه خودش از آنها استفاده کند یا خیر، مسئولیت قانونی و کیفری دارد.
اکنون از آغاز اجرای این طرح سالها میگذرد. طبق آنچه پیشتر اعلام شده، دیگر سیمکارتی وجود ندارد که مشخصات کامل مالک آن در سامانه اپراتور مربوطه ثبت نشده باشد. با این وجود، همچنان در این حوزه جای دقت نظر بیشتر وجود دارد و ضروری است مردم نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند تا به شیوههای مختلف مانع سوءاستفاده از سیمکارتهایی که به نامشان ثبت شده، بشوند.
کارشناسان حوزه ارتباطات هشدار میدهند که کلاهبرداران حرفهای معمولاً از سیمکارتهای بدون هویت یا سیمکارتهایی که افراد عادی آنها را رها کرده و تعیین تکلیف نکردهاند، برای فعالیتهای مجرمانه از جمله کلاهبرداری تلفنی، ایجاد مزاحمت، انتشار پیامکهای جعلی و حتی ثبتنام غیرمجاز در سامانههای مالی استفاده میکنند. در بسیاری از پروندههای قضایی، متهم اصلی فردی است که سیمکارت به نام او ثبت شده و نمیتواند ثابت کند از آن استفاده نکرده است.
به گفته منابع آگاه در سازمان تنظیم مقررات، سامانه «موبایلکانت» همچنان فعال است و مردم میتوانند هر زمان نسبت به استعلام تعداد سیمکارتهای ثبتشده به نام خود اقدام کنند. همچنین در صورت مشاهده سیمکارتی که به نام آنها ثبت شده اما خودشان آن را خریداری نکرده و استفاده نمیکنند، باید سریعاً به یکی از دفاتر اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل مراجعه و نسبت به ابطال آن اقدام کنند. در غیر این صورت، تمام جرائم و تخلفات انجامشده با آن سیمکارت، به نام مالک اصلی ثبت خواهد شد و او باید پاسخگوی آنها باشد.
















