وعدهای تازه شهردارتهران برا سال آینده ؛ ۲۱ رام قطار جدید و امضای تفاهمنامه خط ۱۱
شهردار تهران اعلام کرد که در سال آینده ۲۱ رام قطار به خطوط مترو اضافه خواهد شد و طی دو سال آینده این تعداد افزایش بیشتری خواهد یافت.

آیین بهرهبرداری از دو رام قطار ساخت داخل روز شنبه در کارخانه واگنسازی تهران برگزار شد. در این مراسم، علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر، اعضای شورای شهر از جمله آقامیری و بابایی، مسعود لطفی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران، نعمتالله فرزانپور مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه و علیرضا شیخطاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران حضور داشتند.
زاکانی در این مراسم توضیح داد که ورود دو رام جدید به خطوط ۶ و ۷ مترو فاصله حرکت قطارها را دو تا سه دقیقه کاهش داده و ظرفیت جابهجایی مسافران به شکل قابل توجهی افزایش مییابد.
شهردار تهران با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته گفت: در ابتدای فعالیت ما، طول خطوط مترو ۲۶۹ کیلومتر در هفت خط و با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاهها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به شهرری برسد.
وی با اشاره به قراردادهای توسعه خطوط مترو افزود: قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ در حال اجراست و ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز آغاز شده است. تونلزنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمینهای خط ۸ تحویل داده شده است. تفاهمنامه خط ۱۱ نیز امضا شده و قرارداد آن در اولین فرصت منعقد میشود.
زاکانی هدف پنج سال آینده مترو را اینگونه تشریح کرد: ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی باید به ۴۹۸ کیلومتر و ۱۶۱ ایستگاه فعلی به ۳۳۰ ایستگاه برسد.
شهردار تهران درباره برنامههای نوسازی و توسعه ناوگان گفت: ۱۱۸۱ واگن طی ۲۵ سال گذشته در خطوط مترو استفاده شده است. قراردادهایی از دهه ۹۰ شامل ۶۳۰ دستگاه واگن چینی و ۱۱۳ دستگاه واگن ملی بسته شد که عملیاتی شدن آنها از دو سال پیش آغاز شده است.
وی افزود: تا پایان امسال ۱۷ رام قطار هفت واگنه تحویل میشود و از مردادماه کار با سرعت بیشتری ادامه مییابد. ۶۳ رام قطار هفت واگنه دیگر نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد و مجموعاً ۸۰ رام در واگنسازی تهران تولید میشود.
زاکانی با اشاره به ارتقای سهم داخلیسازی واگنها گفت: این سهم از ۳۰ تا ۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته است. همچنین با ابتکار عمل مهندسان داخلی، زمان تولید قطار ساخت داخل یک سال کاهش یافت و قطار سوم تا پایان سال وارد خطوط مترو میشود.
شهردار تهران خبر داد که برای توسعه ناوگان، تفاهمنامه جدیدی برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل امضا شده و هدف نهایی پروژه قطار ملی رسیدن به ۸۵ درصد داخلیسازی است.
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این مراسم با اشاره به وضعیت پیشین مجموعه واگنسازی تهران گفت:«در ابتدای دوره مدیریت شهری، این مجموعه هیچ پروژهای در دست نداشت و حتی کارکنان اعتصاب کرده بودند. امروز توسعه مجموعه به ۴۴ درصد رسیده و ظرفیت تولید واگن به نقطه اتکا برای کشور تبدیل شده است.
او افزود: با تزریق منابع و حمایتهای شهرداری و دولت، تحویل ۶۳۰ دستگاه واگن دیگر از هفته آینده آغاز میشود. همچنین اولین محموله اتوبوسهای بیآر.تی و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی به تهران وارد خواهد شد.
شیخطاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران با بیان اینکه قرارداد قطار ساخت داخل حدود هفت سال پیش بسته شد، گفت: این پروژه در مدت اخیر جان تازهای پیدا کرده و ورود قطار ساخت داخل به خط تهران-پرند توسعه قابل توجهی ایجاد کرده است. محصول امروز با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای ریلی ایرانی تولید شده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دراین مراسم گفت که باید به جایی برسیم که روزی یک واگن تولید و تحویل داده شود. مترو، پاکترین و انبوهترین روش حملونقل است و سرمایهگذاری در این بخش نتیجهبخش است»
او افزود: تجربه و دانش تولید واگن ساخت داخل باید به سایر کلانشهرها منتقل شود. شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج هم نیازمند توسعه ناوگان ریلی هستند.
چمران با اشاره به بهبود سرعت حرکت قطارها گفت: فاصله حرکت قطارها از ۶ دقیقه به سه دقیقه کاهش یافته و تعداد مسافران دو برابر شده است، که این اقدام استفاده از خودروهای شخصی را کاهش میدهد.





