۴ پیشنهاد ایران به چین برای توسعه همکاریهای آموزشی و مهارتی میان دو کشور
در دیدار رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای با سفیر چین، چهار پیشنهاد عملی برای همکاری در حوزه آموزشهای مهارتی و تبدیل ایران به قطب منطقهای مهارتآموزی ارائه شد.

بنابر گزارش خبرگزاری ایلنا، در نشست مشترک رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور و سفیر چین در تهران، چهار پیشنهاد جدید ایران برای توسعه همکاریهای آموزشی و مهارتی میان دو کشور مطرح شد.
غلامحسین محمدی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای، در این دیدار با اشاره به سند همکاریهای جامع ۲۵ ساله گفت: از همکاریهای گسترده چین در حوزههای آموزشی و فناوری قدردانی میکنیم.
وی با تشریح ظرفیتهای ایران افزود: ایران بزرگترین شبکه آموزش فنیوحرفهای منطقه است و سالانه به دو میلیون نفر خدمات آموزشی ارائه میدهد. این ظرفیت میتواند کشور را به «هاب و محور مهارتآموزی منطقه منا» تبدیل کند.
معاون وزیر کار همچنین با اعلام شرکت تیم ملی مهارت ایران در مسابقات جهانی شانگهای ۲۰۲۶، خواستار برگزاری دورههای مشترک، اردوهای آمادهسازی و رقابتهای دوجانبه میان تیمهای ملی دو کشور شد.
پیشنهادات ایران شامل نهاییسازی و امضای برنامه همکاری مشترک در حوزه ارتقای مهارت و اقتصاد دیجیتال تا سهماهه نخست ۲۰۲۶، گسترش مشارکت شرکتهای چینی در توسعه زیرساختهای آموزشی ایران در چارچوب ابتکار کمربند–جاده، توسعه همکاری در مسابقات مهارت شامل برگزاری کارگاههای مشترک و اردوهای آمادهسازی، و همچنین تجهیز و بهروزسازی ۴۰۰ کارگاه اتومکانیک ایران با مشارکت خودروسازان چینی است.
در این نشست، زونگ پی وو، سفیر چین در تهران، ضمن استقبال از پیشنهادهای مطرح شده تأکید کرد: پیشنهادات با دقت بررسی و به پکن منتقل خواهد شد.
وی همکاریهای مهارتی را یکی از روشنترین حوزههای همکاری فنی میان دو کشور دانست و بر توسعه این همکاریها تأکید کرد.
شو کی سونگ، رایزن اقتصادی چین نیز در این دیدار آمادگی پکن را برای پیشبرد جزئیات همکاریها اعلام کرد و گفت: دورههای آموزشی ویژه برای مربیان ایرانی در چین ادامه خواهد یافت و تعداد شرکتکنندگان افزایش مییابد.
بر اساس این گزارش، طرفین در پایان نشست بر شکلگیری یک «کمیته دائمی همکاریهای آموزش فنیوحرفهای» با هماهنگی وزارت خارجه دو کشور تأکید کردند.
هماکنون ۳۷ مربی و کارشناس ایرانی در چین در حال گذراندن دورههای تخصصی آموزشهای فنیوحرفهای هستند.





