نبرد بر سر فرمول قیمت خودرو؛ اختلافها و چالشها چگونه مونتاژیها را گران کرد؟
با افزایش نارضایتی عمومی از قیمت خودروهای مونتاژی، شورای رقابت اعلام کرده است که همراه با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در حال بازنگری جدی فرمولهای قیمتگذاری این خودروهاست.

به گزارش آتیهآنلاین، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی این شورا با اشاره به انتقادات گسترده نسبت به قیمت نهایی خودروهای مونتاژی تأکید کرد که هم در نحوه محاسبه قیمت و هم در اجرای دستورالعملها چالشهای جدی وجود دارد.
نارضایتی عمومی و پیچیدگی قیمتگذاری
توکلی با بیان اینکه «مردم از قیمتی که خودروهای مونتاژی در نهایت به دستشان میرسد رضایت ندارند»، گفت: در روند قیمتگذاری، نهادهای مختلفی نقش دارند و سازمان حمایت بهعنوان نهاد تخصصی محاسبه قیمت، همکاری نزدیکی با شورای رقابت دارد. به گفته او، این سازمان بر پایه اسناد مالی تولیدکنندگان اقدام به بررسی قیمت تمامشده میکند، اما در برخی موارد اطلاعات کامل در اختیارش قرار نمیگیرد و این مسئله محاسبات نهایی را با مشکل مواجه میسازد.
چارچوب قانونی و محدودیتها
سخنگوی شورا یادآور شد که طبق فصل نهم قانون ساماندهی صنعت خودرو، شناسایی بازارهای انحصاری و صدور دستورالعمل قیمتگذاری بر عهده شورای رقابت است و هیچ نهاد دیگری نمیتواند خارج از این چارچوب وارد تعیین قیمت شود. با این حال او تأکید کرد که انتقادات کارشناسی درباره هر دو بخش «فرمول قیمتگذاری» و «اجرای دستورالعمل» وجود دارد.
نقش وزارت صمت و ضعف در اجرا
به گزارش ایسنا، توکلی با اشاره به نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای نظارتی گفت:«هم در وزارت صمت و هم در مجلس ضعفهایی در اجرای دقیق دستورالعمل مشاهده میشود.»
او افزود که اجرای ناقص یا پراشکال دستورالعملها یکی از عوامل استمرار نارضایتی مردم و از بین رفتن شفافیت در بازار خودروهای مونتاژی است.
تلاش برای بازنگری و اصلاح فرمولها
به گفته او، شورای رقابت و سازمان حمایت در حال بررسی دقیقتر دادهها، صحتسنجی اطلاعات مالی و بازنگری در فرمولهای قبلی هستند تا قیمتها به واقعیت هزینهها نزدیکتر و از حاشیه سودهای غیرمتعارف جلوگیری شود. وی تأکید کرد که فرآیند بهروزرسانی دستورالعملها «مستمر» خواهد بود.





