مطالبه در آستانه سفر پاپ

افزایش میزان و شدت اعتراضات در استان ذی‌قار عراق آننهم در آستانه سفر پاپ فرانسیس به عراق، اگرچه باعث مذاکره دولت با معترضان شده اما خروجی‌اش همچنان مبهم است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تظاهرکنندگان میدان الحبوبی در استان ذی‌قار در جنوب عراق روز گذشته، یکشنبه سه روز به دولت مهلت دادند تا ۱۰ خواسته آن‌ها را برآورده کند. در حالیکه تظاهرکنندگان در نجف تاکید کردند قصد ندارند تا پایان سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق در مقطع کنونی تظاهرات را تشدید کنند.   

 از مهمترین خواسته‌های آنها، شناسایی و معرفی تیراندازان به معترضان، برکناری رئیس پلیس استان ذی‌قار، بازجویی از استاندار مستعفی است. این در حالی است که گروه اطلاع‌رسانی امنیتی دولت عراق روز شنبه از تشکیل کمیته عالی تحقیق در خصوص وقایع استان ذی‌قار خبر داد. نخست‌وزیر عراق اظهار کرد، عبدالغنی الاسدی، رئیس شورای امنیت ملی را به عنوان استاندار ذی‌قار تعیین کرده است.    

سکوت به احترام پاپ!

در مقابل تظاهرکنندگان در نجف با انتشار اطلاعیه‌ای ابتدا از ماهیت اعتراض‌ها در این شهر پرده برداشتند و اعلام کردند که کلیه تجمع‌های روزهای قبل در سرتاسر نجف با هدف حمایت از برادرانمان در ذی‌قار بوده و حالا با ورود پاپ به خاک عراق و ملاقات با مرجع عالیقدر شیعیان از کلیه دستگاه‌های امنیتی و فدرال خواهان برقراری امنیت و اجرای همه وظایف خود در راستای هرچه بهتر برگزار شدن این سفر و ملاقات هستیم.

این در حالی است که آیت‌الله سیستانی در روز پنجم مارس میزبان پاپ فرانسیس در نجف خواهد بود که در این رابطه برخی از کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند این ملاقات میتواند در خصوص شاخص‌های انسانی و حقوق بشری در عراق نتایج مطلوب و قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

اما از هفت روز قبل ذی‌قار و ناصریه شاهد آغاز اعتراض‌های مردمی به شرایط مهار کرونا و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در این استان بود. با گذشت پنج روز از تجمع سراسری در این استان، منابع امنیتی در ذی‌قار عراق از کشته شدن چهار تظاهرکننده و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن دیگر در جریان اعتراضات در این منطقه خبر دادند. خبری که انتشار آن استعفا استاندار ذی‌قار را به دنبال داشت.

در همین راستا خبرگزاری بغدادالیوم در گزارشی نوشت، درگیری در ناصریه ادامه دارد و نه تنها هیچ توجهی به خواسته معترضین از سوی مقامات بغداد نشده، بلکه در پنجمین روز این اعتراض‌ها علاوه بر زخمی شدن ده‌ها نفر از شهروندان این استان چهار تن دیگر نیز کشته شدند.

 با آتش زدن ساختمان استانداری و مسدود کردن دو پل الزیتون و الکرامه، کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق اعتراض‌های مردمی در این استان را پیگیری کرده و ضمن هشدار به وضعیت خشونت در استان ذی‌قار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از مهمترین دلایل آمار بالای زخمی و همچنین ثبت تعدادی کشته در جریان این اعتراض‌ها میتوان به شکل اعتراض و نحوه تقابل با آن در سرتاسر استان اشاره داشت. استفاده نیروهای ضدشورش از انواع گاز و بهره‌گیری از شلیک گلوله در برابر معترضین به علاوه کیفیت استفاده از تجهیزات ضد شورش و مقابله با اغتشاش از جمله دلایل آمار  بالای زخمی و ثبت تعدادی کشته در جریان حوادث ذی‌قار است.

از  سوی دیگر نخست وزیر عراق نسبت به حوادث این استان واکنش نشان داد و همه ساکنان این استان را به آرامش دعوت کرد. در این خصوص روزنامه القدس العربی با انتشار گزارشی خاطر نشان کرد، دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به صدور دستور آغاز تحقیقات گسترده درباره اتفاقات رخ داده در استان ذی‌قار، از حوادث پیش آمده اظهار تاسف کرد. همچنین نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح تاکید می‌کند اقداماتی که به تازگی در مورد استان ذی‌قار در پیش گرفته شدند، از جمله تعیین استاندار جدید برای آن، تشکیل شورای مشورتی مرتبط به نخست وزیر و آغاز تحقیقی گسترده درباره مسؤولان حوادث اخیر، همگی در واقع مقدمه‌ای برای آغاز طرح بزرگ آبادسازی استان است.

بی‌اعتنایی به الکاظمی

این در حالی است که نه تنها درگیری‌ها در ناصریه ادامه پیدا کرد بلکه در ششمین روز از اعتراض‌های گسترده در استان ذی‌قار، ناظم الوائلی، استاندار این استان استعفای خود را به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تقدیم کرد و الکاظمی نیز طی حکمی عبدالغنی الاسدی را به عنوان استاندار جدید انتخاب کرد. معترضان شنبه هم در مخالفت با انتصاب عبدالغنی الاسدی، رئیس آژانس امنیت ملی به جای ناظم الوائلی استاندار سابق، خیابان‌ها و پل‌های اصلی شهر را بستند. تظاهرکنندگان به رغم امتناع نیروهای امنیتی، به ساختمان دولت محلی رفتند و در نتیجه همچون روزهای گذشته درگیری بین آنها و پلیس ادامه پیدا کرد.

در ادامه حوادث استان ذی‌قار، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته عالی برای بررسی وقایع در شهر ناصریه مرکز این استان را صادر کرد. این کمیته به ریاست "اسم الطائی و عضویت تعدادی از اعضای ارشد وزارت‌های دفاع، کشور و امنیت ملی تشکیل و فوراً کار خود را آغاز کرده است.

اما حالا حضور پاپ در عراق و میزبانی این کشور از او در تاریخ پنجم تا هشتم مارس، خود به دلیلی برای ادامه مذاکرات با تظاهرکنندگان در استان ذی‌قار مبدل شده است. مسئولان عراقی به مناسبت حضور پاپ با هدف آرام کردن فضا و حتی‌المقدور ایجاد یک وقفه چند روزه در اعتراض‌های این استان، در تلاش هستند تا نمایندگان آنها را متقاعد سازند که در طول این سه روز اقدامات اعتراضی و تخریبی صورت نگیرد.

با وجود اینکه محل اقامت و تردد پاپ از سوی مسئولان عراقی پنهان مانده است اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که احتمال ایجاد پروتکل‌های تردد در سرتاسر عراق و منع آمد و شد در مدت زمان اقامت پاپ در عراق دور از ذهن نیست؛ اما باز هم مشخص نیست که مشکل مردم چگونه حل و فصل خواهد شد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 9784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =