بازی جدید واشنگتن

روزنامه وال استریت جورنال روز یکشنبه ۱۰ اسفند از قول دو «مقام آگاه» گزارش داده که ایران پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برجام در هفته‌های آینده را رد کرده است. این دو مقام گفته‌اند که رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران خطر افزایش تنش‌ها را در پی دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات بلندپایه اروپایی ادامه داده تهران حضور در نشست غیررسمی با گروه 1+5 را رد کرده زیرا حاضر نیست درباره توافقی مذاکره کند که قبلا در مورد آن مذاکره شده است. همچنین ایران خواستار تضمینی شده که بعد از انجام دیدار [احتمالی] آمریکا شماری از تحریم ها را لغو کند. این روزنامه یادآور شد: پاسخ منفی ایران، امیدواری نسبت به مذاکرات مستقیم در ماه های آینده را خدشه دار نکرده است. در همین حال، ولی نصر، مشاور سابق اوباما در توئیتی نوشت: «گزارش ها حاکی از آن است که ایران پیشنهاد مذاکرات هسته ای با اروپا و آمریکا را رد کرده است. دلایل؟ ایران نمی خواهد به جلسه ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند. این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می خواست.» ظاهرا بایدن همان روش ترامپ را برای رسیدن به خواسته های خود انتخاب کرده است. روشی که به روشنی هیچ نتیجه مشخصی در پی نخواهد داشت.

در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داده بود که دولت جو بایدن اعلام آمادگی کرده است که در نشست آتی ایران و اعضای باقی‌مانده برجام حضور یابد؛ موضوعی که با استقبال اتحادیه اروپا مواجه شد.  این نشست با پیشنهاد جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده بود و آقای بورل حتی امیدوار بود اروپا میزبان این نشست در روزهای آتی باشد.آمریکا اعلام کرده که آماده است در این نشست حضور داشته باشد اما گفته است بدون مذاکرات رو در رو و مستقیم با ایران، آماده لغو تحریم‌ها نیست.

دیوید بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود کشورش این دعوت را می‌پذیرد، اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه دوم اسفند همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، از عملکرد اروپا انتقاد کرده و گفته بود که ایران تا پیش از رفع تمام تحریم‌ها، وارد چنین مذاکره‌ای نمی‌شود. ساعاتی پیش از انتشار اظهارات ظریف، عباس عراقچی، معاون سیاسی او گفته بود که ایران در حال «بررسی» دعوت اروپا برای شرکت در این نشست غیر رسمی است.

مذاکرات هدفمند در دستور کار کاخ سفید
یک مقام کاخ سفید گفت که واشنگتن از مخالفت ایران با برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مایوس شده است. وی در عین حال از آمادگی آمریکا برای «مذاکرات هدفمند» با ایران درباره برجام خبر داد. این مقام کاخ سفید افزود: ما درباره بهترین راهکار پیش رو با شرکای خود در ۵+۱ رایزنی خواهیم کرد.

آمریکا قبل از پیشنهاد مذاکره در مورد برجام باید تحریم ها را لغو کند
در همین رابطه یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری الجزیره گفته که ما حاضر نیستیم آمریکا را بخشی از گروه 1 + 5 بدانیم و قبل از بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای، مذاکره نمی کنیم. وی گفت: آمریکا قبل از اینکه درباره پیشنهادهای مذاکره در مورد توافق هسته ای صحبت کند، باید تحریم ها را لغو کند.

این مقام ارشد در ادامه گفت: واشنگتن نمی تواند قبل از جبران خسارات مرحله قبل، به جمع اعضای توافق هسته ای برگردد. وی در ادامه افزود: دولت بایدن می داند اگر بخواهد به توافق هسته ای برگردد چه کاری باید انجام دهد و این نیازی به مذاکره ندارد. واشنگتن بدون هیچگونه میانجی یا پیشنهادی باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد. این مقام ایرانی افزود: ترامپ 800 نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرد و دولت بایدن باید قبل از هر اقدامی، این تحریم ها را لغو کند.

خطیب زاده: بایدن به تعهدات آمریکا بازگردد
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند در این زمینه گفت: «با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی جوزپ بورل مناسب نمی دانیم.»

خطیب زاده تاکید کرد: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.»

تروئیکای اروپایی پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده میان تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند. نکته قابل توجه آن است که در بیانیه این سه کشور اروپایی به نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است. از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

کد خبر: 9773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =