خاورمیانه در التهاب

انتشار خبر تشکیل ائتلاف چهارجانبه توسط اسرائیل و سه کشور عربستان، امارات و بحرین آنهم پس از حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه، نوید دهنده شروع بحران جدید در خاورمیانه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با گذشت دو روز از عملیات هوایی جنگنده‌های ارتش ایالات متحده در حریم هوایی سوریه و هدف قرار دادن اماکن مرتبط با ارتش سوریه در شرق این کشور، حالا جزئیات جدیدی از این عملیات پنتاگون منتشر شده که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است.  

در همین راستا شبکه فاکس نیوز شب گذشته (شنبه) در گزارشی اعلام کرد، حمله اخیر آمریکا به سوریه به واسطه جنگنده‌های وابسته به نیروی هوایی آمریکا از نوع اف-۱۵ صورت گرفت که هفت بمب را به سمت اهداف شلیک کردند اما تمام اهداف اصلی به دلیل صرف نظر کردن از ماموریت دوم، منهدم نشدند. مأموریت آمریکا حمله به دو هدف جداگانه در سوریه بود اما مسئولان آمریکایی به فاکس نیوز اعلام کردند که هدف دوم، مورد حمله قرار نگرفت؛ به این دلیل که پهپادی که در آسمان در حال پرواز بود اعلام کرد که تعداد بسیار زیادی غیرنظامی در اطراف هدف هستند. در نهایت هفت ساختمان کوچک در شرق سوریه در ساعت یک بامداد جمعه هدف قرار گرفتند.

یک اشتباه عمدی

در حالی تصاویر منتشر شده از سوی شرکت ماکسار تکنولوژیز آمریکا حاکی از ناپدید شدن تعدادی تاسیسات در محل حمله و آثار ویرانی و آتش‌سوزی در مختصات عملیات است که واشنگتن در اطلاعیه پس از این اقدام از حمایت و کمک بغداد به پنتاگون پرده برداشت. خبری که واکنش‌های مختلفی را در عراق و سوریه به دنبال داشته و در نهایت تکذیب این خبر از سوی نخست وزیری عراق را در پی داشت.

در مقابل، کلیه نیروهای تحت فرماندهی سنتکام مستقر در خاک عراق و سوریه از اولین دقایق حمله و آغاز عملیات تاکنون در حالت آماده باش قرار دارند که به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل امنیتی در عراق منشاء این آماده‌باش، ترس واشنگتن از اقدام متقابل نیروهای مقاومت در عراق و شامات است. بر اساس آنچه که به عنوان دلیل اصلی عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا مطرح شد و تاکید مقامات کاخ سفید در خصوص اقدام متقابل ایالات متحده در راستای عملیات راکتی در عراق و هدف قرار دادن اماکن و شهروندان آمریکا که از سوی نیروهای به اصطلاح مقاومت و منتسب به ایران رخداد، حالا برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد پاسخ این گروه‌ها در عراق و شامات باعث افزایش نگرانی و تقویت حالت عملیاتی و آماده‌باش شده است.

از سوی دیگر برخی ناظران مسائل بین‌الملل بر این باورند که اوضاع منطقه غرب‌آسیا با وجود اتخاذ برخی مواضع از سوی دولت جدید آمریکا ملتهب شده است. به عبارت ساده‌تر عملکرد واشنگتن در دوران ترامپ باعث شد تا شرایط حضور نیروهای آمریکایی و سایر اعضاء ائتلاف ضد داعش با مشکلات و خطرات جدی همراه باشد. در شرایطی که برخی از تحلیلگران این گمانه‌زنی را در مورد عملکرد و سیاست‌های بایدن در اذهان عمومی مردم آمریکا تقویت میکردند که با روی کار آمدن تیم دمکرات و حضور بایدن در کاخ سفید، سیاستهای سخت و غیرکارشناسی از سوی ترامپ و جمهوریخواهان به پایان میرسد. از سوی دیگر انتقاد گسترده دمکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها از عملکرد ترامپ و سایر مقامات حزب جمهوریخواه، باعث رشد این دیدگاه در میان مردم آمریکا و کشورهای غرب آسیا شد که حضور بایدن و دمکرات‌ها به معنی پایان این قبیل اقدامات و اتخاذ چنین سیاست‌هایی از سوی واشنگتن است.

ائتلاف عبری عربی

درست در شرایطی که اولین فرمان نظامی از سوی بایدن به پنتاگون ابلاغ و باز هم عملکرد واشنگتن در ادامه سیاست‌های ترامپ ارزیابی می‌شود، برخی تحرکات خزنده از سوی تل‌آویو در حاشیه خلیج فارس نوید تحولات جدی در حوزه امنیت در خاورمیانه را می‌دهد. در همین راستا شبکه «آی‌۲۴ نیوز» اسرائیل شامگاه پنجشنبه گزارش داد که تل‌آویو به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی با سه کشور عربی است. این شبکه اسرائیلی بدون اشاره به مقام یا منبع خاصی، ادعا کرد که تل‌آویو در حال انجام رایزنی‌هایی با دولت‌های ریاض، ابوظبی و منامه است تا یک ائتلاف نظامی چهارجانبه در غرب آسیا تشکیل دهد. آی‌۲۴ نیوز همچنین در گزارش خود مدعی شد که ائتلاف نظامی تل‌آویو-ریاض-ابوظبی-منامه، با هدف مقابله با «تهدید روزافزون ایران» در منطقه، به ‌صورت خاص علیه  برنامه هسته‌ای و نفوذ ایران در سوریه و عراق، تشکیل خواهد شد.

چندی پیش شبکه تلویزیونی «کان‌۱۱» در گزارشی اعلام کرد، مقام‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اخیراً رایزنی‌هایی درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران داشته‌اند که همین موضوع گمانه‌زنی‌ها در مورد تشکیل ائتلاف چهارجانبه را تقویت کرده است.

لازم به ذکر است در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، جمهوریخواهان به دنبال شکل‌گیری ناتوی عربی با هدف مقابله با اقدامات ایران در منطقه و جلوگیری از تهدید هسته‌ای تهران بودند. ائتلافی که با مخالفت مصر در خصوص حضور در این اجماع رو به رو شد و در نهایت منجر به تشکیل آن نشد. در این میان برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند مهمترین دلیل در عدم تحقق این ائتلاف شکل مناسبات جاری میان اسرائیل و اعراب بوده که با آغاز پروژه عادی‌سازی روابط و از سرگیری مناسبات همه جانبه میان تل‌آویو و اعراب حاشیه خلیج فارس، ظهور چنین ائتلافی دور از ذهن نبوده است.

در آخر باید خاطر نشان کرد که آمریکا به دنبال تعمیق مناسبات نظامی و امنیتی با اسرائیل بوده که برخی از تحلیلگران معتقدند واشنگتن برای ارسال سیگنال به تهران به شکل مستقیم وارد ائتلاف چهارجانبه عبری-عربی نشده، بلکه با ایجاد تعامل دوجانبه میان پنتاگون و سرفرماندهی ارتش اسرائیل و همچنین وجود پایگاه‌های خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به نوعی خود را با این ائتلاف مرتبط ساخته است. از طرف دیگر برخی از  ناظران مسائل خاورمیانه نیز بر این باورند که ترس از اقدام متقابل مقاومت در منطقه، مثلث عبری-عربی-غربی را بر این واداشته است که برای جلوگیری از تحمیل هزینه و خسارت‌ها و همچنین کنترل این پدیده به دنبال ایجاد ائتلاف باشند.

در همین راستا گریگوری گیلوت، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در جنوب شرق آسیا در اولین سفر خود به اراضی اشغالی با فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دیدار کرده است. در این خصوص شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی نوشت، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در جنوب شرق آسیا در جریان اولین سفر خود به اراضی اشغالی با عمیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دیدار کرد که هدف از این سفر، تقویت منافع و ادامه ارتقای کانال‌های همکاری ارتباطی میان دو طرف و حفظ روابط میان ارتش‌ها و تحکیم آن بوده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 9662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =