پاتک به دمشق

حمله اخیر آمریکا به شرق سوریه اگرچه اولین اقدام نظامی دولت بایدن در منطقه به حساب می‌آید، اما ماهیت این اقدام فضاسازی علیه تهران و هموار کردن جاده برای حضور نظامیان خود با سناریوی مبارزه با باصطلاح تروریسم است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، صبح روز گذشته (جمعه) وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی چندین حمله به شرق سوریه در واکنش به حملات اخیر به کارمندان آمریکایی در عراق داشتند. پنتاگون با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که طی این حملات، چندین تاسیسات در  مرکز نظارتی مرزی تخریب شده که گروه‌های مورد حمایت ایران از آنها استفاده می‌کردند.

شروع تاخت و تازها

با گذشت قریب به دوماه از پیروزی دمکرات‌ها در آمریکا و به دنبال آن حضور بایدن در کاخ سفید، نه تنها سیاستهای تجاوزکارانه واشنگتن تغییر نکرد، بلکه حالا آسمان شامات برای چندمین بار میزبان اقدامات تهاجمی، آنهم با نقض تمامیت ارضی سوریه است.

سرفرماندهی ارتش آمریکا در غرب‌آسیا (سنتکام) در عملیاتی هوایی با گذر از حریم هوایی سوریه و ورود اشغالگرایانه به خاک این کشور، هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بر مجموعه کوچکی از ساختمان‌ها در یک گذرگاه مرزی انداخته است. نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این عملیات نوشت، سنتکام در هماهنگی با «جو بایدن» دست به طراحی عملیات هوایی علیه برخی مواضع در شرق سوریه زده است. در ادامه این گزارش آمده که این مواضع متعلق به نیروهای شبه نظامی تحت فرماندهی ایران بوده که در اماکن هدف قرار گرفته شده، قاچاق سلاح انجام میشده است.

در مقابل ستاد ارتش عربی سوریه با انتشار اطلاعیه علاوه بر محکوم کردن این اقدام تجاوزکارانه از سوی تروریست‌های سنتکام اذعان داشت، ساختمان‌ها و اماکن مستقر در شرق سوریه که از سوی جنگنده‌های آمریکایی هدف قرار گرفتن در اختیار نیروهای رسمی و نظامی دولت دمشق بوده و هیچگونه ارسال و مراسلات سلاحی در این منطقه صورت نگرفته است. همچنین دمشق با واکنش تند و اتخاذ مواضعی حقوقی ابعاد این اقدام ارتش ایالات متحده را در بستر حقوق بین‌الملل بررسی کرد. وزارت خارجه سوریه نیز در نشست خبری با بیان اینکه ورود ارتش ایالات متحده از مرز اردن و استقرار در منطقه التنف نه تنها مغایر با قوانین بین‌المللی بوده بلکه محصول این قبیل اقدامات از سوی واشنگتن بازگشت و رشد اقدامات تروریستی در شامات است.

در پی پیشروی و گسترش عملیات‌های نظامی دولت اسلامی عراق و شام که به اختصار داعش یا دولت اسلامی نیز خوانده می‌شود، در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۱۴ برخی از کشورها تصمیم به دخالت در جنگ شهری جدید در عراق و سوریه گرفتند. اقدامات سریع داعش در عراق و سوریه که با خشونت‌های بی‌رحمانه‌ای همراه بود، از دلایل این رویارویی بود. کشورهای مختلف به دلایل سیاسی گوناگون در سطوح و درجه‌های متنوع تصمیم به حضور در این شرایط پیچیده گرفتند.

سازمان ملل متحد، اسرائیل، فیلیپین، مالزی و همچنین رسانه‌های غربی و خاورمیانه‌ای، داعش را یک سازمان تروریستی توصیف کرده‌اند و آمریکا، انگلستان، اندونزی، استرالیا، کانادا و عربستان سعودی، این سازمان را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در فهرست خود قرار دادند. سازمان ملل و عفو بین‌الملل هم این سازمان را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده‌اند.

در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۳۱ شهریور و مقارن با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴، نخستین حملات ایالات متحده آمریکا علیه مواضع داعش در خاک سوریه آغاز شد. این عملیات با همکاری هم‌پیمانان آمریکا از جمله برخی از کشورهای عربی صورت گرفته ‌است. ساعاتی بعد، خبرهایی از وارد آمدن خسارات سنگین بر مواضع داعش در سوریه منتشر شد که به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، خبرهای محلی حاکی از آن دارند که شمار قابل توجهی از اعضای این گروه کشته شده و خسارات جدی به مواضع آن‌ها وارد شده ‌است.

واشنگتن در راستای شفاف‌سازی درباره سیاست‌هایش در قبال سوریه رسماً اعلام کرد که ایالات متحده در جنگ با گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) قرار دارد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در ادامه اجرای سیاست های کاخ سفید در قبال حضور غیر قانونی در سوریه گفت: می‌دانیم که ما در جنگ با داعش قرار داریم؛ درست همانند جنگی که با القاعده و گروه‌های وابسته به آن از سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز کردیم. جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا نیز گفته بود که «ما وارد عملیات ضد تروریستی مهمی شده‌ایم و قرار است که به یک عملیات طولانی مدت مبارزه با تروریسم تبدیل شود».

احیای زیستِ داعش

به عبارت ساده تر آمریکا به بهانه مبارزه علیه تروریسم و نبرد با داعش و القاعده به شکل کاملاً غیرقانونی و بدون دعوت و اطلاع دولت قانونی دمشق از مرز اردن وارد سوریه شد. استقرار نیروهای ارتش آمریکا در منطقه التنف و کارنامه عملکرد آنها نه تنها نشانی از مبارزه با تروریسم تکفیری ندارد، بلکه اسناد متعددی از اقدامات آنها در خصوص کمک به تروریست‌های تکفیری داعش و القاعده در سراسر شامات به انتشار رسیده است. همکاری و پشتیبانی لجستیکی - اطلاعاتی در مناطق مختلف و از همه مهمتر اظهارات هیلاری کلینتون در خصوص شکل‌گیری داعش و پدرخواندگی واشنگتن در قبال چنین تشکیلات تروریستی، خود بیانگر نقش واشنگتن در خلق و توضیع چنین بحرانی در خاورمیانه و جهان است.

اما حالا در روزهایی که از انتشار خبر انتقال عناصر داعش از سوی بالگردهای آمریکایی تنها دو هفته میگذرد باز هم خبر دیگری با موضوع اقدامات تخریبی واشنگتن توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد. این اقدام از آنجا به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد که اولین تاخت و تاز نظامی ایالات متحده در دوران بایدن به شمار می‌آید. دولت دمکرات آمریکا با وجود شعارهای حقوق بشری و انتقاد گسترده از سیاستهای ترامپ نه تنها تغییری ملموس در راهبرد و استراتژی خود در خاورمیانه و شامات ایجاد نکرد بلکه با اجرای اقدامات تجاوزکارانه همان مسیر قبلی را دنبال میکند؛ اقدامی که به گفته مقامات واشنگتن در جواب عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

در همین راستا برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند اگر بایدن و دمکرات‌های کاخ سفید به دنبال تغییر سیاست‌های اعمالی واشنگتن در مورد ایران و کشورهای غرب آسیا بوده و از اتخاذ چنین سیاستی به دنبال کاهش تنش و حرکت به سوی تعامل سازنده در منطقه هستند، باید این قبیل اقدامات خود را از دستور کار خارج سازند. به عبارت ساده‌تر آمریکا با در نظر نگرفتن تمامیت ارضی کشورها و همچنین عدم رعایت حقوق بین‌الملل در خصوص ورود به خاک قانونی سوریه و عراق و سایر کشورهای منطقه نه تنها باعث افزایش تنش در خاورمیانه میشود بلکه خلق چنین فضایی محیط را برای تحرک و فعالیتهای تروریستی محیا میکند.

در مقابل، گروه‌های تکفیری مسلح و تروریست‌های حاضر در منطقه با سوءاستفاده از درگیری میان دولت‌های قانونی و متجاوزان غربی و همچنین بهره‌گیری از پشتیبانی آمریکا، اقدامات خرابکارانه خود را گسترش داده و در مقیاس بزرگتری به عملیات تروریستی دست میزنند. موضوعی که همواره یکی از محصول‌های قطعی حضور آمریکا در منطقه خواهد بود و بدون تردید عملیات اخیر هوایی که در شرق سوریه انجام شده هم در این راستا قابل توجه است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 9541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =