در انتظار تماس

منتظر ماندن تل‌آویو و ریاض برای برقراری تماس از سوی بایدن به نوعی نشان دهنده برخی تضادها است که مشخص نیست به چه سمت و سویی خواهد رفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا باعث خوشحالی بسیاری از رهبران جهان شد و سیاست‌مداران بسیاری، کنار رفتن دولت پوپولیست پیشین و استقرار مجدد دموکرات‌ها در کاخ سفید را به فال نیک گرفتند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندان از این امر خوشحال نیست؛ چراکه می‌ترسد بایدن بسیاری از کمک‌هایی را که در زمان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نصیبش شده بود به محاق برود.

بوق ممتد!

این نکته را از یاد نباید برد که پس از انتصاب بایدن به مقام ریاست‌جمهوری وی با بسیاری از رهبران کشورهای جهان تلفنی گفت‌وگو کرد و در نهای رهبران چین، کانادا، بریتانیا، آلمان و فرانسه توانستند با بایدنِ دموکرات به گفت‌وگو بنشینند.

با این همه، نکته عجیب اینجاست که نتانیاهو هنوز نتوانسته با رئیس‌جمهوری منتخب کشور حامی و طرفدار صهیونیست‌ها صحبت کند. این در حالی است که دو طرف مسائل بسیاری دارند که باید بر سر آن با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند؛ مسئله هسته‌ای ایران، تنش‌ها در فلسطین و لبنان و همچنین ماجرای انتقال سفارت آمریکا به تل‌آویو. از سوی دیگر، بحث فروش تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی نیز از مسائلی است که دو طرف باید بر سر آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

از یاد نباید برد که اوضاع داخلی اسرائیل نیز چندان به سامان نبوده و تنش‌های سیاسی در این رژیم همچنان بالاست، آنچنان که بناست دور چهارم انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. بنابراین به نظر می‌رسد که «بی‌بی» حرف‌های بسیار دارد که به رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا بگوید.

عدم تماس میان دو طرف به حدی عجیب بود که صدای رسانه‌ها درآمده و کاخ سفید مجبور به اظهارنظر در این رابطه شد. کاخ سفید روز پنجشنبه بدون ذکر تاریخ مشخصی اعلام کرده است که جو بایدن به زودی با نتانیاهو صحبت خواهد کرد. این تاخیر، خود مایه تعجب بوده؛ چراکه روسای جمهوری سابق آمریکا از جمله باراک اوباما و دونالد ترامپ بلافاصله پس از روی کار آمدن خود با نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کرده‌اند.

«جین ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفته است که ‌بایدن منتظر صحبت با نخست‌وزیر اسرائیل است. از یاد نباید برد که نتانیاهو ۱۲ ساعت پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست ‌جمهوری از طریق توییتر به او تبریک گفت. با تمامی این شواهد و قرائن، عجیب نیست که صحبت نکردن بایدن با نتانیاهو یکی از پرسش‌هایی است که هم رسانه‌ها و هم سیاستمداران اسرائیلی اکنون مطرح می‌کنند.

این در حالی است که روزنامه تایمز آف اسرائیل‌ طی روزهای گذشته گزارش داد که «دانی دانون»، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد با انتشار شماره تلفن نتانیاهو، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست با وی تماس بگیرد اما این اقدام دیپلمات اسرائیلی تمسخر کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

دانون سفیر پیشین سازمان ملل در این پیام توئیتری نوشت: «بایدن با رهبران ۱۰ کشور مختلف جهان از جمله متحدان آمریکا چون کانادا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان تماس گرفته است. آیا اکنون زمان تماس با رهبر اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا نیست؟» وی در ادامه پیام خود شماره تلفنی را اعلام کرد که مدعی است به نتانیاهو تعلق دارد اما روزنامه تامیز آف اسرائیل در واکنش به این اقدام نوشت که این شماره تلفن قدیمی است و از شبکه خارج شده!

 البته دانون عضو حزب لیکود است که ماموریت وی در سازمان ملل پایان یافته‌ اما در فهرست این حزب برای انتخابات آینده در ماه مارس قرار ندارد. به همین دلیل، ‌برخی معتقد هستند که هدف وی از انتشار این پیام به همراه شماره تلفن مذکور در تنگنا قرار دادن نتانیاهو و تحریک وی برای گرفتن سمت جدید است.

ساکی در نشستی خبری گفت که عدم برقراری این تماس دلیل مشخص و تعمدی نداشته و به‌ زودی این اتفاق خواهد افتاد. با این همه، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که به‌رغم این اظهارات، عدم شکل‌گیری این تماس میان تل‌آویو و واشنگتن که طی سال‌های اخیر بارها از یکدیگر حمایت‌های گسترده کرده‌اند، اقدامی بسیار عجیب محسوب می‌شود. این را نیز باید در نظر گرفت که لابی صهیونیست‌ها نقشی مهم در سیاست‌گذاری‌های آمریکا داشته و همین امر بر اهمیت حفظ روابط گرم و صمیمی میان طرفین انگشت می‌گذارد.

این نکته را باید لحاظ کرد که هنوز مشخص نیست سیاست خرد و کلان بایدن در قبال دولت اسرائیل چیست. باید توجه کرد که نتانیاهو اساساً مخالف بازگشت آمریکا به توافق برجام است؛ حال آن‌که بایدن در سخنان پیشین خود بارها به این موضوع اشاره کرده که اگر تهران تعهداتش در برجام را دوباره اجرا کند، واشنگتن به این توافق باز خواهد گشت. البته سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنج‌شنبه خود تلاش کرد تصویری مثبت از روابط دو طرف نشان دهد و گفت که آمریکا رابطه مستحکمی با اسرائیل دارد.

با وجود تمامی این اظهارات، باید منتظر ماند و دید که چرا بایدن ۲۳ روز پس از ورود به کاخ سفید هنوز تماسی با دولت اسرائیل نگرفته است؛ حال آنکه رئیس پیشین دولت آمریکا تنها سه روز پس از تصدی این سمت با نتانیاهو تلفنی صحبت کرد!

بی‌توجهی به ریاض

رئیس دولت اسرائیل تنها کسی نیست که همچنان در انتظار تماس بایدن بوده و چیزی در این میان نصیبش نشده است. عربستان که از متحدان قدیمی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود همچنان نتوانسته پیامی از دولت جدید آمریکا دریافت کند. این در حالی است که بایدن طی روزهای اخیر دست به اقدام‌هایی زده که چندان به مذاق سعودی‌ها خوش نیامده؛ از جمله حذف کردن نام جنبش انصارالله از فهرست تروریسم آمریکا.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن بنا ندارد با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد. لازم به ذکر است که بن سلمان بارها با ترامپ تلفنی و همچنین حضوری گفت‌وگو و تبادل نظر داشته است. از سوی دیگر، مسائل حقوق بشری در عربستان یکی از نکاتی است که بایدن در دوران کارزار ریاست‌جمهوری بر آن تاکید بسیار داشت و انتظار می‌رود که این امر تاثیر شگرفی بر روابط دو طرف بگذارد.

بنا به گزارش الجزیره، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری اخیر خود در این رابطه اعلام کرد «واضح است که باید در روابطمان با عربستان سعودی بازنگری کنیم. تا جایی که من خبر دارم، برنامه‌ای برای تماس تلفنی با بن سلمان وجود ندارد.»

با نگاهی به این مولفه‌ها نظر می‌رسد که بن سلمان و نتانیاهو همچنان بناست پای تلفن‌های خود منتظر تماسی از رئیس کاخ سفید باقی بمانند اما به هر ترتیب اختلاف‌هایی در این میان وجود دارد که مانع از برقراری تماس می‌شود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 8422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =