رد پای بانک مرکزی در نوسانات ارزی

یک استاد دانشگاه معتقد است که نوسانات ارزی در روزها و هفته‌های گذشته ثابت کرد که با وجود تکذیب از سوی مسئولان، رد پای بانک مرکزی در تغییر نرخ ارز مشاهده می‌شود.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره نوسانات ارزی و دلیل آن اظهار کرد: دلیل کاهش قیمت ارز به علت افزایش نرخ قبلی آن باز می‌گردد و باید سوال در این زمینه بپرسیم که چرا نرخ دلار در ماه‌های گذشته از حدود ۱۱ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان و بیشتر رسید. پاسخ روشن است افزایش تحریم ها و وخامت تعامل ایران با کشورهای عضو برجام عامل نوسانات ارزی در بازار شد.

وی افزود: به همین دلیل وقتی ترامپ رفت انتظار تورمی در جامعه به گونه‌ای بود که راهی برای افزایش درآمدهای ارزی و بازگشت ارزهای ایران باز خواهد شد و بایدن باید فشارها و تحریم‌های ظالمانه را تا به صفر رساندن آن کاهش دهد، همین تصور سبب شد تا کاهش نرخ ارز اتفاق بیفتد اما این امیدواری با اظهارات اخیر بایدن که به ظاهر حاضر نمی‌شود بدون قید و شرط به برجام بازگردد، کمرنگ شد و نهایتا شاهد بازگشت قیمت‌ها بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: تغییر و تحولات نرخ ارز در روزها و ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که هر گاه بانک مرکزی خواسته نرخ ارز را پایین آورده و کنترل کرده است اما به نظر می‌رسد اراده‌ای در بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز وجود ندارد و برخلاف اظهارات مسئولان، بانک مرکزی نقش موثری در تعیین نرخ ارز دارد و در واقع بازار چشم انتظار تابلو صرافی بانک ملی است و حدود هزار تومان روی آن نرخ به عنوان نرخ آزاد ارز اعلام می‌شود.

بغزیان با اشاره به اینکه اگر دولت می‌توان با عرضه چند میلیون دلار ارز نرخ را تا بیش از ۴۰۰۰ تومان کاهش دهد باید این کار را انجام دهد و اینکه رییس جمهور اعلام کرد مردم منتظر دلار  ۱۵ تومان هم باشند، باید به مسئولان گفت که چرا ۱۵۰۰۰ هزار تومان چرا که اگر تحریم‌ها برداشته شود دلار باید تا ۱۰ هزار تومان هم پایین بیاید اما نکته اینجاست که دولت اراده‌ای برای کاهش نرخ ندارد.

وی با بیا اینکه ممکن است در هفته‌های آتی با تغییر رویه‌های موجود، قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرد، گفت: وضعیت سیاسی و دیپلماتیک در کشورهای دیگر نیز رو به وخامت یا بهبود می‌گذارد اما نوسانات این چنینی در آنجا شاهد نیستیم. بانک مرکزی باید تکلیف خودش را روشن کند و اگر روزانه با چند میلیون دلار می‌تواند دلار را تا حدود ۴ هزار تومان کاهش نرخ دهد، این کار را باید انجام دهد.

انتهای پیام

کد خبر: 8413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =